Forsikringspræmie vurderet ud fra forkert ~
Fra : Dennis

Dato : 21-02-06 22:44

Hejsa

Er der nogle der kender reglerne vedr. hvordan forsikringspræmier skal
fastsættes ?

Jeg købte en zx6r 2004 model fra ny sidste år, hvor forhandlerprisen i hele
landet var149.995 kr.
Forsikringsselskabet har brugt modelåret til at fastsætte motorcykel prisen,
dvs. 2004, hvor motorcyklen kostede over de 150KKr må de godt det ?

--
Dennis zx6r (med abstinenser)

Fra : Hekto

Dato : 21-02-06 23:55

> [...]
> Forsikringsselskabet har brugt modelåret til at fastsætte motorcykel
> prisen, dvs. 2004, hvor motorcyklen kostede over de 150KKr må de godt

Der er sådan set ingen regler for hvad de må m.h.t. priser.

Du må til gengæld vælge det billigste selskab!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 22-02-06 11:43

Det var smuk og solrig dag da Dennis skrev
news:43fb861b$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> [...]
> Forsikringsselskabet har brugt modelåret til at fastsætte motorcykel
> prisen, dvs. 2004, hvor motorcyklen kostede over de 150KKr må de godt

De går jo altid efter nyprisen. Hvorfor skulle de gå efter den aktuelle
pris på din bare fordi den ikke har kørt nogen vegne endnu?

Systemet med at gå efter nyprisen virker ikke fair, men jeg tror ikke du
slipper udenom.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Dennis

Dato : 22-02-06 21:00

> De går jo altid efter nyprisen. Hvorfor skulle de gå efter den aktuelle
> pris på din bare fordi den ikke har kørt nogen vegne endnu?

Tjaa, fordi den er fra 2004 gør den jo ikke gammel i 2005
Jeg vil da stadig mene at der er tale om en nypris, men hvad fanden jeg er
jo bare dækket ekstra ind, hvis jeg skulle være så uheldig at den bliver
stjålet.............
--
Dennis

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-06 21:31

> [...]
> jo bare dækket ekstra ind, hvis jeg skulle være så uheldig at den bliver

You wish - du vil aldrig få en ersatning højere end markedsværdien.

Så når en model bliver sat ned (typisk en gammel model der bliver skudt af)
påvirker den brugtmarkedet i samme retning hvis der er mange af dem. Så er
det jo lidt træls hvis man har valgt et forsikringsselskab der bruger den
oprindelige listepris til at beregne præmien. I praksis kan 2 kunder med
samme ancienitet/bopæl med den samme mc ende med en noget forskellig præmie
hvor den er højest for den maskine der har været indregistret længst og
derved vil være billigst at erstatte ved en totalskade eller tyveri. Mindre
uheld vil koste lige meget at udbedre for de 2 maskiner så det er svært at
argumentere for rimeligheden i den måde at beregne præmien på. Den anden vej
rundt kan der også være meget at spare hvis en mc stiger meget i listepris
fra et år til det næste. Det kan den gamle jo også ende op med at være meget
billigere i forsikring....

Jeg er godt tilfreds med GF's beregningsmetode - der forsikrer men efter
aktuel værdi istedet for "tilfældige" gamle nypriser.

Fra : Dennis

Dato : 23-02-06 07:56

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:43fcca16$0$24270$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg er godt tilfreds med GF's beregningsmetode - der forsikrer men efter
> aktuel værdi istedet for "tilfældige" gamle nypriser.

Jeg er nu heller ikke så utilfreds med præmien, taget i betragtning at
topdanmark lavede et "tilbud" der lød på det dobbelt. Men det er da meget
rart lige at få afklaret da jeg evt. have villet kunne spare 3000 kr., hvis
den var vurderet forkert.

--
Dennis

Fra : Ninja Rider

Dato : 22-02-06 21:09

Hejsa

Dennis wrote:
> [...]
> Forsikringsselskabet har brugt modelåret til at fastsætte motorcykel prisen,
> dvs. 2004, hvor motorcyklen kostede over de 150KKr må de godt det ?

Tja... min ZX-6R 03'er blev forsikret til nyværdien til 165k selv om den
kun kostede 160k. Men Tryg sagde at det var fordi at de kørte med
springene pr. f.eks 155k +10k +20k +30k o.s.v.

De ville forsikre en ZX-9R der på det tidspungt kunne købes for 169k,
til 215k mener jeg det var. Det var deres liste pris, på hvad den
kostede i år 2001 da den var ny. Selv om jeg spurgte i 2003.

Mvh Emil
--
Kawasaki GPz 550....
http://dfmc.dk/?id=26

Fra : Dennis

Dato : 23-02-06 07:57

> [...]
> 215k mener jeg det var. Det var deres liste pris, på hvad den kostede i år
> 2001 da den var ny. Selv om jeg spurgte i 2003.

Det stemmer jo godt overens med den måde min er blevet vurderet ved Tryg.

--
Dennis