/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kæder og nedgearing ??
Fra : Christian S


Dato : 12-02-06 00:53

Jeg overvejer at nedgeare min 98´ Suzuki Gsx-R 600, men hvor meget skal man
geare den? nogle forslag
Har hørt 2 tænder på baghjulet er ok

Fejlvisning på speedometer ? (måler den på baghjulet?)

Kan jeg ikke få noget for/imod gearing

For:
Hurtigere optræk
Nemmere at få på rullen
Trækker den nemmere op igennem gearne

Imod:
Måske dårligere benzin økonomi
Nemmere at få på rullen
Slider måske lidt hårdere på bagdækket


Hvilken kæde skal man vælge ?
På louis er der 3 slags O-ring, Z-ring og X-ring. Hvad er forskellen?? Mit
tysk er ikke så fikst.
Gerne med links

Mvh
Christian S



 
 
Ib Jakobsen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-02-06 09:30

Christian S skrev:

> Imod:
> Måske dårligere benzin økonomi

Ikke nødvendigvis. Jeg gearede min tidligere BMW op. Det gav halvanden
km mindre på literen.




--
MVH

Ib Jakobsen

TH (12-02-2006)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 12-02-06 10:47

>
> Ikke nødvendigvis. Jeg gearede min tidligere BMW op. Det gav halvanden
> km mindre på literen.
>

Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?

VH Tim.



H. P. Holm (12-02-2006)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 12-02-06 12:28

TH skrev:
>>
>> Ikke nødvendigvis. Jeg gearede min tidligere BMW op. Det gav halvanden
>> km mindre på literen.
>>
>
> Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?

Hvem siger at man ikke kan geare en stangtrækker om?


Ib Jakobsen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-02-06 12:41

TH skrev:

> Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?


Man køber da bare et andet sæt kron/spidshjul. Lidt justerarbejde, og
man har til et par hundrede tusind km igen. Det koster såmænd ikke mere
en det jeg kan høre et kædekit koster. Ca kr2.500.



--
MVH

Ib Jakobsen

Armand (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-02-06 14:30

TH skrev:
>> Ikke nødvendigvis. Jeg gearede min tidligere BMW op. Det gav halvanden
>> km mindre på literen.
>>
>
> Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?

Hvem siger at det kun er kædehjul men kan geare om v.h.a.?

--
Armand.
(engang på XS1100 <http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=35>
der var gearet op svarende til 4.gear=tidl. 5.gear)


Armand (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-02-06 11:52

TH skrev:
>> Ikke nødvendigvis. Jeg gearede min tidligere BMW op. Det gav halvanden
>> km mindre på literen.
>>
>
> Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?

Hvem siger at det kun er kædehjul men kan geare om v.h.a.?

--
Armand.
(engang på XS1100 <http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=35>
der var gearet op svarende til 4.gear=tidl. 5.gear)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Hans Joergensen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-02-06 10:22

TH wrote:
> Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?

Hey, det kunne være F650 GS fx.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Hekto (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-02-06 10:27

Hans Joergensen has brought this to us :
> TH wrote:
>> Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?
>
> Hey, det kunne være F650 GS fx.
>
> // Hans

..... har den ikke rem?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Hans Joergensen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 13-02-06 12:15

Hekto wrote:
>>> Hvad var det for en BMW, der havde kædetræk?
>> Hey, det kunne være F650 GS fx.
> .... har den ikke rem?

http://cannon-bmw.co.uk/cannon/New_Bikes/F650GS/2004%20BMW%20F650%20GS%20%20Ginster%20yellow.jpg

Det ligner ikke en rem.

Men for at vende tilbage til det Armand skrev kan man jo snildt få
alternative gearinger til bagtøjet på den slags maskiner, som
minimum burde man ihvertfald kunne få gearinger beregnet til solo og
sidevogn.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Knud Dam (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 14-02-06 22:20


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.6a727d62a88bc1b9.41842@urxgb.qxROT-13...

> .... har den ikke rem?

Standard har den kæde.

Mvh

KD



AP Skovsen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : AP Skovsen


Dato : 12-02-06 11:38

Christian S wrote:
> Jeg overvejer at nedgeare min 98´ Suzuki Gsx-R 600, men hvor meget skal man
> geare den? nogle forslag
> Har hørt 2 tænder på baghjulet er ok
>
> Fejlvisning på speedometer ? (måler den på baghjulet?)

Der findes en del links på nettet der snakker om "gearing" ved at sætte
flere/færre tænder på bag/forhjul...

Hvis du sætter lidt flere tænder på baghjulet får du hurtigere
acceleration på bekostning af topfarten. Det samme hvis du nupper en
tand forrest.
Mener ikke speedometeret måler på baghjulet, men du vil stadig få en
fejlvisning, hvis det måler på forreste tandhjul (mit gør)....

--
/Skovsen
1998 GSX600F

Ukendt (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-02-06 21:17


AP Skovsen skrev i meddelelsen
<43ef1006$0$2408$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Hvis du sætter lidt flere tænder på baghjulet får du hurtigere
>acceleration på bekostning af topfarten. Det samme hvis du nupper en
>tand forrest.


Det er faktisk en myte der trænger til at blive aflivet :-| Du kommer en
ubetydelighed lettere fra start i første gear, men da gearskift alligevel er
det der tager længst tid, så vil du ikke se nogen forskel når Du er nået
gennem alle gearene. Faktisk har Du bare opnået den nu lavere tophastighed
på samme tidspunkt som før omgearingen.

Faktisk er alle større sportsmodeller gearet med højt første gear af hensyn
til gode 0-100Km/t. egenskaber, her er nemlig ikke plads til gearskift.

>Mener ikke speedometeret måler på baghjulet, men du vil stadig få en
>fejlvisning, hvis det måler på forreste tandhjul (mit gør)....


Mange mc'er måler idag på forreste kædehjul, eller i gearkassen, så man må
forvente misvisning ved omgearing :-/


mvh
Orla, som har ofret accellerationstider mod lettere igangsætning i første
gear, og jeg har i øvrigt ingen brug for at kunne køre 241 Km/t.



Moller (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 12-02-06 14:32

Christian S wrote:
> Jeg overvejer at nedgeare min 98´ Suzuki Gsx-R 600, men hvor meget skal man
> geare den? nogle forslag
> Har hørt 2 tænder på baghjulet er ok

   Har du brug for det ? hvad gør den nu, siden du vil ha den gearet om ?
... altså omgearing er ik noget man gør fordi andre gør det. Men noget
man forsøger sig frem med. et fortandhjul f.eks. er ik så dyrt igen, og
da du vil geare om, gætter jeg på du gør det selv ;) så prøv dig frem...
1 tand, 2 tænder, osv.. er meget forskelligt, derved kan de 2 tænder
være alt for meget efter din smag, og du må 1 tilbage, men du ku være en
af dem som hele tiden vil ha snuden i vejret, og så kan 3-4 tænder nok
være mere dig. Altså, gearing er noget med ens egen smag og gøre, og
ikke noget med at følge de andre, da det kun er dig der vil mærke
forskellen, og vi andre kan ikke se det da det ikke er en synlig
modification.

   Mine egen erfaringer er :
   
   Min GSF1200 er omgearet... pga. 5 gear er gearet fra fabrikken til at
gå 320km/t. derfor er den nu gearet til omkring maks 280km/t. Det
betyder generelt at der køres med højere omdr. hele tiden, noget som for
en del personer ses som en ulempe da 1000-1500omdr. mere ved samme
motorvejs hastighede er mærkbart.

   Min MZ er omgearet, fordi 5 gear ligger alt alt for højt igen, og
derved ikke brugbart uden en omgearing. den er så fra i år af gearet om
inde i gearkassen også, og ikke bare et kædehjuls gearing.


   Ulemper pt. 1 gear på MZ'en er nu ubrugeligt... på GSF'en er eneste
forskel at nu er der endnu mindre change for en prøvetur, for som du
selv nævner der tages mere ved end før.


> På louis er der 3 slags O-ring, Z-ring og X-ring. Hvad er forskellen?? Mit
> tysk er ikke så fikst.
> Gerne med links

   O-ring er godt... X-ring er endnu bedre, jeg køre nu med X-ring da
holdbarheden er det længere, og prisforskellen er for lille. Husk at
ringe rundt herhjemme, da prisforskellen ik er så stor igen.

   Jeg vil nu du aligevel er i gang med at ændre fra standard kigge på om
hvilken type 520/530 osv. der kan smutte på... er din med 520 i
forvejen, så er det ok, men har du 530, så vil et 520 mod kunne mærkes.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com

Christian S (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Christian S


Dato : 12-02-06 23:22

> Har du brug for det ? hvad gør den nu, siden du vil ha den gearet om ? ..
> altså omgearing er ik noget man gør fordi andre gør det.

Den kan ikke trække den ordenligt ud i toppen. Tror så den vil kunne trække
den længere op, selv om den vil miste lidt topfart.


, men du ku være en
> af dem som hele tiden vil ha snuden i vejret, og så kan 3-4 tænder nok
> være mere dig.
Det er nu ikke derfor .. jeg skal ha et nyt kit på og derfor ville jeg lidt
høre
om fordele/ulemper


>> På louis er der 3 slags O-ring, Z-ring og X-ring. Hvad er forskellen??
>> Mit tysk er ikke så fikst.
>> Gerne med links
>
> O-ring er godt... X-ring er endnu bedre, jeg køre nu med X-ring da
> holdbarheden er det længere, og prisforskellen er for lille. Husk at ringe
> rundt herhjemme, da prisforskellen ik er så stor igen.

X-ring bliver det så .. men hvad er z-ring ??


> Jeg vil nu du aligevel er i gang med at ændre fra standard kigge på om
> hvilken type 520/530 osv. der kan smutte på... er din med 520 i forvejen,
> så er det ok, men har du 530, så vil et 520 mod kunne mærkes.

Jeg er så ikke helt med på hvad de 520/530 står for??

Mvh
Christian S



"J.C.Kløve" (13-02-2006)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 13-02-06 00:37

Christian S wrote:

Mange ting kan findes nemt og ubesværet på nettet

> X-ring bliver det så .. men hvad er z-ring ??

O, Z og X er den "form" der dannes i tværsnittet af "gummi-pakningerne"
mellem laskerne i kæden.

>>Jeg vil nu du aligevel er i gang med at ændre fra standard kigge på om
>>hvilken type 520/530 osv. der kan smutte på... er din med 520 i forvejen,
>>så er det ok, men har du 530, så vil et 520 mod kunne mærkes.


> Jeg er så ikke helt med på hvad de 520/530 står for??


Der har lige været en tråd om det


Jeg citerer lige Armand

tre-ciffer koden er den japanske udlægning af den traditionelle
tomme-definering og læses således:
Første ciffer = ottendedele - Sidste to ciffre = ottendedele, men læses
med et komma imellem!
Ergo er en 530'er en 5/8" X 3/8", og en 525'er en 5/8" X 5/16"!
.....
Det første ciffer/tommemål dækker ledlængden á målet fra midt af nitte
til midt af nærmeste nitte; og sidste ciffre/tommemål dækker den
indvendige bredde af smalleste led (= stort set tandhjulets tykkelse)!

Så er den ged vist barberet

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Armand (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-02-06 00:39

Moller skrev:
>
> Jeg vil nu du aligevel er i gang med at ændre fra standard kigge på
> om hvilken type 520/530 osv. der kan smutte på... er din med 520 i
> forvejen, så er det ok, men har du 530, så vil et 520 mod kunne mærkes.

Kunne mærkes?
Mnjarh - Er det ikke kun psykisk? :-/

Jeg mener: Forskellen er 1½ mm smallere kæde og tandhjul - Hvor meget
mindre inerti kan der være i dét?
Ud fra omkreds og hastighed vil jeg tro at forskellen på et friskt bagdæk
og et nedslidt vil kunne gøre det samme, og jeg har endnu ikke hørt
argumentet brugt negativt omkring friske bagdæk :-|

--
Armand.




Ukendt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-06 07:35


Armand skrev i meddelelsen ...

>Kunne mærkes?
>Mnjarh - Er det ikke kun psykisk? :-/
>
>Jeg mener: Forskellen er 1½ mm smallere kæde og tandhjul - Hvor meget
>mindre inerti kan der være i dét?
>Ud fra omkreds og hastighed vil jeg tro at forskellen på et friskt bagdæk
>og et nedslidt vil kunne gøre det samme, og jeg har endnu ikke hørt
>argumentet brugt negativt omkring friske bagdæk :-|



Nemlig ja, godt set endnu et rent porno emne Det halve Kg.
forskel på kæde og kædehjul svarer til 12 gram slidbane på dækket......
forsåvidt angår enerti....

mvh
Orla




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste