Syn af mc med skivebremse istedet for trom~
Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-02-06 17:58

Hej,

jeg har fundet en billig offroader.
Men der er bygget skivebremse foran istedet for tromle som er originalt.

Hvad siger synshallen til den tror I ?

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Anders Majland

Dato : 20-02-06 19:09

> jeg har fundet en billig offroader.
> Men der er bygget skivebremse foran istedet for tromle som er originalt.
>
> Hvad siger synshallen til den tror I ?

Er du uheldig kan den ikke synes da det er en konstruktiv ændring. Og hvis
den pga ombygningen kommer til at minde om en nyere og dyrere model kan du
risikere at skulle betale afgiften på ny (det der rammer mange harley ejere
med et gammelt stel hvorpå de monterer nyere stumper).

Hvis det som du siger bare er en billig gammel dynge der teknisk er iorden
slipper den sikkert igennem uden bøvl - men det er så heller ikke nogen
garanti for at den kan synes senere .....

Fra : Egon Rosendal

Dato : 20-02-06 21:17

Der bliver ikke noget med afgift, hvis det kun er bremserne, der er skiftet.
Der skal en vis procentdel til. Jeg kan ikke huske hvor mange, men det er
en del mere end bremser. Det er en forbedring af bremserne, så hvis det er
lavet ordentligt, siger de ikke noget til det. Det er jo dog en forbedring.

Mvh.
Egon Rosendal

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43fa05fe$0$47076$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Anders Majland

Dato : 21-02-06 08:18

> Der bliver ikke noget med afgift, hvis det kun er bremserne, der er
> skiftet. Der skal en vis procentdel til.

Nej - ikke hvis modellen skifter identitet. Skrækeksemplet på told&skat er
vist en golf hvor kabine og spoiler mm var taget fra en gti. Selvom der ikke
var ændret på motor eller bremser mente de at den havde skiftet identitet og
der skulle svares ny afgift. Så findes der en nyere udgave af offroaderen
med skivebremse foran kan man godt risikere at skat mener at den har skiftet
identitet.

Jeg skrev:

> [...]

Og det vil jeg stadig holde på er korrekt !

/A

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-02-06 12:25

Egon Rosendal skrev:
> [...]
> lavet ordentligt, siger de ikke noget til det. Det er jo dog en forbedring.

Det er ellers normal kotume at der skal lægges kr.1.800 for netop den
ændring. Det ved jeg flere der har måtte betale på HD. Og det folk er
ellers ikke kendt for at være dem der er mest glad for at betale til T&S.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 21-02-06 20:52

Ib Jakobsen skrev:

> Det er ellers normal kotume at der skal lægges kr.1.800 for netop den
> ændring. Det ved jeg flere der har måtte betale på HD. Og det folk er
> ellers ikke kendt for at være dem der er mest glad for at betale til T&S.

Hvis der skal svares afgift er det under alle omstændigheder kun en
mer-afgift á afgiften af prisforskellen på en tromle og en skive -model :-|
Hvor stor kan en sådan prisforskel være (hvad regner ejeren med at kunne
få mere for den efter ombygningen)? Højest et par tusinde, skulle jeg
mene!?
60% afgift af 2.000,- er 1.200,- , hvilket ikke er jordens undergang i
mine øjne :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-02-06 23:20

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) writes:

> 60% afgift af 2.000,- er 1.200,- , hvilket ikke er jordens undergang
> i mine øjne :-|

Måske ikke, men det rokker ikke ved at det er dybt tåbeligt at straffe
for at gøre sit køretøj væsentligt sikrere.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R - nu med hul i stemplet

Fra : Armand

Dato : 22-02-06 00:09

Jes Vestervang skrev:

> Måske ikke, men det rokker ikke ved at det er dybt tåbeligt at straffe
> for at gøre sit køretøj væsentligt sikrere.

Tjaeh :-/
kraftoverskud er også en sikkerhedsfaktor; men alligevel koster det
mer-afgift at lægge en GTi-motor i sin ordinære Golf :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 23:03

Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<43faf89b$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Det er ellers normal kotume at der skal lægges kr.1.800 for netop den
>ændring. Det ved jeg flere der har måtte betale på HD. Og det folk er
>ellers ikke kendt for at være dem der er mest glad for at betale til T&S.

Mon ikke det er en slags "misundelsesafgift" ?

Den rigtige løsning for en kammerat var at ringe synsfolkene op, og klage
sin nød over det umulige i at opdrive en R5 for-tromlebremse, om han måtte
montere en RD skivebremse i stedet. Det blev godkendt uden omkostninger.

Så det kan lade sig gøre.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 20-02-06 21:46

> Hvis det som du siger bare er en billig gammel dynge der teknisk er
> iorden slipper den sikkert igennem uden bøvl - men det er så heller
> ikke nogen garanti for at den kan synes senere .....

Man kan jo fremstille den 'med konstruktionsændring'. Bliver den så
godkendt slår de et lille kryds i rbrikken 'godekendt med
konstruktionsændring' og så er den ged barberet.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 20:07

> jeg har fundet en billig offroader.
> Men der er bygget skivebremse foran istedet for tromle som er originalt.
>
> Hvad siger synshallen til den tror I ?

Ud med lortet. Tror ikke de opdager det!
Det er nok en enten eller!
Nogle har bøvl, andre ikke.
Min den gule TL´er sparkede synsmanden lidt til og sagde fint :)
Min brors bandit fik HELE turen rundt, og selv den mindste detalje blev
påtalt

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-02-06 10:42

Tak for alle jeres svar.
Jeg tror jeg vil ringe til en synshal og spørge.
Jeg vil ikke køre på noget som reelt ikke er lovligt, da det ikke er så fedt
ved skade og forsikring osv.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-06 11:07

> Jeg vil ikke køre på noget som reelt ikke er lovligt, da det ikke er så
> fedt ved skade og forsikring osv.

Det er to ting der skal adskilles - det ene om det uforsvarlig konstruktiv
ændring der kan få betydning mhs forsikring ved skader - det andet er om der
skal svares afgift af ændringen.

Jeg har meget svært ved at forestille mig en ulykke der kan være forårsaget
af at din motorcykel har en skivebremse istedet for en tromlebremse foran -
det skulle da lige værre hvis det var noget klamp og kaliberen knækker af

Mhs forsikring kan du jo bare skrive en bemærkning til dem om at du er
kørende på motorcykel XYZ hvor den forreste tromlebremse er afstattet af
skrivebremse fra model ABC. Så har du dit på det rene ...