Innførsel /fortolling/flyttegods av mc fra~
Fra : Arvid Løvik

Dato : 19-02-06 17:25

Hei !
Min bror flytter til Danmark og vil medta sin mc. Kan den tas med som
flyttegods uten å betale særlig med avgifter ?

Mvh
Arvid
Stavanger
Norge

94 Honda GL 1500 SE
98 Hannigan Astro GT sidecar (The Green SpaceRocket)
95 Hannigan Trans-Sport trailer
89 Honda PC 800 "PoW" iPCRC # 3 (ex Torill's now mine)
98 Bushtec Genesis trailer (Torill's Beauty Bag on Wheels)
94 Honda XL600V Transalp (Torill's new ride)
90 Honda GB 500 "670 Schottmeier Super Special" Clubman, "Kitty" (only
mine

I am among that very small minority of human beings
who honestly don't care what anybody else thinks.
If I did, I'd probably own a bike (or a car) just like yours.

My Home page is at:
http://lovik.tripod.com

Fra : Armand

Dato : 19-02-06 18:42

Arvid Løvik skrev:
> Hei !
> Min bror flytter til Danmark og vil medta sin mc. Kan den tas med som
> flyttegods uten å betale særlig med avgifter ?

Som regel sparer man momsen på flyttegods, hvorimod at
registrerings-afgiften skal betales til fulde.

Umiddelbart lyder det for de fleste tilflyttere som uhyrligt dyrt; men
alternativet at købe det til fuldfed dansk pris efter tilflytningen, er
under ingen omstændigheder billigere :-|

Læg evt. en forespørgsel hos www.skat.dk og undersøg også om man i Norge
kan få forekommende afgifter refunderet ved export/rejsegods.

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-02-06 21:10

> Min bror flytter til Danmark og vil medta sin mc. Kan den tas med som
> flyttegods uten å betale særlig med avgifter ?

Armand har svaret - men hvor længe bliver han boende i DK ?

Der findes nogle specielle regler for tilflyttere der ikke behøver at betale
afgiften på en gang, men kan få lov at afdrage den med "små" månedlige
beløb. Min hukommelse siger mig at det er noget med 3% om måneden, men den
stoler jeg ikke på i dette tilfælde .....

Fra : Arvid Løvik

Dato : 20-02-06 02:09

Hei , takker for svar !
Min bror blir nok fastboende i Flatland, Han har kjøpt seg grunnsykke med
lite hus og enorm garasje i nærheten av Løkken . Det sies at det er flott
der om sommeren...så han kommer nok også til å få sommergjester tiit og ofte

Sykkelen ( Honda PC 800) kjøpte han i Tyskland i 2004 og importerte til
Norge, med derpå følgende tusener kroner i Norske avgifter. Etter det jeg
forstår kan han ikke få disse refundert ved re-export.....det blir en dyr
sykkel

Mvh
Arvid

Fra : Bjørn S

Dato : 20-02-06 08:51

Arvid Løvik wrote:

> [...]
> forstår kan han ikke få disse refundert ved re-export.....det blir en dyr

Ja, som andre skriver, hvis ikke afgiften kan refunderes ved export fra
Norge er toget kørt. Så skal der legges en anseelig sum hos skattefar
inden man får plader på, det er sikkert bedre at sælge den i Norge.
Jeg gjorde det at jeg faxet min registreringsattest på min bil til Skat,
og fik en foreløbig afgiftsvurdering - uhadada!! Det kunne overhovede
ikke svare sig Afgiften er (om muligt) på enkelte modeller enda højere
i DK end i Norge.
Et indtryk kan du få ved at gå ind på modep.toldskat.dk (uden www.) og
kigge på vurderinger, registreringsafgiften er den man skal slippe for å
få nummerplader.

Trøsten må være at flyttegodset er told og moms-frit, og at reservedeler
til hans kommende (?) mc kan handles billigt og moms/toldfrit fra hele EU.

--
/Bjørn - exportert i -95