Færdig med at lure, og et enkelt
Fra : Magnus Pedersen

Dato : 21-02-06 15:48

Har luret i gruppen et stykke tid og det lader til i ikke bider så
jeg stiller lige et spørgsmål.

Efter min første sæson med en rigtig motorcykel (Jeg havde en Yamaha
Virago 250 for år tilbage, men det gælder jo næsten ikke) er det
gået op for mig at jeg skal have et par andre handsker til først og
sidst på sæsonnen, jeg gider ikke og kører og fryse om fingrene.
Hvad er varmt og vandtæt. Jeg regner med at dyret ommer ud af
vinterhi midt i marts og bliver sat væk igen midt i november, jeg
triller ca 100 km om dagen i alt slags forår/sommer/efterårs-vejr.
Hvilke handsker skal jeg have fat i?

--
Magnus Pedersen
http://www.dmcn.dk/LISTEN/person.asp?PERSON_ID=1883

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-02-06 16:16

Magnus Pedersen wrote:
> Har luret i gruppen et stykke tid og det lader til i ikke bider så jeg
> stiller lige et spørgsmål.

HAPS. Fik du harddisken op at køre, og hvorfor er der andet end MC i din
blog??

> [...]
> bliver sat væk igen midt i november, jeg triller ca 100 km om dagen i
> alt slags forår/sommer/efterårs-vejr. Hvilke handsker skal jeg have fat i?

Kig f.eks. hos louis.de efter vandtætte handsker til ydersæsonen. Jeg
foretrækker læder med 5 fingre. Vanucci er fin kvalitet til små penge
IMHO. Køb evt. vandtætte overtræk - så tit regner det heller ikke (og
goretex membraner bliver utætte med tiden anyway)

--
vh
Torben

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 21-02-06 16:29

Torben Scheel wrote:

> HAPS. Fik du harddisken op at køre, og hvorfor er der andet end MC i din
> blog??

Den nye harddisk brummer glad afsted, nu med S.M.A.R.T. overvågning
så den siger til i god tid inden den har tænkt sig at stå af.
Bloggen bærer voldsomt præg af for lidt tid og hvad der nu rør sig
mellem ørerne på mig lige når jeg sætter mig ned foran 'puteren. Der
er alt for lidt MC i den, men det kan der jo rodes bod på når
kalenderen viser at vi er kommet på den rigtige side af 1. marts

> [...]
> IMHO. Køb evt. vandtætte overtræk - så tit regner det heller ikke (og
> goretex membraner bliver utætte med tiden anyway)

Jeg vil prøve begge dele, tak for hjælpen

/Magnus
--
"Ford, you're turning into a penguin. Stop it."
   Douglas Adams 1952-2001

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 21-02-06 16:16

">
> [...]
> bliver sat væk igen midt i november, jeg triller ca 100 km om dagen i alt
> slags forår/sommer/efterårs-vejr. Hvilke handsker skal jeg have fat i?

xxxxxxxxxxxxxxxxx

He he.. det meste med 2 hjul og over 50 ccm, tæller her

Du skal have fat i 2 par handsker... et par i læder til sommer kørsel, og et
pat med indsyet vandtæt membran med foer til ydersæsonerne... Hvis du en
dag skulle havne i Tyskland, så besøg Hein Gericke (Flensburg/Handewitt )
eller Polo ( Kiel ) .. de har et rimeligt stort udvalg af alle slags
handsker, samt er rimelige med deres priser.. på plus siden taler Karla (
ejer af butikken i Flensburg/Handewitt dansk )..

Det kan sikkert også lade sig gøre at finde et par fuldtids-sæson-handsker,
men jeg kan selv bedst lide at have 2 par..
Hvis ikke du er til tyskland, så spørg og prøv hos den lokale MC-pusher..

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 16:42

Jeg har længe haft lyst til at starte en lignende tråd. Min erfaring er: Jeg
kørte endtil oktober 2005 på en scooter 45 (70km/t) med et par goretex 5
fingre til 500kr. Det fungerede godt frem og tilbage til arbejde (25min)
også i silende regn. Så fik jeg en GS500 og så gik det galt efter mere end
20-30min kørsel. De blev drivvåde inden i. Jeg talte med Pernille hos
Bruun-Larsen i Odense og hun sagde at jeg skulle lade være med at trække
handskerne ud over jakken med trække jakken ud over handskerne og stramme
godt til, idet vandet løb langs jakken og ned i handskeforet. Det tip gav
ganske rigtigt 10min. mere med tørre fingre og så var den gal igen. Klart
nok, nu løbervandet langs handsken, op i jakkens foer og ned i handsken
igen. Underste del af håndledet bliver vådt først. Jeg investerede så i et
par nye rigtig lækre goretex igen (800kr. og de føles som kaninskind
indvendigt) idet jeg tænkte at de efterhånden gamle handsker var for slidte.
Men ak, samme problem igen, -et par lækre våde handsker.

Min løsning nu til de lange våde ture er, at have 3 par handsker med og et
lille håndklæde. Er der overhoved en løsning på det problem, jeg mener
vandet vil jo altid finde vej rundt om enten handsken eller jakken og ned i
foret, - og så er det jo så som så med at handskerne er vandtætte.

Jeg nægter at tage bilen om sommeren!

Vh Bongo

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-06 18:05

> Men ak, samme problem igen, -et par lækre våde handsker.

Samme erfaring her - hvis det rigtig pisser ned er der intet der er "tæt
nok". Det samme gælder støvler. Mine Daytona goretex holder kun til en godt
en times silende regn.

> Min løsning nu til de lange våde ture er, at have 3 par handsker med

Jeg nøjes om regel med 2 par. Der er ikke sjovt efter en pause halvvejs på
vejen til arbejde at skulle tage de våde kolde handsker på igen. Kombineret
med varme i håndtagene kan jeg godt holde varmen nogen tid i våde hansker.

/A

Fra : KT

Dato : 21-02-06 18:20

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:43fb48bc$1$24303$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Samme erfaring her - hvis det rigtig pisser ned er der intet der er "tæt
> nok". Det samme gælder støvler. Mine Daytona goretex holder kun til en
> godt en times silende regn.

Gys, jeg er ved at overveje at investere i et par (dyre) goretexstøvler for
at være "garanteret" mod våde og kolde tæer. Men det hjælper åbenbart ikke
med goretex?
Så kan jeg ligeså godt finde et par gode (og billigere) læderstøvler uden
goretex.

Hvad er i andres erfaringer med goretex-støvler?
(Jeg håber lidt på at du har fået en mandagsmodel Anders M. - sorry)

Mvh Kim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-02-06 19:32

KT wrote:

> Hvad er i andres erfaringer med goretex-støvler?
> (Jeg håber lidt på at du har fået en mandagsmodel Anders M. - sorry)

Frank Thomas GoreTex, her hos mig - giver ikke våde fusser, de er tætte np.

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 22:55

J.C.Kløve skrev i meddelelsen
<43fb5c93$0$27557$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Frank Thomas GoreTex, her hos mig - giver ikke våde fusser, de er tætte np.

HG's Goretex er også vandtæt

mvh
Orla

Fra : Peter

Dato : 21-02-06 22:47

"KT" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvad er i andres erfaringer med goretex-støvler?
> (Jeg håber lidt på at du har fået en mandagsmodel Anders M. - sorry)

Nu blander du tingene sammen. Det du lige har læst om folk, der får våde
fingre selvom de bruger GoreTex handsker, drejer sig om at vandet kommer ind
ved handskernes åbning og ikke igennem handsken.

Jeg bruger selv GoreTex handsker og får ikke våde fingre, men det kræver at
jeg er omhyggelig med at få handskerne rigtigt inden i ærmerne. Jeg kan også
godt forestille mig, at det drejer sig om at have en handske/jakke
kombination, der passer godt sammen.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Peter

Dato : 21-02-06 23:07

"Peter" <fiktiv@invalid> wrote in message

> [...]
> også godt forestille mig, at det drejer sig om at have en handske/jakke

Jeg kan iøvrigt anbefale mærket Dane. De laver nogle lækre læderhandsker
(mange modeller) med GoreTex membran.
Dane var oprindeligt et dansk firma. Blev derefter tysk og er, så vidt jeg
ved, nu hollandsk.
Som en lille pudsighed har de beholdt danske navne på deres produkter.

Du kan se deres produkter på: http://www.motoport.nl/

Dane forhandles flere steder. Jeg plejer selv at handle hos Leo Mortensen i
Gludsted: http://www.leomortensen.dk/
Han er en sjov fætter, men jeg kan godt anbefale ham.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Bo Nielsen

Dato : 21-02-06 20:47

> [...]
> vandet vil jo altid finde vej rundt om enten handsken eller jakken og ned
> i foret, - og så er det jo så som så med at handskerne er vandtætte.

Løsning: GoreTex handsker med to manchetter - en til at stoppe ind i jakken
og en til at folde op over ærmet. I min model er der tillige i den yderste
manchet - på indersiden af håndleddet - et lille net, hvor vandet kan løbe
væk fra den "lomme" ærmet ligger i! Jeg har kørt to timer i silende regn
uden at få våde hænder.

Jeg er desværre ikke sikker på mærket, da logoet er lidt svært at tyde
(ESKetellerandet), men de kommer fra Østrig, og er købt hos Special i
Aalborg.

ScooterBo

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 21:52

> [...]
>
> Jeg er desværre ikke sikker på mærket, da logoet er lidt svært at tyde
> (ESKetellerandet), men de kommer fra Østrig, og er købt hos Special i

Det lyder som en god konstruktion der er værd at kigge efter. Tak for tippet

Bongo

Fra : Michael F. Larsen

Dato : 22-02-06 17:39

"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en god konstruktion der er værd at kigge efter. Tak for
> tippet
>
> Bongo

Som denne her:
http://www.racer.at/pics_katalog/popup.php?lang=2&produktid=200502081733333080

Den har jeg nemlig selv... hedder godt nok RACER, men den kan jeg virkelig
anbefale.

Har købt den hos Harry's Motor i Randers.

/Michael Larsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-02-06 18:54

Magnus Pedersen <mgpeder@hotmail.com> writes:

> [...]
> triller ca 100 km om dagen i alt slags
> forår/sommer/efterårs-vejr. Hvilke handsker skal jeg have fat i?

Jeg købte for 1½ år siden et par trefingrede Probiker Cool Breaker hos
Louis: <http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/274.pdf>

Jeg når ikke at fryse fingrene på ture på 10 km i -10 grader og 70 km
i 3-4 grader. Kombineret med varmehåndtag skal der rigtig meget til
for at fingrene kommer til fryse. Jeg tror nok engang at der trængte
vand igennem efter at have kørt 70-100 km i styrtregn, men jeg er ikke
helt sikker.

Ordentlige vinterhandsker er i øvrigt en enormt dejlig erhvervelse,
pludselig lægger man mærke til hvor meget man egentlig har frosset
fingrene tidligere :-/

Komforten er i øvrigt fin, men man skal lige bruge lidt tid på at
vænne sig til at koblingsgrebet har lidt svært ved at glide på
indersiden af handsken. Ellers kører man bare og glæder sig over ikke
at fryse fingrene
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-02-06 19:03

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Jeg tror nok engang at der trængte vand igennem efter at have kørt
> 70-100 km i styrtregn, men jeg er ikke helt sikker.

Ved nærmere eftertanke tror jeg egentlig vandet kravlede ned ad
ærmerne og den vej ned i handskerne.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 21-02-06 19:28

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> vænne sig til at koblingsgrebet har lidt svært ved at glide på
> indersiden af handsken. Ellers kører man bare og glæder sig over ikke
Nu har jeg bestilt dem, de så alt for rare ud til at det kunne være
et skidt råd

For pokker det er et helvede at stave sig igennem sådan en
hjemmeside på sit gamle skoletyske... De kunne da godt lige have
oversat den til engelsk eller, i det mindste, dansk ;)

/Magnus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-02-06 19:38

> [...]

> hjemmeside på sit gamle skoletyske... De kunne da godt lige have
> oversat den til engelsk eller, i det mindste, dansk ;)

Tjaeh, men omvendt lærer man alligevel tilstrækkeligt med mc-tysk ret
hurtigt, og der er jo oversættelsesdimser på nettet man kan bruge i
starten.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 21-02-06 20:48

Jes Vestervang skrev:

> Tjaeh, men omvendt lærer man alligevel tilstrækkeligt med mc-tysk ret
> hurtigt, og der er jo oversættelsesdimser på nettet man kan bruge i
> starten.

Jup!
Med basis i det ringe 7-tal jeg havde i afgangskarakter, har jeg selv
tillært mig tysk derved at jeg tre år senere meldte mig ind i den lokale
mc-klub hvor det fantastiske MOTORRAD altid lå fremme på bardisken

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-02-06 20:57

On Tue, 21 Feb 2006 19:48:01 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:

Hej Armand.

> [...]
>tillært mig tysk derved at jeg tre år senere meldte mig ind i den lokale
>mc-klub hvor det fantastiske MOTORRAD altid lå fremme på bardisken

Jeg tror ikke en gang jeg havde kunnet skore 7, men da tysk udgik til
eksamen undgik jeg den dukkert,
35 år i et germansk kompani, og så tænker man ikke så meget på det
mere
Min gamle tysklærerinde, med knold i nakken "und das ganze
molevitten", ville rotere i sin grav hvis hun havde vidst at mit 2.
hovedsprog skulle blive tysk

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 21-02-06 22:34

Magnus Pedersen wrote:

> [...]
>
> For pokker det er et helvede at stave sig igennem sådan en hjemmeside på
> sit gamle skoletyske... De kunne da godt lige have oversat den til

Æv, udsolgt til midten af april hos Louis.de, nogen der kender en
dansk forhandler evt i Københavnsområdet?

/Magnus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-02-06 23:18

Magnus Pedersen <mgpeder@hotmail.com> writes:

> Æv, udsolgt til midten af april hos Louis.de, nogen der kender en
> dansk forhandler evt i Københavnsområdet?

Prøv her, de ligner ganske meget:
Læder:
<http://www.hein-gericke.com/int/product_info.php/products_id/658>
Tekstil:
<http://www.hein-gericke.com/int/product_info.php/products_id/666>

Jeg ved ikke lige hvad der er at foretrække. Mine har læder på
indersiden og tekstil på ydersiden, det virker tilsyneladende fint.

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-06 13:34

> Tekstil:
> <http://www.hein-gericke.com/int/product_info.php/products_id/666>

Har jeg og de er ganske fine - men de holder ikke vandet ude i displinen
"100km regnvejr"

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-02-06 08:36

Magnus Pedersen wrote:

> For pokker det er et helvede at stave sig igennem sådan en hjemmeside på
> sit gamle skoletyske... De kunne da godt lige have oversat den til
> engelsk eller, i det mindste, dansk ;)

Ind i kampen! Det er det værd.. Jeg havde det som dig i starten, men
eftersom pråsen gik op for mig har jeg efterfølgende købt på tysk ebay
25-30 gange deriblandt matriklens 3 motorkøretøjer. Louis har jeg
handlet hos 7-8 gange - og 2 gange "live". Jeg bilder mig ind at jeg
sparer penge, men alt i alt har jeg det vist bare sjovt

--
vh
Torben

Fra : Jacob

Dato : 22-02-06 01:58

Magnus Pedersen skrev:

> Har luret i gruppen et stykke tid og det lader til i ikke bider så
> jeg stiller lige et spørgsmål.

> Hvilke handsker skal jeg have fat i?

Der er en del der fortæller om vandproblemer. Hvis problemet er at det
simpelthen trænger igennem handsken, så brugte jeg i 80erne, en
handske model med et overtræk "gemt" i en lynlås lomme i overdelen af
handsken.
Denne overtrækshandske kunne man så - jaaa trække ud over - selve
handsken og det virkede så vidt jeg husker OK. Men jeg kan også huske
at jeg på et tidspunkt - på overtrækshandsken - smurte et tyndt lag
silikonelim ud over hele handsken, for på denne måde at gøre den
vandtæt. Så helt tæt forblev den sikkert ikke med at være. Men som
jeg husker det var overtrækshandsken rigtig god til at holde varmen
med. En form for handske windbreaker ! Er det overhovedet nødvendigt,
nu hvor rigtigt mange MCer har godt dækkende kåber?
VH Jacob
(Som ikke tror silikoneideen er gangbar idag