|
| 11.3 --> 12,1 i kompression? Fra : Ukendt |
Dato : 27-02-06 00:55 |
|
Jeg har en makker de overvejer at skifte hans stempler i SV1000´eren ud.
SV´eren har 11,3 : 1 som standard!
Han vil have 12,1 : 1 i!
Han vil så meget gerne vide hvorhenne og hvordan dette skift mærkes?
Dbs er det i hele området? er det i toppen? hvor meget er det?
Nogen der har erfaringer med at hæve kompressionen?
| |
Brian Sørup (27-02-2006)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 27-02-06 08:55 |
|
"S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> skrev i en meddelelse
news:44023fc5$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har en makker de overvejer at skifte hans stempler i SV1000´eren
ud.
>
> SV´eren har 11,3 : 1 som standard!
>
> Han vil have 12,1 : 1 i!
>
> Han vil så meget gerne vide hvorhenne og hvordan dette skift mærkes?
> Dbs er det i hele området? er det i toppen? hvor meget er det?
Mest i bunden hvis han kan undgå tændingsbanken - han risikerer faktisk
at den bliver lidt sløvere på toppen, da motorens indre modstand øges
med den højere kompression.
En sidegevinst *kan* være lidt mindre benzinforbrug.
Mit råd vil være : lad være - medmindre han har nogle tusindlapper der
brænder i lommen og er villig til at tage chancen med tændingsbanken og
(måske) brændte ventiler/stempler.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36
| |
Armand (27-02-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-02-06 21:40 |
|
Brian Sørup skrev:
> "S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:44023fc5$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg har en makker de overvejer at skifte hans stempler i SV1000´eren
> ud.
>> SV´eren har 11,3 : 1 som standard!
>>
>> Han vil have 12,1 : 1 i!
>>
>> Han vil så meget gerne vide hvorhenne og hvordan dette skift mærkes?
>> Dbs er det i hele området? er det i toppen? hvor meget er det?
>
> Mest i bunden hvis han kan undgå tændingsbanken - han risikerer faktisk
> at den bliver lidt sløvere på toppen, ..... En sidegevinst *kan* være lidt
> mindre benzinforbrug.
> Mit råd vil være : lad være....
Jup!
Det er ikke tilfældigt at højere kompression kommer langt nede på
tuningens "to do -liste" til trods for at det er relativt enkelt at udføre
:-|
--
Armand.
| |
Ukendt (27-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-02-06 21:43 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:dtvo2s$9fr$1@abbeden.bunk.cc...
> Brian Sørup skrev:
>> "S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44023fc5$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Jeg har en makker de overvejer at skifte hans stempler i SV1000´eren
>> ud.
>>> SV´eren har 11,3 : 1 som standard!
>>>
>>> Han vil have 12,1 : 1 i!
>>>
>>> Han vil så meget gerne vide hvorhenne og hvordan dette skift mærkes?
>>> Dbs er det i hele området? er det i toppen? hvor meget er det?
>>
>> Mest i bunden hvis han kan undgå tændingsbanken - han risikerer faktisk
>> at den bliver lidt sløvere på toppen, ..... En sidegevinst *kan* være
>> lidt mindre benzinforbrug.
>> Mit råd vil være : lad være....
>
> Jup!
> Det er ikke tilfældigt at højere kompression kommer langt nede på
> tuningens "to do -liste" til trods for at det er relativt enkelt at udføre
> :-|
>
> --
> Armand.
Super svar fra jer begge :)
Siger videre!
| |
Ole Hansen (28-02-2006)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 28-02-06 20:51 |
|
Armand wrote:
> Jup!
> Det er ikke tilfældigt at højere kompression kommer langt nede på
> tuningens "to do -liste" til trods for at det er relativt enkelt at
> udføre :-|
Det er vel næsten omvendt.. Man sænker kompressionen, inden man smider
en ordentlig mølle på
--
Ole Hansen
| |
[6705] Jesper Sørens~ (02-03-2006)
| Kommentar Fra : [6705] Jesper Sørens~ |
Dato : 02-03-06 00:20 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:dtvo2s$9fr$1@abbeden.bunk.cc...
> Jup!
> Det er ikke tilfældigt at højere kompression kommer langt nede på
> tuningens "to do -liste" til trods for at det er relativt enkelt at udføre
> :-|
Nu er det min SV'er som S.G. henviser til ..
Jeg forstår selvfølgelig godt at kompressionen ikke er noget som man bare
kan skrue i vejret x2 men de fleste er klar over at SV 1000 motoren er ca
den samme som TL 1000 R motoren og TL 1000 R har 11.7 så 12.1 kan vel ikke
gøre den store forskel ? Eller er der noget som jeg har overset ???
Jeg vendter spændt på svar
Mvh Jesper
| |
Armand (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-03-06 22:30 |
|
[6705] Jesper Sørensen skrev:
>
> Jeg forstår selvfølgelig godt at kompressionen ikke er noget som man bare
> kan skrue i vejret x2 men de fleste er klar over at SV 1000 motoren er ca
> den samme som TL 1000 R motoren og TL 1000 R har 11.7........
SV1000's motor er slet og ret en TL-S - Begge har 11.3 i
kompressionsforhold.
TL-R har som nævnt 11.7, men det er ikke den højere kompression alene der
har gjort forskellen: Andre knasttider og elektronisk re-mapping har også
sit at skulle have sagt.
Med andre ord: Man får ikke en 135 HK's TLR motor ud af at øge en TL-S'
kompression til TLR-niveau :-|
> ..............så 12.1 kan vel ikke gøre den store forskel ?
> Eller er der noget som jeg har overset ???
Hvad f.eks. med at kompression ikke er en lineær sag, men derimod stiger
kraftigt progressivt, hvorved 0,4 oveni 11,7 ikke er det samme som oveni
11,3? :-|
TLR's øgede kompression ligger i stemplerne - Hvordan havde du tænkt dig
at øge kompressionen, og hvad regner du med at dét ville komme til at
koste?
Jeg behøver egentlig ikke noget svar - En TLR-motor fra Tyskland vil under
alle omstændigheder være billigere :-|
--
Armand.
| |
Morten dahl (04-03-2006)
| Kommentar Fra : Morten dahl |
Dato : 04-03-06 21:03 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:dtvo2s$9fr$1@abbeden.bunk.cc...
> Brian Sørup skrev:
> Jup!
> Det er ikke tilfældigt at højere kompression kommer langt nede på
> tuningens "to do -liste" til trods for at det er relativt enkelt at udføre
> :-|
Både og.. kigger man på det tyske stocksport reglement for IDM.
Så er det tilladt, og ganske brugt at montere en tyndere toppakning i
GSX-R1000 cyklerne..
Den nøjagtige ændring kan jeg ikke huske, men det er ihvertfald ikke ret
meget den bliver hævet..
--
Morten Dahl
| |
|
|