Hammerite
Fra : Peter

Dato : 24-02-06 10:57

Jeg har tænkt mig at male en centralstøttefod og et Givi rack (nysvejset)
med Hammerite på spraydåse. Jeg har set lidt tilbage i gruppen og kan se at
det bl.a. anbefales at ovntørre emnet.
Jeg har også prøvet FAQ på DMCN, men det virker ikke i øjeblikket (Directory
Listing Denied).

Jeg håber der er nogle af jer, der vil øse af jeres erfaringer og bl.a.
besvare følgende spørgsmål:

1. Hvor mange lag bør jeg påføre (spraydåse)
2. Skal det ovntørre efter hvert lag eller kun efter det sidste lag
3. Hvilken temperatur skal det ovntørres ved og hvor længe
4. Hvor lang tid skal jeg vente mellem påføringerne (med ovntørring versus
tørring ved stuetemperatur)
5. Alle øvrige gode råd

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-06 11:32

> Jeg har tænkt mig at male en centralstøttefod og et Givi rack (nysvejset)
> med Hammerite på spraydåse.

Hvorfor ikke kører ned til den lokale biks og få det sandblæst og
pulverlakeret, det holder top, og koster ikke mange basøre, og så slipper du
for besværet...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-06 11:40

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det bl.a. anbefales at ovntørre emnet.
> Jeg har også prøvet FAQ på DMCN, men det virker ikke i øjeblikket

Er du fra Odense, så er får jeg i næste uge noget pulverlakeret!
Du kan sagtens få det der med til meget få penge! :)

Det bliver glasblæst og pulverlakket i ønkset farve og glans

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-02-06 09:22

S.G wrote:
> [...]
> Du kan sagtens få det der med til meget få penge! :)
>
> Det bliver glasblæst og pulverlakket i ønkset farve og glans

Hej Sebastian

Må jeg spørge, hvor du får lavet det henne i Odense? Jeg har ikke
behovet lige nu, men det dukker jo sikkert op på et tidspunkt.

--

Hilsen Jan

Fra : Hekto

Dato : 24-02-06 11:51

Peter formulated the question :
> 1. Hvor mange lag bør jeg påføre (spraydåse)

Mange tynde lag med ca. 10-15 min. mellemrum er bedre end et tykt lag.

> 2. Skal det ovntørre efter hvert lag eller kun efter det sidste lag

Nej, endelig kun efter sidste lag!!!!

> 3. Hvilken temperatur skal det ovntørres ved og hvor længe

150 grader i en time eller gerne to (det stinker!)

> 4. Hvor lang tid skal jeg vente mellem påføringerne (med ovntørring versus
> tørring ved stuetemperatur)

Se ovenfor

> 5. Alle øvrige gode råd

Prøve-mal et eller andet ligegyldigt emne først.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Futte & Co.

Dato : 24-02-06 15:10

Peter wrote:
> [...]
> 3. Hvilken temperatur skal det ovntørres ved og hvor længe
> 4. Hvor lang tid skal jeg vente mellem påføringerne (med ovntørring versus

Hvis der ikke er en anvisning på dåsen der besvarer dine spørgsmål, skal
du bede om anvisningen hos din forhandler
Som proff maler kan jeg forsøge at besvare efter bedste evne

1. En tommelfingerregel siger at man skal sprøjte flere tynde          lag med
en ½ smøgs tid mellem. Sprøjt lag på til det flyder og          dækker helt.

2. Ovntør først når det ønskede resultat er opnået. Lad emnet stå en ½
times tid, så malingen kan nå at flyde sammen inden ovntørringen
påbegyndes. Tørringen hærder malingen, og er det først hærdet, skal der
næsten altid gå mindst 3 uger før overmaling.

3. Jeg ville tørre med 75 - 80 grader i en times tid. Medmindre
producenten skriver noget andet, skal du ikke gi' det for meget

4. Svar 2. burde sige det der skal siges

5. Husk at matslibe og rense grundigt (rensebenzin) inden malingen
påføres. Køb gerne en primer som , når den er tør, slibes glat med fint
sandpapir. Ingen ovntørring af primer. Påfør primer en 2 -3 gange med
slibning imellem.
Det er her du skal øve dig, det skal jo slibes
Det er en fordel at hænge emnerne op i tynd tråd når du begynder en
sprøjtning. Sørg for god udluftning, tag en maske på (organiske
opløsningmidler), det er skide giftigt. En såkaldt støvmaske har
overhovedet ingen virkning i forhold til spraymaling.

Det var altså efter bedste evne Men jeg har sprøjtet en del stumper
med spray i årenes løb
Go' arbejdslyst

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Peter

Dato : 24-02-06 17:39

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message

> Hvis der ikke er en anvisning på dåsen der besvarer dine spørgsmål, skal
> du bede om anvisningen hos din forhandler
> Som proff maler kan jeg forsøge at besvare efter bedste evne

Min "forhandler" som er et byggemarked vidste meget lidt. Jeg har desuden
checket producentens hjemmeside. Der står heller ikke alverden.

> [...]
>
> 3. Jeg ville tørre med 75 - 80 grader i en times tid. Medmindre
> producenten skriver noget andet, skal du ikke gi' det for meget

Der står intet om ovntørring, hverken på dåsen eller producentens
hjemmeside. Men jeg har læst, netop her i gruppen, at det er godt til
Hammerite.

> [...]
> slibning imellem.
> Det er her du skal øve dig, det skal jo slibes

Er det nødvendigt med primer til Hammerite. Jeg mener ikke det skulle være
nødvendigt til jern.

> Go' arbejdslyst

Tak.

Takker i øvrigt for alle svarene.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-02-06 18:06

Peter wrote:

> Der står intet om ovntørring, hverken på dåsen eller producentens
> hjemmeside. Men jeg har læst, netop her i gruppen, at det er godt til
> Hammerite.

Jeg havde en "crash and burn" oplevelse med ovntørring - muligvis kom
stumperne ind for tidligt, muligvis var det grunderen der var problemet.
I hvert fald boblede der en masse fine bobler op af malingen, og det ser
sgu' ikke godt ud. Jeg tørrede vel ved 80 grader i knap en halv time.

--
vh
Torben

Fra : Futte & Co.

Dato : 24-02-06 20:00

Peter wrote:

> Der står intet om ovntørring, hverken på dåsen eller producentens
> hjemmeside. Men jeg har læst, netop her i gruppen, at det er godt til
> Hammerite.

Jamen så ta' det lidt gelinde , ik
forestil dig at du lægger stumperne ud i sommersolen for at tørre.
Der er bare lige det ved sagen, at oliebaserede materialer tørrer ved
iltning, og derfor er ligeglade med varme. Tørringen kan derfor ikke
fremskyndes, men hærdningen kan. Når emnerne er tilstrækkelig tørre til
du kan flytte dem, smider du stumperne i ovnen. Husk "solvarme" som max
temp.

> Er det nødvendigt med primer til Hammerite. Jeg mener ikke det skulle være
> nødvendigt til jern.

Som proff må jeg sige.... det fineste resultat opnås med en korrekt
bundbehandling. At du så ikke har den fornødne tålmodighed til lige at
øve dig i den rette sprøjteteknik, svier kun til dig selv

Sagt som een fra gruppen... tjae..... nymalet bliver det jo, men
hvorlænge
Man kan også vende den om og sige " det har du selv lavet, ik "

Fra : Hekto

Dato : 24-02-06 23:58

> Sagt som een fra gruppen... tjae..... nymalet bliver det jo, men
> hvorlænge
> Man kan også vende den om og sige " det har du selv lavet, ik "

Hammerite er lidt specielt.

Man kan kun male een gang. Får det lov at tørre, skal der gå en
månedstid inden man maler igen. Ellers bobler det op.

Når det får 150 grader flyder det faktisk igen! Det hærder først når
det køler af igen.

Jeg har brugt det utallige gange efter den metode jeg beskrev. Jeg tror
ikke den står nogen steder! Det holder ualmindeligt godt, og jeg maler
på det bare metal. Både alu, jern, vylindere og topstykker. Jeg fik i
sommers noget på udstødningen lige ved selve porten. Selv dér faldet
det ikke af!!!!

Fra : Futte & Co.

Dato : 25-02-06 09:23

Hekto wrote:
og jeg maler
> på det bare metal. Både alu, jern, vylindere og topstykker. Jeg fik i
> sommers noget på udstødningen lige ved selve porten. Selv dér faldet det
> ikke af!!!!

Nu var det ikke vedhæftning jeg kommenterede, men det faktum at en
bundbehandling har betydning for det endelige resultat.
Bedre bundbehandling = flottere overflade.
Det er også god latin i malerbehandling, at sidste lag = lak, er en
overflade der beskytter og er vaskbar.
Jeg er sikker på at spray med "lak" direkte på ubehandlede emner, er
holdbar, som du skriver "selv der faldt det ikke af". Men at kalde det
maler arbejde......., som jeg skrev tidligere "det har du selv "lavet",
ik"
Een af mine kæpheste sorry Hekto, at det skulle gå ud over dig

Fra : Hekto

Dato : 25-02-06 09:52

> [...]

> "lavet", ik"
> Een af mine kæpheste sorry Hekto, at det skulle gå ud over dig

alt forladt!

Jeg gir' dig da ret i at det ikke er 'malerarbejde' i den forstand -
bare effektivt!

Hammerite er kun godt til noget der skal tåle noget som f.eks. stel,
bagsvinger o.s.v. Flader de skal stå blanke duer det ikke til.

Fra : Peter

Dato : 26-02-06 21:21

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message

> [...]
>
> Hammerite er kun godt til noget der skal tåle noget som f.eks. stel,
> bagsvinger o.s.v. Flader de skal stå blanke duer det ikke til.

Så har jeg både malet og bagt. Det ser fint ud. Nu håber jeg bare det
holder.

Tak for hjælpen alle sammen.

--
Peter