/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
cbr1000 motor bruger olie
Fra : tb


Dato : 25-02-06 15:48

Ovenstående bruger ca 1l per 1000km. Når jeg gasser op kan jeg både se og
lugte olie. Ved ovenstående "prutter" den også lidt.

Kompression er lige under slidgrænse, men den er ens på alle fire. Kører og
starter fint, og kan stadig rende max hastighed. Olie i tændrørshul ændrer
ikke noget. Er dette ikke ensbetydende med ventilslid?

En anden ting. Bruger en del mere benzin end de ialt seks cbr'ere jeg har
haft.

Anyway. Jeg kan sagtens selv åbne en motor og evt slibe ventilflader med
slibemiddel + skifte olietyve. Men kan det betale sig og vil det løse
problemerne?

En anden motor koster ca 2.500 + 1500 i transport fra ebay....



 
 
Matthias H Matthiess~ (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 25-02-06 17:55


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:44006e0e$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ovenstående bruger ca 1l per 1000km. Når jeg gasser op kan jeg både se og
> lugte olie. Ved ovenstående "prutter" den også lidt.
>
> Kompression er lige under slidgrænse, men den er ens på alle fire. Kører
> og starter fint, og kan stadig rende max hastighed. Olie i tændrørshul
> ændrer ikke noget. Er dette ikke ensbetydende med ventilslid?
>
> En anden ting. Bruger en del mere benzin end de ialt seks cbr'ere jeg har
> haft.
>
> Anyway. Jeg kan sagtens selv åbne en motor og evt slibe ventilflader med
> slibemiddel + skifte olietyve. Men kan det betale sig og vil det løse
> problemerne?
>
> En anden motor koster ca 2.500 + 1500 i transport fra ebay....
>
Hvor mange km. har motoren kørt?
Det er jo ikke sikkert det er ved ventilerne. Det kan også være
stempelringe, og så bliver det en større renovering, og dyrere.
Jeg ville nok finde en anden motor med færre km.
Min egen cbr 1000 havde kørt 86000km og den brugte tilsvarende olie. Jeg
kunne ikke selv reparere min, så forhandleren sagde det blev alt for dyrt at
lave den.
Hilsen Matthias



tb (25-02-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 25-02-06 19:18

>> En anden motor koster ca 2.500 + 1500 i transport fra ebay....
>>
> Hvor mange km. har motoren kørt?

67.000, men det siger intet. Min første CBR havde kørt 98.000 og brugte
intet olie. Jeg har en total defekt CBR motor der har kørt 87.000 og den er
halvvejs slidt i cylinderrør ift. hvornår den skal bores op, så jeg tror man
kan køre MEGET forskelligt, og dermed slide den op væsenligt før dem der
kører pænt.

> Det er jo ikke sikkert det er ved ventilerne. Det kan også være
> stempelringe, og så bliver det en større renovering, og dyrere.

tjae. Stempelringe koster £24/stempel og jeg mener det er 150kr per
cylinder for en honing + 300 for en toppakning, men hvis den stadig bruger
olie fordi der også er andre ting, såeee.

> Jeg ville nok finde en anden motor med færre km.

Det overvejer jeg så ;-')



Jesper Nielsen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 28-02-06 19:51

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message

> Min egen cbr 1000 havde kørt 86000km og den brugte tilsvarende olie. Jeg
> kunne ikke selv reparere min, så forhandleren sagde det blev alt for dyrt
> at lave den.

Det var den du solgte til mig forrige år, dog svarede du nej til spørgsmålet
om hvorvidt den brugte olie. Desværre opdagede min mekaniker så ikke så at
den brugte en del olie da han fik lov at checke den.

Den bruger stadig olie, mest når den bliver presset lidt, og mindre jo
pænere man kører. Til gengæld har den nu gået 104.000 km imod de godt 90 da
jeg overtog den i dec. 2003

/Jesper



Jens (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 25-02-06 21:54

tb wrote:

> Ovenstående bruger ca 1l per 1000km. Når jeg gasser op kan jeg både se og
> lugte olie. Ved ovenstående "prutter" den også lidt.

Der er nok gået en olieskrabering

> Kompression er lige under slidgrænse, men den er ens på alle fire. Kører og
> starter fint, og kan stadig rende max hastighed. Olie i tændrørshul ændrer
> ikke noget. Er dette ikke ensbetydende med ventilslid?

Stempelringene tætner mht kompression, og har intet med olieskraberingene
at gøre.

> En anden ting. Bruger en del mere benzin end de ialt seks cbr'ere jeg har
> haft.

> Anyway. Jeg kan sagtens selv åbne en motor og evt slibe ventilflader med
> slibemiddel + skifte olietyve. Men kan det betale sig og vil det løse
> problemerne?

Nej . . . Det løser ikke problemet, den kan ikke bruge så meget olie ved
ventilerne.
Du kan jo skille den ad, og se chekke hvad et komplet sæt ringe koster

> En anden motor koster ca 2.500 + 1500 i transport fra ebay....



Knud Dam (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 25-02-06 21:59


"Jens" <jpedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:dtqg54$ken$1@abbeden.bunk.cc...

> Nej . . . Det løser ikke problemet, den kan ikke bruge så meget olie ved
> ventilerne.

Hvis gummi-tætningerne ved ventilerne er gamle (hårde), kan en motor bruge
meget olie.

Mvh

KD



Steen Gruby (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-02-06 22:06

On Sat, 25 Feb 2006 21:59:12 +0100, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote:

Hej.
>
>Hvis gummi-tætningerne ved ventilerne er gamle (hårde), kan en motor bruge
>meget olie.
>
Enig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-02-06 14:27

nud Dam skrev:
> "Jens" <jpedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:dtqg54$ken$1@abbeden.bunk.cc...
>
>> Nej . . . Det løser ikke problemet, den kan ikke bruge så meget olie ved
>> ventilerne.
>
> Hvis gummi-tætningerne ved ventilerne er gamle (hårde), kan en motor bruge
> meget olie.

Jup!
Men det er fortrinsvis ved indsugningsventilerne at dette forbrug
forekommer (p.g.a. vacuum), og fejlen kan derfor ses tydeligt á "løbesod"
ned af ventilstammen. Da indsugningsventilen for mange motorcyklers
vedkommende er til at se gennem karburatoren('s åbne spjæld), eller senest
på det afmonterede topstykke (á for at kontrollere cylinderforingens mål,
er utætte ventilskraberinge let at diagnosticere!
Netop p.g.a. at det er vacuum'et ved indsugningsventilen der forårsager
dét forbrug ses det som olie-os (=blå) ved motorbremsning/påløb!

Mit bedste bud er også stemplets olieringe (måske at dét ligefrem er en
typefejl på CBR'erne?)!
Hvis tb magter at afmontere toppen er det enkelt at gå ét skridt videre og
skille stempler/cylindre ad for at kontrolere olieringenes ende-gab(*) og
derved deres hhv. foringens nedslidningsgrad - Foringen er forøvrigt
enkelt at diagnosticere ud fra nedslidningen af hone(=slibe)-sporene "på
langs" i.f.t. "på tværs".
Hvis den nuværende cylinder er værre end den der tilsyneladende er i
reserve kan dén alene måske udgøre reperationen, men taget i betragtning
hvor langt inde i motoren at sagerne befinder sig ville jeg nok vurdere
olieringene grundigt før dé blev genbrugt.
På den anden side, hvis den skadede motor ikke har haft nogen væsentlig
olieforbrug kan det sikkert lønne sig at montere det komplette
cylinder/stempel -sæt fra dén!

(*):
Som friske og i en korrekt foring vil en stempel/olie -rings ender ved
montage (= også løs montage på tværs ned i foringen) være meget tæt på
hinanden og i takt med at foringen slides større og/eller at ringene
nedslides udvendigt bliver der mere og mere luft mellem ringens ender.
Målet mellem ringenes ender er derfor en god indikering af nedslidningen!

--
Armand.



tb (26-02-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 26-02-06 14:48

> Hvis tb magter at afmontere toppen er det enkelt at gå ét skridt videre og
> skille stempler/cylindre ad for at kontrolere olieringenes ende-gab(*)

Enkelt... Tjae, jeg øvede mig på min reservemotor, og det drillede da en
del, men lykkedes til sidst

- Foringen er forøvrigt enkelt at diagnosticere ud fra nedslidningen af
hone(=slibe)-sporene "på > langs" i.f.t. "på tværs".

Reserven er helt blank. Det er svært at se spor fra honingen, men mål er ok.
Jeg kan dog tydligt se honespor i bunden (hvor stemplet jo ikke kommer)

Ligeledes er jeg bekendt med at man kan måle hvor meget "slib" der er på
stempelringene når de sidder i cylinderen, men olieskraberen ? Den består
af to tynde ringe og en zigzag ring. Det bliver da ikke helt nemt at se
frispil på denne?

> På den anden side, hvis den skadede motor ikke har haft nogen væsentlig
> olieforbrug kan det sikkert lønne sig at montere det komplette
> cylinder/stempel -sæt fra dén!

Pas. Den har aldrig virket i mit ejerskab (fik den med ved en af mine cbr
handler.) den bærer dog tydelig præg af at noget har været nede i bunden af
motoren som ikke skulle være der. Der er dog ikke noget at se på
cylinderblokken. Men kan jeg bare flytte rundt på de dele og så forvente at
to halve motorer spiller sammen, eller skal de først planslibes el.l ?
>



Jens (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 26-02-06 17:12

Knud Dam wrote:


> "Jens" <jpedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:dtqg54$ken$1@abbeden.bunk.cc...

>> Nej . . . Det løser ikke problemet, den kan ikke bruge så meget olie ved
>> ventilerne.

> Hvis gummi-tætningerne ved ventilerne er gamle (hårde), kan en motor bruge
> meget olie.

> Mvh

> KD

Den kan ikke bruge en liter på 1000 km. ved ventilerne . . .



Peter (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 26-02-06 14:22


"Jens" <jpedersen@get2net.dk> wrote in message
news:dtqg54$ken$1@abbeden.bunk.cc...
> tb wrote:
>
>> Ovenstående bruger ca 1l per 1000km. Når jeg gasser op kan jeg både se
>> og lugte olie. Ved ovenstående "prutter" den også lidt.
>
> Der er nok gået en olieskrabering

Det bør kunne ses på tændrøret i den pågældende cylinder.

>> Anyway. Jeg kan sagtens selv åbne en motor og evt slibe ventilflader med
>> slibemiddel + skifte olietyve. Men kan det betale sig og vil det løse
>> problemerne?

Hvis du skal slibe dem ordentligt skal du slibe dem på en
ventilslibemaskine. Du skal sikre dig at vinklerne og anlægsfladens
størrelse er korrekte. Ellers brænder eller soder ventilerne.

Slibning med slibepasta og "rørepind" er kun beregnet som en sidste
efterslibning til det aktuelle ventilsæde. Desuden vil gentagen/kraftig
slibning på denne måde øge ventilernes anlægsflade og dermed forøge
kølingen. Dette vil resultere i sodede ventiler, der efterfølgende kan
brænde, hvis soden forhindrer dem i at lukke.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



tb (26-02-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 26-02-06 14:51

>> Der er nok gået en olieskrabering
>
> Det bør kunne ses på tændrøret i den pågældende cylinder.

Der er ikke noget at se, så enten er alle fire altså gået eller ingen

> Hvis du skal slibe dem ordentligt skal du slibe dem på en
> ventilslibemaskine. Du skal sikre dig at vinklerne og anlægsfladens
> størrelse er korrekte. Ellers brænder eller soder ventilerne.

Det er vel ikke en dims alm. folk har ? og 16x ventilrep ved en prof er
næppe billigt :-/

> Slibning med slibepasta og "rørepind" er kun beregnet som en sidste
> efterslibning til det aktuelle ventilsæde. Desuden vil gentagen/kraftig
> slibning på denne måde øge ventilernes anlægsflade og dermed forøge
> kølingen. Dette vil resultere i sodede ventiler, der efterfølgende kan
> brænde, hvis soden forhindrer dem i at lukke.

Ups. Det var ny viden for mig.

> FJR1300A
Misundelse



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste