Erfaringe med børne hjelm, børne MC tøj mm~
Fra : David-off

Dato : 25-02-06 21:32

Hej gruppe

Jeg skal her til sommer til at køre med min guldklump i min sidevogn og så
er der jo lige det med hjelm og tøj ! Jeg har ikke den fjerneste erfaring
med mærker priser og hvor sådanne noget kan skaffes fra. Min knægt er 4 år
så han burde være stor nok til at køre med en hjelm der vejer ca. 1200 g
ellers er der en regne formel for hvor tung hjelm må være i forhold til
kropsvægt !! Er der faldgrupper jeg skal være opmærksom på ! Håber at der
sidder flere med erfaringer inden for MC beklædning til børn.

--

David-off, Kbh S

DMCN # 404
http://dfmc.dk/?id=32

Fra : SB

Dato : 25-02-06 23:18

"David-off" <-nospam-mcisten@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kropsvægt !! Er der faldgrupper jeg skal være opmærksom på ! Håber at der
> sidder flere med erfaringer inden for MC beklædning til børn.

Loven påbyder nu ikke de har hjem på før de bliver 8 år, mine var også med
ude at køre da de havde den alder, godtnok kun småture og med begrænset fart
på en cykelsti hjem fra børnehaven af.
indtil de blev 5 år kørte de med cykelhjem på, hvorefter de så fik en
pilothjem på, kunne heller ikke rigtig finde noget der passede dem før.

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 26-02-06 21:51

> [...]
> indtil de blev 5 år kørte de med cykelhjem på, hvorefter de så fik en
> pilothjem på, kunne heller ikke rigtig finde noget der passede dem før.

Hastigheden skal ikke være særlig høj før at fartvinden er decideret
ubehagelig.
På de første ture hvor Thomas (da 3,5) var med på sit ny stamatakis sæde var
det med cykelhjelm. Jeg kørte da også med klaphjelmen åben for at mærke
fartvinden som ham. Pga turblens bag mig brød han sig ikke om hastigheder
over ~30-40km/t
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=6784&m=full

Kort tid efter købte vi en brugt fullface hjelm til ham. Ulempen er
selvfølgelig at den er tungere men den giver læ for vinden og beskytter
trods alt ansigtet mod asfalteksem. Med den kan han godt lide en hurtig acc.
80-90km/t er ikke et problem. Jeg har ikke kunnet finde nogle ørepropper der
passer ham så jeg holder farten dernede.

Reglerner i tyskland er mere enkle end herhjemme. Der hedder det godkendt
hjelm og et godkendt sæde hvis barnet ikke kan nå fodhvilerne
http://www.stamatakis.net/ er den eneste jeg kender.
Det er reelt ikke noget problem at købe hjelme i små størrelser, fra f.eks
tyskland (www.louis.de) eller f.eks
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=1081

Han er iøvrigt ved at være for stor til hjelmen. Jeg kan huske at der er
online brugtmarked for børne-mc-tøj men ikke hvor ...

En hurtig søgning i dba fandt også at middelfart mc har Caberg Starfighter i
størelser fra XXXS-XXS-XS-S. Hjelmen er letvægts kun 1250Gram.

/A

Fra : David-off

Dato : 06-03-06 16:31

Hej

Tak for de gode råd der er kommet, vil se om jeg kan instalere en
sikkerhedssele i min sidevogn og en styrtbøjle, er der nogen der har
erfaring med installation af sikkerhedssele !!
Regner også med at købe en hjelm til knægten, må se hvad der er på market.
Kommer med en beskrivelse af projektet når det går i geng !

God vind

David-off

DMCN #404

Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 27-02-06 15:01

"David-off" <-nospam-mcisten@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kropsvægt !! Er der faldgrupper jeg skal være opmærksom på ! Håber at der
> sidder flere med erfaringer inden for MC beklædning til børn.

Er det ikke sådan, at hvis der er sikkerhedsseler på MC skal denne benyttes,
og til gengæld bortfalder kravet om hjelm. Reglen blev indført i forbindelse
med BMW C-1, men gælder alle motorcykler, sidevogne ikke undtaget. Jeg har i
hvert fald kørt med mine børn uden hjelm og spændt fast siden den yngste var
3. Også motorvejsfart. Nu hvor bimmeren har været skilt ad hele vinteren,
spørger ungerne faktisk længselsfuldt efter at køre igen.
--
Jørgen Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn