Christian A. Andreasen wrote:
> I følge det link passer både 36, 38 og vist 40mm på min MC. Men
> størrelsen må da afhænge alt efter hvor meget den er tunet i forvejen -
> eller hvad? Jeg gik ud fra at jo mere tunet, jo større karb. (som
> tommelfingerregel) Min kører med 38mm originalt, så jeg er i tvivl om
> 40mm fladspjæld bliver for stor, når den nu kun er "tunet" med en
> sportsudstødning...
Normalt er der tommelfinger reglen at jo støre, jo mere i toppen, på
bekostning af bunden, Mikuni har nogen flotte kurver omkring cc vs,
størelse osv. til deres VMxx manual, så mon ik de har til fladspjældsne.
En anden tommelfingerregel som der også bruges er at CV kræver ca. 2mm
mere end fladspjælds, eller man går lige over... helst ikke op.
Det betyder at f.eks. GSX-R 1100, som bruger 38mm eller 40mm CV alt
efter årgang normalt for en 38-40mm på ikke mere... på den anden side,
så er den gamle luft/oliekølet 750'er så nært beslægtet i knaster osv..
og derved ses den ofte med en 40mm på.
På den anden side holder de tommelfinger regler ik altid, da f.eks. en
Bandit 1200 er født med 36mm CV, og den elsker at få et sæt 40mm
Fladspjældspå ;) men det kræver at de for en knast fra en GSX-r, helst
en 750'er årgang 89 ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit ,
www.molnit.com