luftfilter forsøg!
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-06 21:56

Taget fra motorcykelgalleriet!
Synes det er ret interessant læsning!

http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

"The result was one that many might have concluded on their own - for a
given size, a filter's ability to trap dust is inversely proportional to its
flow rate. If keeping dust from your engine is the goal, a paper filter such
as an AC Delco will provide far superior filtering performance, but you'll
pay a price in airflow. If WOT performance is most important, the K&N filter
used in this test provided about 50% less restriction to airflow, with the
1.6" of H20 difference in air pressure drop at 350 CFM making for a minimal
difference (~0.5%) in power at this flow rate. The K&N and UNI filters were
far less efficient at trapping dust, and note that they lose their flow
advantage after filtering about 180 grams of dust."

Fra : M. Hoey

Dato : 26-02-06 22:28

"S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flow rate. The K&N and UNI filters were far less efficient at trapping
> dust, and note that they lose their flow advantage after filtering about

Kunne jeg da godt have fortalt dig, postede linket for et stykke tid siden
på VFR-klubbens hjemmeside.....
Man må give for at få, mere luft = mindre filtrering......

En ting er sikkert, man skal ihvertfald være hyppig med at efterse
olieringen af filteret, hvis man kører med sådan.
Har selv K&N på min GT, og det skal også renses og olieres hertil foråret.
Der forbliver papirfilter på VFR'en!

--
Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-02-06 22:35

On Sun, 26 Feb 2006 22:27:53 +0100, "M. Hoey" <mhoey@mail.dk> wrote:

Hej.

>Kunne jeg da godt have fortalt dig, postede linket for et stykke tid siden
>på VFR-klubbens hjemmeside.....
>Man må give for at få, mere luft = mindre filtrering......

Der var faktisk een ting i Tappehallen der var til at blive klog af.
En lille demo af forskellen i luftmodstand mellem et papirfilter og et
KN filter af samme type.
Tilfældigvis næsten samme type som på Paso'en.
Der er ikke noget at sige til at jeg skulle et par numre op i
hoveddysse

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : M. Hoey

Dato : 26-02-06 22:51

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> KN filter af samme type.
> Tilfældigvis næsten samme type som på Paso'en.
> Der er ikke noget at sige til at jeg skulle et par numre op i

Hej Steen

Ang K&N filter på en 4-takt, der har været en del snak om omdysning i
forbindelse med filterskift, jeg har gransket det lidt på nettet, netop da
jeg gik og overvejede K&N filer på min VFR, der er mærkeligt nok flere der
kører videre efter skift til K&N-filter uden omdysning, ergo for mager ved
3/4 - fuld åben spjældposition!
Efter min overbevisning ville filteret også have mere indflydelse på
størrelse af dyser (omdysnong) end ved skift af udstødning (omdysning)?
Eller er jeg helt gal på den?

--
Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-02-06 23:24

On Sun, 26 Feb 2006 22:51:11 +0100, "M. Hoey" <mhoey@mail.dk> wrote:

Hej.

>Efter min overbevisning ville filteret også have mere indflydelse på
>størrelse af dyser (omdysnong) end ved skift af udstødning (omdysning)?
>Eller er jeg helt gal på den?

Det tror jeg ikke der kan siges noget om med sikkerhed.
Det er altid uklart hvad der egentlig vil ske når der ændres på en
motors "åndedrætsbetingelser".
Ud over, at hvis motoren kan producere mere effekt pga. ændringerne
skal den have tilsvarende mere at leve af for at det kan lade sig
gøre.
Effekten produceres nu en gang ved at forbrænde fossile væsker
Og det behøver ikke være helt rigtigt.
Hvis tuningen er foretaget således at motoren udnytter brændstoffet
bedre kan man faktisk risikere at skulle den anden vej.

Den eneste måde at være sikker på er at måle CO2 værdien under kørsel
eller at proppe dyret i et rullefelt med en tilkoblet lambdasonde.

I nogle tilfælde kan man ændre ret groft uden at karbureringen ændrer
sig så meget at der skal justeres.
I andre tilfælde er det små ting der bevirker at der skal skrues.

Det værste er når f.eks.et nyt udstødningssystem fører til "huller"
midt i motorens ydelseskurve, hvor der så skal ændres på blandingen
ved at rykke rundt på nålene.
Så skal man under alle omstændigheder være sikker på at hoveddyssen
har den rette størelse ved fuld gas før man roder med nåle.

Et af de værste tilfælde jeg har set var en MC hvor luftfilterkassen
blev ændret, og hvor det efterfølgende var komplet umuligt at justere
karburatorene med normale midler.

På Paso'en har jeg skiftet luftfilter og potter.
For at få den til at gå ordenligt igen har jeg øget benzinmængden i
såvel tomgang som under kørsel.
Ændringen er ca. +7%.
Det skal så tilføjes, at tomgangsdyssen sikkert under alle
omstændigheder skal have et nyk på enhver Paso for at få den til at
opføre sig manerligt ved meget lav hastighed.
En 44mm Dobbelt Weber er ikke konstrueret til en MC, men den kan
faktisk bringes til at virke.

På Turbo'en er der en potte med et 50 mm hul lige igennem.
Det var den helt ligeglad med - Computeren klarer tilsyneladende den
sag uden hjælp, eller også er der ikke noget der har ændret sig set
fra indsprøjtningssystemets side

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 27-02-06 09:14

Steen Gruby formulated the question :
> [...]
> motors "åndedrætsbetingelser".
> Ud over, at hvis motoren kan producere mere effekt pga. ændringerne

Nej det er helt uforudsigeligt. Det er rigtig at den _kan_ producere
mere effekt; men ikke sikert!

Der er en hel del fluidmekanik i strømningsforholdene i luftfilterbox
og selve kaburatoren. Det er langt fra sikkert at bare man laver et
større hul, så kommer der mere igennem. Strømningsforholdene er langt
vigtigere.

Dette betyder også, at skulle en øget luftmængde være resultatet af
anstrengelserne, kan det godt være at de også resulterer i at der suges
tilsvarende mere benzin igennem dysen, og dermed er en ændring _måske_
ikke nødvendig.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650