Virker 5W-40 olie i min gixxer?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 27-02-06 14:42

Dav dav,

Som subj. siger... Nogen der har erfaring med Louis' Procycle SAE 5W-40 i en
sportsmotorcykel?
Instruktionsbogen anbefaler brug af olie med API SF eller SG, men denne olie
må jo siges at være noget højere i API indekset, og jeg vil ikke risikere at
provokere min kobling mere end højst nødvendigt.
Alternativt kan jeg vælge Procycle SAE 10W-50, men ville gerne ned på 5W, da
den jo har nogle lidt bedre koldstartsegenskaber.

Det er nok fluekn*pperi at spørge om, men normalt har jeg kørt med Castrol
10W-50, og nu synes jeg lige, jeg vil prøve det andet som er en del
billigere - og måske bedre?

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 ...snorker i sit vinterhi...

Fra : Anders Majland

Dato : 27-02-06 16:02

> [...]
> olie må jo siges at være noget højere i API indekset, og jeg vil ikke
> risikere at provokere min kobling mere end højst nødvendigt.

Louis's olie skulle være helt på højde med de kendte mærker - Det er samme
"vin" i billigere emballage. Mhs koblingen så er da vist kun ved biloilier
med friktionsnedsættende additiver at det kan være et problem.

De sidste 40000km har jeg heldt louis's bedste fuldsyntetiske på min
gyngehest - En stor luf/olie kølet enstamper slider jo også på olien og til
25-30 euro for 4 liter er det jo ikke dyrt at tage den bedste olie

http://www.louis.de/_10b043b7fc7488f1f2566fb01cc7c7cb49/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&total=11&anzeige=0&page=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dsearchlist%252526grwgr%25253D325%252526wgr%25253D432%252526page%25253D0&artnr_gr=10038543

Er på tilbud itl 20euro

Fra : Armand

Dato : 27-02-06 21:37

Psycho Cowboy skrev:

> [...]
> Det er nok fluekn*pperi at spørge om, men normalt har jeg kørt med Castrol
> 10W-50, og nu synes jeg lige, jeg vil prøve det andet som er en del

På min tidligere GPZ900R var det ganske tydeligt at koblingen ikke brød
sig om at komme under 10W - - : Den huggede simpelthen ukontrollabelt i
under tilkobling, hvilket især umuliggjorde drag-starter ved lyskrydset
(hugge-i ved lavere omdrejninger = færdig dyst. Hugge-i ved højere
omdrejninger = vildt løftet forhjul => færdig dyst ), men var
lettest at detektere ved startforsøg i højgear (koblingen lod sig ikke
file men kom til et punkt hvor den pludselig bed!)

Hvis(!) det problem også skulle være tilfældet for din GIX'er er den
akkurat lige så ubrugelig ved grønt lys som Ninja'en var; men der er kun
én måde at finde ud af det på

--
Armand.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-02-06 10:50

Armand wrote:

> [...]
> Hvis(!) det problem også skulle være tilfældet for din GIX'er er den
> akkurat lige så ubrugelig ved grønt lys som Ninja'en var; men der er
____________________________________

Ja tak, så jeg nøjes nok bare med 10W så. Det bør heller ikke have det store
at sige, andet end på papiret.
Gider seriøst ikke skifte koblingsplader, hvis det kun handler om at bruge
en lidt anden type olie.

Fra : Armand

Dato : 28-02-06 19:54

Psycho Cowboy skrev:

> [...]
> at sige, andet end på papiret.
> Gider seriøst ikke skifte koblingsplader, hvis det kun handler om at bruge

Dette her problem er ikke relateret til den mange andre steds omtalte
problematik med friktions-nedsættende additiver; men slet og ret om olien
er for tynd for koblingens funktion eller ej. Så det er ganske muligt at
prøve at skifte til den tynde olie og i tilfælde af at GIX'eren ikke kan
lave en højgears-start (á en masse filen på koblingen)problemfrit, er det
ikke værre end at olien kan tappes af og den hidtidige kvalitet påfyldes
istedet!

--
Armand.