Afdrosling af VFR - japansk model
Fra : Søren H. Christianse~

Dato : 26-02-06 22:13

Har købt en VFR 750F årg. 1986 og glæder mig vildt til foråret.

Speedometeret går kun til 180 og jeg kan læse mig til, at det betyder, at
den er produceret til den japanske marked og oprindeligt er neddroslet.

Jeg er ret sikker på, at den er blevet afdroslet på et tidspunkt - ikke at
det gør mig så meget uanset hvad.

Har nogen af jer en idé om, hvordan jeg finder jeg ud af, om den er
neddroslet?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-02-06 23:39

> Har nogen af jer en idé om, hvordan jeg finder jeg ud af, om den er
> neddroslet?

du kører den ud til et værksted med et rullefelt, så får du syn for sagen.
Så kan du få den justeret samtidig med

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 27-02-06 00:22

Thomas Jensen skrev:

> du kører den ud til et værksted med et rullefelt, så får du syn for sagen.
> Så kan du få den justeret samtidig med

Nope!
Hvis den er elektronisk droslet og "føler" på speedometeret, samt
speedometeret er koblet på forhjulet (hvilket ihvertfald var tilfældet for
de tidlige modeller!), vil et rullefelt ikke give noget svar derved at
forhjulet jo står stille og speedo'et viser nul km/t !

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-02-06 06:51

> [...]
> for de tidlige modeller!), vil et rullefelt ikke give noget svar derved
> at forhjulet jo står stille og speedo'et viser nul km/t !

okey, ligesom din lille kawa, hvor du havde en skrue igennem
speedometeret for at stoppe nålen ?

Fra : Armand

Dato : 27-02-06 21:27

Thomas Jensen skrev:

> okey, ligesom din lille kawa, hvor du havde en skrue igennem speedometeret >
for at stoppe nålen ?

Jup, den elektroniske af-droslings columbusæg
Men det er dét trick jeg ville vente med at bringe på bordet til det vár
fastlagt om droslingen var elektronisk! :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 27-02-06 00:20

Søren H. Christiansen skrev:
> [...]
> Jeg er ret sikker på, at den er blevet afdroslet på et tidspunkt...
> Har nogen af jer en idé om, hvordan jeg finder jeg ud af, om den er

1:
Tag til Tyskland og fyr lortet af gennem alle gearene: Hvis den ikke vil
over 180 er den stadig droslet!
Læg herunder mærke til omdrejningstællerens visning(er) ved den opnåede
hastighed.
2:
Pil speedometer-kablet af og gentag eksperimentet:
Hvis du kan køre markant hurtigere (jvf. omdrejningstælleren) uden
speedometervisning er det en elektronisk(!) drosling at modellen er
udstyret med

--
Armand.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 27-02-06 05:20

"Søren H. Christiansen" <VFRsorenhc@postman.dk(fjern VFR)> skrev i en
meddelelse news:440219f7$0$24298$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> det gør mig så meget uanset hvad.
>
> Har nogen af jer en idé om, hvordan jeg finder jeg ud af, om den er

Stil spørgsmålet i VFR klubben. Der er helt sikkert en der kan svare dig.
www.vfr.dk
Hilsen Matthias

Fra : Richard

Dato : 27-02-06 18:21

Søren H. Christiansen wrote:

> Har købt en VFR 750F årg. 1986 og glæder mig vildt til foråret.

Sæl'fullig, tillykke med den

> Speedometeret går kun til 180 og jeg kan læse mig til, at det betyder, at
> den er produceret til den japanske marked og oprindeligt er neddroslet.

Eller måske snarere bygget til en lavere ydelse, 77hk helt nøjagtigt
- se Honda JPs pressemeddelelse - undersæt den evt. til "engelsk" i
Babelfish på Google eller Altavista:
http://www.honda.co.jp/news/1986/2860320.html

Vil du vide mere om din model, har Honda også udgivet en Fact book, omend
dens specs nævner 100 & 105hk-udgaverne:
http://www.honda.co.jp/factbook/motor/VFR750F/19860300/index.html

> Har nogen af jer en idé om, hvordan jeg finder jeg ud af, om den er
> neddroslet?

Uanset hvilket af de allerede nævnte forslag du følger, vil du uden tvivl
have lettere ved at mærke forskel på en 105hk'er og en original japaner
end en tysk/schweisisk 100hk'er

God jagt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Søren H. Christianse~

Dato : 27-02-06 20:34

Tak for meldingerne. Jeg blev da lidt klogere, omend jeg nok venter et par
dage med at give den fuld gas i alle gearene. Det er et par år siden, jeg
havde MC sidst, og jeg gider ikke ryge af første gang

Jeg kan dog ikke se af specifikationerne, hvor de 77 hk kommer fra -
specifikationerne omtaler kun 77 Kw, og det er jo noget lidt andet!

Anyway, er der nogen, der har et bud på, om cyklen i givet fald kan
"afdrosles" (mekanisk/elektronisk), og hvad der skal til for at gøre det
(udover at tage en tur på værksted, selvfølgelig).

Jeg har ikke en hat forstand på teknik, så lad mig også lige spørge, om jeg
har forstået rigtigt, at en neddrosling indebærer, at motoren yder lavere
effekt i alle gearene, eller er det kun på topfarten, det har betydning?

Søren

Fra : Richard

Dato : 27-02-06 21:25

Søren H. Christiansen wrote:

> Jeg kan dog ikke se af specifikationerne, hvor de 77 hk kommer fra -
> specifikationerne omtaler kun 77 Kw, og det er jo noget lidt andet!

Du læser da...
...se linien i pressemeddelelsen: Å‚o—Í(PS/rpm) 77/9,500

Hvis Babelfish oversætter PS/rpm til Kw/RPM er de da helt ude i hampen
(dvs. ude ved Fields, hvis du er her fra Kø'strup

Men den siger da heldigvis også: The highest output (PS/rpm) 77/9,500

> Anyway, er der nogen, der har et bud på, om cyklen i givet fald kan
> "afdrosles" (mekanisk/elektronisk), og hvad der skal til for at gøre det
> (udover at tage en tur på værksted, selvfølgelig).

Hvis ingen ved det herhjemme, og du heller ingen reservedelsfiche fik med
- det er ellers en rigtig god ide at skaffe sig til en eksotisk model, kan
købes hos cmsnl.com - så prøv at finde et tysk eller engelsk VFR
brugerforum. Især i UK kunne der tænkes at være flere japanske VFR'er -
forhandlerne derovre har generelt hentet mange japanermodeller hjem, men
tyskerne har nu heller ikke holdt sig tilbage

> [...]
> effekt i alle gearene, eller er det kun på topfarten, det har betydning?

I dette tilfælde kan du roligt regne med, at de manglende 28 hk kan mærkes
i alle gear Som Armand er inde på kan den derudover være begrænset til
180 km/t.

Triumph Rocket III har efter sigende en anordning, der begrænser
maks-momentet i de tre laveste gear, men en sådan ordning er da vist et
særsyn IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK