Gevindbøsninger og kabelsko
Fra : Studen

Dato : 20-02-06 21:52

I forbindelse med reparation af et ødelagt tændrørsgevind, kontaktede jeg
Bdr. Klee. Den venlige produktansvarlige ville da meget gerne sende mig 4stk
12M til tændrør. Hvad jeg ikke lige havde forudset var, at disse såkaldte
Klee-coils desværre ikke laves med indvendigt fin-gevind, og jeg er derfor
ligevidt. Helicoils... nej, det tør jeg ikke (på baggrund af hvad jeg læser,
andre skriver om dem).
Hvad har vi så tilbage? Timesert; har ikke kontaktet Würth endnu, men efter
hvad jeg kan læse mig til, koster det en mindre herregård at vælge den
løsning, da de vist sælges i nogle superdyre sæt.
http://www.v-lamberti.de/ er vist ved at være sidste udvej, da de har nogle
glimrende klee-lignende bøsninger med de rigtige gevindstørrelser.
Hvorfor i alverden er jeg nødt til at bestille bøsninger i Tyskland? Har jeg
overset en fantastisk, billig og ligetil dansk løsning? (så er
Lamberti-linket også kastet i grams :)

Jeg er desuden ved at udskifte de gamle, udtjente styrkontakter på katanaen.
Det bliver i stedet et sæt fra en bandit1200, som jeg fik til en god pris
via www.bike-teile.de (fælles søgedatabase til en masse brugtdelspushere).
Motorrad Power Station har ofte klart de laveste priser på stumper i god
stand.

Nå, jeg skal have fundet en måde at forbinde styrkontakterne til mit
ledningsnet, og det har vist sig lettere sagt end gjort. Den oplagte løsning
er at flytte katana-stikket, fra de gamle styrkontakter, til de nye, men i
så fald skal jeg bruge nye kabelsko der passer i stikket. Er der nogen der
ved hvor de skaffes? Jeg var forbi 2 kjøvenhavnske suzukiforhandlere i dag,
og de kiggede bare vantro på mig.

Derefter gik turen til RS components (hvor svært kan det være at forbinde 2
x 7-8 ledninger!) Men næ næ, heller ingen hjælp at hente der. Den flinke
ekspedients bedste bud, var at benytte en slags flerpolet computerstik. Hmm,
jeg takkede pænt nej, men har da ikke opgivet den løsning helt. Det er så
nu, jeg meget gerne modtager lidt råd og tips, til hvordan jeg kommer videre
i min "quest" for at forbinde 2 styrkontakter :) (jeg forventer at Louis
vil blive nævnt som en del af løsningsforslaget)

På forhånd tak
Stud
http://motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1116

Fra : Jacob

Dato : 20-02-06 22:50

Kabelsko

> [...]
> i min "quest" for at forbinde 2 styrkontakter :) (jeg forventer at Louis
> vil blive nævnt som en del af løsningsforslaget)

Hej
Det er ikke længe siden jeg stillede det samme spørgsmål og (min)
konklusion blev, at det drejede sig om hvilken krympe/trykke tang du
evt. allerede ejede.
Så i mit tilfælde blev det fladstik i passende antal - både hun og
han - i 6,3 mm fra Biltema. Husk at en af enderne skal kunne "isolere"
over det samlede stik. Årsagen er den simple at jeg allerede havde en
afisoleringstang med indbygget "tryk-funktion". Jeg valgte så i et par
tilfælde at supplementslodde samlingen.

Jeg ledte også højt og lavt for at finde 2 multistik med ca. 2 x 10
stik der kunne mødes i skøn harmoni, men lykkedes heller ikke. Det
tætteste jeg kom var nogle standard multistik til forbindelse af 4-8
højtalere i bil !!! Men det var faktisk et ret stort stik.

Idag havde jeg genovervejet Motogadgets service, da de tilbyder et
sådant stik i MC størrelse - se
http://www.motogadget.de/en/frameset.html - under "Plug Connectors".
Prisniveau 60 - 100 kr - det virker lidt dyrt, men jeg ærger mig
egentligt lidt over at jeg sparede pengene. (Spadestik - han / hun er
heller ikke gratis)

VH Jacob

Fra : Studen

Dato : 20-02-06 23:35

"Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>Hej
>Det er ikke længe siden jeg stillede det samme spørgsmål og (min)
>konklusion blev, at det drejede sig om hvilken krympe/trykke tang du
>evt. allerede ejede.

My bad. Jeg fik ikke lige søgt ordentligt. Jeg kan godt se, at emnet har
været oppe et par gange eller 3.

> [...]
>Prisniveau 60 - 100 kr - det virker lidt dyrt, men jeg ærger mig
>egentligt lidt over at jeg sparede pengene. (Spadestik - han / hun er

Tak for linket. Det vil jeg overveje. Jeg skal lige have gennemskuet 100%
hvor mange ledninger det drejer sig om. Vare nr. 246-8458 hos RS components
kunne måske også være egnet (afhængigt af præcist hvor mange ledninger jeg
skal jonglere med) mærkeligt at ekspedienten ikke foreslog dem....

Fra : CL

Dato : 20-02-06 23:13

> [...]
> der nogen der ved hvor de skaffes? Jeg var forbi 2 kjøvenhavnske
> suzukiforhandlere i dag, og de kiggede bare vantro på mig.

Louis nr 10003843

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Jacob

Dato : 23-02-06 10:45

Studen skrev:

> [...]
> Hvorfor i alverden er jeg nødt til at bestille bøsninger i Tyskland? Har jeg
> overset en fantastisk, billig og ligetil dansk løsning? (så er

Prøv lige at se vedlagte link:
http://www.popularmechanics.com/automotive/sub_care_clinic/1888037.html?page=2&c=y
Det er ihvertfald en ide jeg ikke har hørt eller set før.

Man nedsænker i sit ødelagte tændrørshul en "dims" der når den er
på plads, bliver tilspændt, således at den netop griber fat i de -
forhåbentligt resterende - gode gevindtråde. Herefter skruer man den
baglæns ud. Dimsen er lavet således at den selv tager alle spåner
fra opretningen af gevindet med ud.
Lyder smart ! - Prøv det !
VH Jacob

Fra : Studen

Dato : 23-02-06 13:26

"Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk> wrote in message

>Prøv lige at se vedlagte link:
>http://www.popularmechanics.com/automotive/sub_care_clinic/1888037.html?page=2&c=y
>Det er ihvertfald en ide jeg ikke har hørt eller set før.

Hej Jacob

Er skam allerede prøvet, og det var INGEN succes ;) Jeg gjorde mig meget
umage, men da jeg havde snittet skidtet op nedefra, var gevindet pludseligt
alt for stort til et 12M tændrør. Jeg ved godt det lyder MEGET mærkeligt,
men det VAR en 12M backtap jeg havde skaffet. Tror simpelthen ikke de kan
lave det præcist nok. Ellers en supergod idé, der måske virker nogen
gange....

Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Fra : Bjørn S

Dato : 23-02-06 14:23

Studen wrote:

> [...]
> men det VAR en 12M backtap jeg havde skaffet. Tror simpelthen ikke de kan
> lave det præcist nok. Ellers en supergod idé, der måske virker nogen

Vær obs på at det mest sandsynlig skal være til fingevind, altså 12MF med
1,25 mm stigning, som du også skriver længere oppe i tråden.
Forøvrig er jeg også til TimeSert, har prøvet det nogle ganger til andre
typer gevind. En kollega (og vores smed, en rigtig feinscmecker) laget
lige 3 af de 6 tændrørshuller på en række-sekser uden problemer medens
toppen var montert. Han påstod han tit så helicoilreperationer som løsnet
igen, dette skulle ikke ske med TimeSert.
Problemet med de sættene er at det er et sortiment til tændrørsgevind, og
et andet til alm. gevind, og udover bøsningene skal man jo bruge værktøjet
som følger med.

Jeg ville om muligt opsøge et værksted og høre. Det burde kunne lade sig
gøre på 1/2 time, og det bliver billigere end et komplet sæt.

--
/Bjørn

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-02-06 12:34

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Har jeg
> overset en fantastisk, billig og ligetil dansk løsning? (så er

Jeps - find et tændrør med 14 eller 18mm gevind i samme længde.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36