Hvorfor uden afgift??
Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-02-06 21:01

Grundet ønske om MC er jeg begyndt at færdes
i markedsgruppen for salg af disse.
Der undrer det mig meget at en stor del af de
cykler der sælges er uden afgift.
Nu vil jeg ikke spørge i gruppen af "frygt" for
div. betjente, men i stedet gøre det her, idet en
stor del af brugerene kunne formodes at komme
i begge NG'er.

Så kom frisk med bevæggrundene for at handle
således. For mig lugter det meget af at folk har
købt "billigt" i udlandet, og bliver så overrasket
over den danske afgift. Eller havde planer om at
bruge cyklen til reservedele.
Er jeg helt gal på'en???

Fra : Ole Axelsen

Dato : 27-02-06 21:14

Andersen [3650] wrote:
> [...]

> købt "billigt" i udlandet, og bliver så overrasket
> over den danske afgift. Eller havde planer om at

Eller tager cykler hjem i håbet om at sælge videre med god fortjeneste.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : KubikH

Dato : 27-02-06 21:25

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse

> Eller tager cykler hjem i håbet om at sælge videre med god fortjeneste.
>

> --
> Ole Axelsen. (5771)
> Der er fejl i min mailadresse.

Ja eller køber en tysker med få km på klokken.
Smider motor mm. på sin danske cykel, og de danske stumper over på den
tyske.
Så sælger man den "tyske importcykel" videre til en intetanende stakkel
Mvh
Niels

Fra : Armand

Dato : 27-02-06 22:41

ubikH skrev:

> .........eller køber en tysker med få km på klokken.
> Smider motor mm. på [sit danske stel], og de danske stumper over på [det
> tyske stel]. Og sælger den "tyske importcykel" videre til en intetanende
stakkel

Jup!
Lige netop dén model frygter jeg brugt i mange tilfælde hvor det er
private der sælger uden afgift - Faktisk har jeg taget en her fra gruppen
under udøvelse deraf for nogle år siden

--
Armand.

Fra : Peter Sjong

Dato : 28-02-06 06:20

> [...]
> tyske.
> Så sælger man den "tyske importcykel" videre til en intetanende stakkel
klip

Måske et naivt spørgsmål men hvordan med stelnr. Kontra motornr.
Der må da blive problemer ved syn?

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 07:13

Peter Sjong skrev i meddelelsen ...

>klip
>
>Måske et naivt spørgsmål men hvordan med stelnr. Kontra motornr.
>Der må da blive problemer ved syn?

Nej, motornummer registreres ingen steder i dk.

mvh
Orla

Fra : Peter Sjong

Dato : 28-02-06 07:39

Orla Pedersen wrote:

> Nej, motornummer registreres ingen steder i dk.

> mvh
> Orla
Tak
Det åbner jo visse muligheder, K100 opgraderes til K1200.
Mvh
Sjong

Fra : Armand

Dato : 28-02-06 19:38

Peter Sjong skrev:
> [...]

Ligesom for biler er motoren blot en reservedel der kan udskiftes!
Tidligere var begrebet "ombytnings-motor" kendt i almindelighed blandt
bilister; hvor det i dag nok snarere er ilægning af motor fra et ophug der
er normen :-/
Fælles for begge metoder er at der ender en motor med "fremmed" nummer i
bilen og at dét ikke er noget problem med nogen myndighed eller
forsikrings-selskab.

> Det åbner jo visse muligheder, K100 opgraderes til K1200.

Selvom motornummeret ikke er registreret vil det stadig fremgå deraf
hvilken motor(størrelse) at det drejer sig om, og ilægning af motor med
større mer-effekt end +20% tolereres ikke af skattefar

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-02-06 23:45

Orla Pedersen skrev:

> Nej, motornummer registreres ingen steder i dk.

Det kan man godt sige. Men ved toldsyn bliver det nu alligevel bliver
det nu skrevet op. Hvad de så end skal bruge det til?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 28-02-06 23:57

> Det kan man godt sige. Men ved toldsyn bliver det nu alligevel bliver
> det nu skrevet op. Hvad de så end skal bruge det til?.

Kun hvis de kan finde det/læse det. Det ku' de ikke på Pølle, og så var
den ike længere.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-03-06 00:15

On Tue, 28 Feb 2006 23:45:09 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej.

>Det kan man godt sige. Men ved toldsyn bliver det nu alligevel bliver
>det nu skrevet op. Hvad de så end skal bruge det til?.

Jeg har kun været ude for at nogen interesserede sig for motornummeret
een gang, og det var da jeg fik en tilladelse til at genindhugge
stelnummeret i en gammel MC.

De toldsyn jeg har været til har ingen interesseret sig for
motornummeret.

Mht. til motivationen til at købe en MC uden afgift er der mange
grunde.

1: En MC der kun skal bruges til race.
2: En MC der skal være donor for en anden MC på danske plader.
3: Ønsket om en MC der ikke er importeret til Danmark.
4: Man har fundet en MC i udlandet der er i perfekt stand, hvor man
gerne vil betale den danske afgift.

Med hensyn til punkt 2. koster en MC i udlandet normalt mindre end en
renovering af en motor koster, og så får man en bunke reservedele
"gratis".

Jeg vil ikke kloge i hvorfor der er forhandlere der importerer MC uden
afgift med videresalg for øje - Det har jeg ingen baggrund for.

Men jeg forstår dem der selv importerer MC fra udlandet.
De er generelt i bedre stand end de fleste MC der kan købes i DK,
udvalget er større, og brugtpriserne ligger generelt lavt i udlandet.
Det kræver nogen mod at give sig i kast med "Skat" i afgiftssager, og
det er ikke sikkert at man får en given model billigere end en
tilsvarende kan købes i DK.
Men hvis man ser sig for kan man få en bedre MC til den samme pris som
en tilsvarende handles til i DK.
Og så er det forresten sjovt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 01-03-06 22:16

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:
> De toldsyn jeg har været til har ingen interesseret sig for
> motornummeret.

Men det hænder faktisk, til toldsyn med GB500'en skrev bilinspektøren
omhyggeligt motornummeret ned på sin synsrapport.

Om han så ved, på hvilke Honda'er typebetegnelse i stel- og motornummer
følges ad? - eller blot vil havde det registreret for eftertiden?

De gør det måske blot indimellem, så man ikke skal føle sig sikker

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-03-06 19:31

Richard skrev:

> Men det hænder faktisk, til toldsyn med GB500'en skrev bilinspektøren
> omhyggeligt motornummeret ned på sin synsrapport.

Det står i hvert fald på deres papirer at ved mc skal motornummer påføres.

> Om han så ved, på hvilke Honda'er typebetegnelse i stel- og motornummer
> følges ad? - eller blot vil havde det registreret for eftertiden?

Ja, hvad registrerer de snart ikke. Forleden var jeg inde på
"tastselvskat.dk". Fandme uhyggeligt hvad der står. Hvilke køretøjer man
ejer, hvilken vej man skal køre til og fra arbejde. Uheldigvis for dem
har de regnet med dobbelt så langt som virkeligheden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Richard

Dato : 02-03-06 21:35

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> ejer, hvilken vej man skal køre til og fra arbejde. Uheldigvis for dem
> har de regnet med dobbelt så langt som virkeligheden.

Ha, men motor- og omfartsveje er vel til for at blive brugt, ikke

Fra : Armand

Dato : 01-03-06 20:38

IbIb Jakobsen skrev:

> Det kan man godt sige. Men ved toldsyn bliver det nu alligevel bliver
> det nu skrevet op. Hvad de så end skal bruge det til?.

Fordi en given forekomst af større motor end typegodkendt skal afstedkomme
en mer-beskatning på samme måde som hvis man ilægger en for stor motor i
en i forvejen dansk indregistreret motorcykel!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-03-06 19:26

Armand skrev:

> Fordi en given forekomst af større motor end typegodkendt skal
> afstedkomme en mer-beskatning på samme måde som hvis man ilægger en for
> stor motor i en i forvejen dansk indregistreret motorcykel!

Ja, eller for at se om den samme motor måske skulle være en genganger.
Mener de har en aftale med de tyske synsmyndigheder om at udveksle
synsrapporter som er påført nøjagtig km-stand..

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 02-03-06 19:47

> Ja, eller for at se om den samme motor måske skulle være en
> genganger. Mener de har en aftale med de tyske synsmyndigheder om at
> udveksle synsrapporter som er påført nøjagtig km-stand..

Hvad skulle de lige bruge den oplysning til?

Det er rigtigt at 20% reglen gælder m.h.t. syn.
Om der er lagt en større motor i er sådan set ligegyldigt i den
forbindelse. Skattebassen bekymrer sig om ændret identitet, og på det
punkt tager de mange andre forhold med i betragtning - lige ud over
motorstørelsen. Igen skulle tommelfingereglen være 20%.

Om synsstederne har indberetningspligt til Skat tvivler jeg på. Jeg
tvivler også STÆKT på at Skat ud af ste- og motornummer kan gennemskue
om det er den ene aller den anden størelse motor. MÅSKE i de tilfælde
hvor antallet af CC indgår i f.eks. starten af nummeret.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-03-06 20:01

Hekto skrev:

> Hvad skulle de lige bruge den oplysning til?

Svarer du første eller anden del af mit indlæg?. Lad os nu antage at den
samme motor kommer til toldsyn flere gange. Det er toldsyn vi snakker
om. Jeg har mange eksempler på at den samme HD motor har været til
toldsyn/syn flere gange på kort tid. Der kunne ligge en fidus fra
fremstillers side. Den anden oplysning som den kunne få var svindel med
kilometertal.

> Om synsstederne har indberetningspligt til Skat tvivler jeg på.

Nu er det jo ligesom dem de i dette tilfælde arbejder for. Husk toldsyn.
Jeg ved godt at told og skat er delt op i dag.

> Jeg tvivler også STÆKT på at Skat ud af ste- og motornummer kan gennemskue
> om det er den ene aller den anden størelse motor. MÅSKE i de tilfælde
> hvor antallet af CC indgår i f.eks. starten af nummeret.

Jo, men helt dumme skal man heller ikke regne dem. Der er vel ikke langt
til at sidde og se på typegodkendelser f.eks.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 02-03-06 20:55

Ib Jakobsen skrev:

> Ja, eller for at se om den samme motor måske skulle være en genganger.
> Mener de har en aftale med de tyske synsmyndigheder om at udveksle
> synsrapporter som er påført nøjagtig km-stand..

Nårh ja:
Hvis man noterer km-stand er det vel også relevant at notere på hvilken
motor :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-02-06 21:09

> [...]
> købt "billigt" i udlandet, og bliver så overrasket
> over den danske afgift. Eller havde planer om at

Der kan være flere grunde. Nogen af dem:

1 MC i bedre stand og med færre kilometer end tilsvarende årgang i DK.
2 Købt vrag i DK, genopbygning med en uden afgift
3 MC'en er sjældent udbudt i DK
4 Købt billigt så der er en nettobesparelse
5 Den er så dyr i DK, at man kun har råd til den uden afgift, og man MÅ
eje den.

Fra : Søren

Dato : 27-02-06 21:22

> 2 Købt vrag i DK, genopbygning med en uden afgift

Hvad er det igrunden der bestemmer afgiften? Er det stellet med serienummer
eller .. ?

Fra : Hekto

Dato : 27-02-06 21:36

> Hvad er det igrunden der bestemmer afgiften? Er det stellet med
> serienummer eller .. ?

Typen og 1. registreringsår.

Det er ihvertfald hvad skattebassen vil bilde os ind. De henviser til
gældende salgspriser for den pågældende model, i god gennemsnitsstand!
.... også når der kun har været importeret 4-5 stykker, og de aldrig
sættes til salg!

Jeg tror de rafler meget i Skat!!!

--- Brug B-nummer ---

Fra : Richard

Dato : 27-02-06 21:28

Andersen [3650] wrote:

> Så kom frisk med bevæggrundene for at handle således.

For forhandlerne er brugtimport en billig måde at indkøbe og finansiere et
varelager på; den største omkostning skal jo først lægges, når køretøjet
er solgt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Balfu

Dato : 27-02-06 23:29

Hej Andersen
jeg vil godt gi mit p7 med her, jeg har lavet en hjemmeside der hedder
www.balfumcimport.dk , Hvor det er gratis at sætte sin cykel eller stumper
til salg , det er et alternativ til DBA som helt har mistet
jordforbindelsen, hvis du sætter en ting til salg i en gruppe 4 gange på et
år så bliver du reg. som forhandler, så koster det 100 kr pr annonce plus
hvis du vil have link til din hjemmeside koster det 100 kr, altså 200 kr pr
annonce pr uge, fortæl mig lige at Brd Jensen og Ta handel o.s.v gør det
?????. Hvis jeg så sætter noget til salg her, jeg ved godt at det er
dk.market privat o.s.v. så kommer Futte og Co o.s.v og havler en ned for at
man er forhandler, jeg har leget med cykler siden 1978 og haft det godt med
det og hvis jeg kan skaffe en god cykel til billig penge så gør jeg det, jeg
har flere gode kontakter i Tyskland og Holland efterhånden,så det er lidt
ærgeligt at der er nogle få der skal ødelægge det for en masse mennesker at
få en god cykel med få km på klokken, jeg bruger en masse tid på at finde
disse, når jeg tabte lige tråden,1 ja hvorfor uden afgift, du har her
muligheden for at købe din drømme cykel og spare sammen til afgiften. 2: Ja
Hekto, du har ret. 3: Det med god fortjænste, Glllllææææææææææææm det. 4:
Og Niels Nej. 4: Og Armand taler for sig selv, jeg vil godt gøre opmærksom
på de stavefejl der er ikke er med vilje men fordi jeg er ordblind, så det
behøver i ikke og gøres opmærksom på. Hilsen og forhåbentlig god sommer,
Flemming.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 28-02-06 17:30

"Balfu" <balfu(væk)@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Andersen
---snip en længere historie---
> Flemming.

Takker for den længere udredning.
Du skal ikke undskylde dine læse/skrive færdigheder.
Det er god usenet-etik ikke at påtale stavefejl,
sålænge man kan forstå hvad der menes.

Fra : Futte & Co.

Dato : 28-02-06 19:44

Balfu wrote:
Bl.a.
> [...]
> man er forhandler, jeg har leget med cykler siden 1978 og haft det godt med

Det må du sku undskylde Flemming, det var ikke for at genere dig. Jeg
har da tit besøgt din side , http://www.balfumcimport.dk/ , med alle de
dejlige cykler og tænkt, at når jeg engang bliver gammel nok til at stå
i et hjørne og drikke dåseøl, så skulle jeg en tur ud og kigge hos dig
Jeg spurgte stille og roligt om din butik kørte godt. Hvis du ikke har
en butik, hvorfor svarede du så ikke?
Igen, hvis jeg, med mit indlæg, har fornærmet dig, modtag hermed min
undskyldning , jeg er desværre ikke gammel nok til at drikke dåseøl,
så jeg vil ikke tilbyde at dele 2 øl med dig, men måske en is en dag vi
mødes

--

Jørgen, Brøndby , rodet med mc siden 1967
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Balfu

Dato : 02-03-06 13:26

Hej Futte godt ord igen, og vær evigt forvisset om at jeg har altid en kølig
på lager og vil du heller ha en is så finder vi også ud af det, du som alle
andre er altid hjertelig velkommen til en sludder for en sladder og et kik.
Vi ses forhåbentlig der ude og rigtig god sommer til alle.
Hilsen Flemming.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 11-03-06 18:26

> [...]
> og et kik.
> Vi ses forhåbentlig der ude og rigtig god sommer til alle.

Tak for det - det er altid rart at se, hvordan modsætninger mødes og måske
slet ikke er modsætninger alligevel.

Jeg synes nu i øvrigt at der er en del skepsis omkring motorcykler uden
afgift, men jeg kan da tilføje mine gode grunde til på et tidspunkt at have
forsøgt mig:

1. Man er på jagt efter sin drømmecykel, og bliver skuffet over det
sparsomme udvalg i Danmark men også imponeret over det store udvalg i f.eks.
Tyskland. Så man finder cyklen dér, og i sin søgen har man også fundet et
par andre, som man fristes til at købe med hjem, fordi de er så billige - og
så får man også fyldt bilen op.

2. Man bliver fascineret over selve processen med at købe ind i udlandet,
hvor mange ting jo lige skal forstås først. Når man har forstået hvordan,
tænker man at man måske kan udnytte denne nye viden til et eller andet,
f.eks. til at hente gode og billige eksemplarer af dejlige motorcykler hjem
til salg i det tynde danske marked.

3. Man finder sin drømmecykel i udlandet, hvor det danske marked ikke havde
noget udvalg overhovedet - men inden man når at indregistrere den i Danmark,
går ens firma ned og man kan umuligt skaffe penge til afgift, forsikring
eller bare benzinen. Eneste mulighed er at forsøge at sælge drømmemaskinen.

Det er ikke altid suspekt at sælge en motorcykel uden afgift, og faktisk kan
man jo også sommetider have lyst til at købe uden afgift - nu er jeg bosat i
Sverige, og skulle jeg købe en motorcykel, ville jeg da være interesseret i
at se på gode tilbud uden afgift i Danmark, fordi disse er lettere at se på
og hente hjem end dem i Tyskland, og de kan ret nemt indregistreres i
Sverige, hvor man ikke har registreringsafgift.

Og et efterskrift: Min nuværende Sprint ST blev netop købt i Tyskland som
drømmemaskinen, der skulle afløse den Trophy 1200, der ligeledes var købt
dér. Pga. pkt. 3 ovenfor blev den sat til salg, men pga. den noget
slingrende prispolitik hos den danske importør samt (Told-)Skat's manglende
evne til at tilpasse sig realværdien i deres afgiftsfastsættelse, forblev
den usolgt og blev til sidst dømt usælgeligt i Danmark. Nu har den snart en
svensk nummerplade og vil forhåbentligt kunne give mig mange hyggelige timer
i fremtiden. Ikke alt i denne verden handler om at snyde andre.

--
Jørgen
Triumph Sprint ST, '99

Fra : Balfu

Dato : 13-03-06 01:06

Hej Jørgen
undskyld det sene svar men jeg har haft nogle seje vagter her på det sidste,
så det er ikke meget jeg har været på, men jeg kan kun give dig ret, lige
for tiden har jeg gang i tre gutter fra Sverige som jeg måske skal skaffe
noget, så ja, jeres manglende afgift kan vi andre kun være misundelige over,
og jeg kan se det er Triumph du køre på, det er også et lille marked her
hjemme, men det er et marked der vokser i Tyskland hørte jeg sidste gang jeg
var der nede.
Hilsen Flemming