On Wed, 22 Feb 2006 15:30:19 +0000 (UTC), fusk@hotmail.com (Christian)
wrote:
Hej.
>
>Var ude for at hjælpe en ven med at gøre hans GPZ 500S køreklar. Da vi
>ville prøve at starte den op sprang hovedsikringen. Den kunne sagents
>bruge lys osv. Men i det man trykkede på starteren sprang sikringen? Dette
>gentog sig et par gange
>
Der er et par indlysende muligheder.
1: Startrelæet trækker for meget strøm.
Den fejl kan skyldes at der er kortslutning mellem viklingerne i
relæet selv.
Det kan checkes med et amperemeter i serie med ledningen mellem
startknappen og relæet.
2: Kortslutning mellem den pol der forsyner spolen i relæet og
ledningen til startermotoren.
Det vil bevieke at der i det meget korte tidsrum mellem der trykkes på
knappen til relæet er trukket går en tårnhøj strøm.
Fejlen kan være uden på relæet mellem de udvendige kontakter, men kan
(desværre) også være intern.
Sandsynligheden for den fejl er ikke ret stor, idet den vil bevirke at
relæet kan "hænge" efter at motoren er startet.
3: En ledning fra startknappen til startrelæet der er beskadiget og
rammer stel et eller andet sted hvor denofte bevæges mekanisk, som
f.eks. fra styret til stellet.
Da fejlen er sporadisk er det den mest sandsynlige årsag.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk