Hvem har ret??
Fra : Sven

Dato : 14-06-01 15:55

Hej igen.
Et andet nybegynderspørgsmål. Da jeg primært træner for at tabe mig (efter
at have kvittet 50 daglige smøger), og samtidig spiser efter en
kostvejledning fra en diætist, hvar jeg spurgt både diætisten og træneren
hvad der er det bedste, og de er kommet med hver deres svar, men hvilket er
det korrekte???

Skal jeg træne hver dag (styrketræning en dag, løb næste dag, så
styrketræning igen)?
Eller skal jeg holde en hviledag mellem disse sessioner?

I.flg. diætisten skal jeg træne / løbe hver dag for at holde stofskiftet
konstant oppe, men i.flg. instruktøren til styrketræning skal jeg holde en
dags pause mellem hver træningssession hvadenten det er styrketræning eller
løb.

Når ikke engang disse "eksperter" kan blive enige, så er der vel ikke noget
at sige til, at vi almindelige mennesker kan blive lidt forvirrede?

Sven

Fra : Ole Steiness

Dato : 14-06-01 16:29

Hej Sven

Om du skal holde pause i træningen afhænger meget af træningsintensitet og
varighed. Uden at kende til dit konkrete eksempel vil jeg dog nok mene, at
du kun skal træne den samme ting hver anden dag, dvs. ikke løbe hver dag. Du
kan dog godt styrketræne man-ons-fre, og så løbe tirs-tor-lør-søn, for
eksempel.

Venlig hilsen Ole Steiness

Fra : Børge T.

Dato : 14-06-01 18:17

Hej.
Tak for svaret. Jeg fortsætter så med at "gøre noget" hver dag (næsten).

Sven

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 14-06-01 16:02

"Sven" <sven@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Eller skal jeg holde en hviledag mellem disse sessioner?

Det kommer lidt an på, hvor hårdt du træner... generelt vil jeg sige,
at du ikke skal styrketræne samme muskelgrupper hver dag, der er én
dags pause minimum. Hvad konditionstræningen angår, så mener jeg
heller ikke beyndere bør løbe motionere hver dag...

Mit bud ville være, at skifte mellem de to ting: styrketræning én dag
og konditionstræning den næste. Det er også den måde man får mest ud
af begge dele.

.... og hold en dag om ugen, hvor du ikke dyrker noget decideret motion
(hvis du kan lade være...) tag en gåtur med kæresten eller tag cyklen
i skoven og kig på fugle.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 15-06-01 04:29

Ellers kan du måske finde noget på sundhed.dk de reklamer jo i vildskab.

Hvis du træner for at tabe dig, handler det jo om at få en højre puls i lang
tid, ikke noget med fuld blæs på i kort tid.

Løb har jeg ikke meget fidus til når du skal tabe dig, så er det bedre at gå
i et tempo, som øger din puls, lige hvordan du finder det rigtige tempo, kan
du måske finde noget om på den her side http://www.dr.dk/gomotion/

Hilsen Leo