Molybdenum disulphide
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 10-02-06 14:40

Hej NG,

Jeg er endelig kommet til det punkt hvor jeg skal samle min motorblok,
det er der som sådan ingen ben i. Jeg er dog bare lidt i tvivl om hvad
jeg skal smøre de nye krumtap og plejlstangslejer med før jeg samler dem
sammen for sidste gang.

Der står i Honda's værkstedsmanual at man bør/skal bruge Molybdenum
disulphide grease. Holder det stik?

Jeg har hørt, at det skulle være OK at bruge tyk olie i stedet for moly
fedt, er det rigtigt?

Hvor kan jeg købe det? Har læst man kunne få noget i Skrald Nyborg, duer
det til dette henseende, og skal jeg bruge en tubepistol eller hva'?

Hvor meget bør jeg bruge? er det hellere for meget end for lidt
princippet som gælder her?

Vil det blive opløst ordentligt med motorolien hvis den får "for meget"
moly?

På forhånd mange tak, og god weekend!

Kenneth Østrup
Honda CB900F (985cc til sommer :))

Fra : M. Hoey

Dato : 10-02-06 18:47

"Kenneth Østrup" <ks@FJ3RNskysovs.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som gælder her?
>
> Vil det blive opløst ordentligt med motorolien hvis den får "for meget"

Hej Kenneth

Motorolie med samme normer som den normalt bruger, hvad ellers? Det skal den
jo leve af for eftertiden, det andet produkt bliver jo alligevel opløst af
motorolie. Sørg for at alle dele er godt smurt, når du samler, og der ikke
er nogen gnidningsflader der er tørre. Jeg smurte delene ind dengang jeg
samlede min motor. Brug sund fornuft, så lader tingene sig løse, og lad os
så lige få lidt billeder at kigge på!

Eneste forskel, er at dette er på en to-tagger:

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=6698&m=full

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=6700&m=full

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 10-02-06 19:23

M. Hoey wrote:
> [...]
> samlede min motor. Brug sund fornuft, så lader tingene sig løse, og lad os

Har lige undersøgt det lidt nærmere her til eftermiddag.
Idéen (i hvert fald én af dem) ved at bruge molybdæn disulfid er at
olien holder sig i glidelejet, så man opbygger sig en sikker dækning af
hovedlejerne ved første opstart af motoren. Da det er så tykt, løber det
ikke ud af lejet imens motoren står stille. Så normal 20w/50 som jeg
normalt kører med ville dække mine behov fint hvis jeg havde mulighed
for at samle resten af motoren samme dag.

Har en lille samling billeder af adskildelsen, her:
<http://bronson.dk/galleries/20051212_COMPLETE_ENGINE_REBUILD/>

Og nogle billeder taget i går:
<http://bronson.dk/galleries/20060209_ENGINE_PAINT_WASH/>
(I know! jeg nok fjerne malingen ved oliefilterhuset! ;) )

> Eneste forskel, er at dette er på en to-tagger:
>
> http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=6698&m=full
>
> http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=6700&m=full

Ja, og krumtappen på vandbøflen har kuglelejer det har min ikke :)
Hvis den havde haft kuglelejer havde jeg sikkert ikke været ligeså nervøs.

Det eneste jeg mangler nu er egentlig bare at finde et sted som sælger
det i København som har åbent en lørdag formiddag

Kenneth Østrup
Honda CB750F '84 (med CB900F SC01 '79 motor)
(som ikke har taget sig sammen til at lave en automatisk signatur endnu)

Fra : M. Hoey

Dato : 10-02-06 20:52

> [...]
> Honda CB750F '84 (med CB900F SC01 '79 motor)
> (som ikke har taget sig sammen til at lave en automatisk signatur endnu)

Ja det er rigtigt, din har lejepanner/glidelejer.... Skal nok love for at
der ikke bliver sparet på kameraet, lækkert at se!
Jeg ville nu ikke være så nervøs for at olien skulle trænge væk fra de
områder hvor den er tiltænkt til at smøre. Hvis du sørger for at smøre med
olie ved samling, så skulle der ikke være noget problem, hvad med cykler der
står stille en hel vinter? Der ville du jo have samme problem? Olien trækker
væk. Hvis du smører under samling, tørner den et par gange, og så starter
den, så vil jeg ikke mene den ville tage nogen form for skade! Jeg samlede
min motor over flere dage, og selvom det er med kuglelejer på krumtap, så
vil man jo stå i samme situation!

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 10-02-06 21:08

M. Hoey wrote:
> Ja det er rigtigt, din har lejepanner/glidelejer.... Skal nok love for at
> der ikke bliver sparet på kameraet, lækkert at se!

Tak, jeg skal også have noget at gå ud fra når jeg samler den igen
Elsker selv at sidde og lure på sådan nogle billeder.

> [...]
> min motor over flere dage, og selvom det er med kuglelejer på krumtap, så

Ja, jeg har også indtil videre smurt plejlstangslejerne med motorolie.
Det lader til at holde olien inde endnu selvom det efterhånden er 2
ugers tid siden de blev skruet sammen.

Jeg regner dog først med at kunne starte maskineriet her midt i Marts
eller starten af Maj.
Der er stadigvæk alt for mange ting på indkøbslisten, så det er
leveringstider og økonomi som sætter grænserne for hvad jeg kan nå til
sæsonstarten

Indtil videre tak for de gode råd, det kan være jeg bare vælger at bruge
motorolie. Medmindre der kommer nogle gode råd til hvorfor jeg ikke skal
gøre det, inden i morgen aften

Go' weekend!

Kenneth Østrup

Fra : KubikH

Dato : 10-02-06 21:37

> [...]
>

> Indtil videre tak for de gode råd, det kan være jeg bare vælger at bruge
> motorolie. Medmindre der kommer nogle gode råd til hvorfor jeg ikke skal

Self bruger du motorolie.
Om din motor er samlet for et ½ år siden (grundigt olieret), eller den har
været opstaldet ½ år, kan vel være det samme
Mvh
Niels

Fra : Armand

Dato : 11-02-06 12:51

Kenneth Østrup skrev:
> [...]

Så meget trækker den nu heller ikke væk!
Der er, alene vurderet ud fra tiden inden olielampen lyser, væsentlig
forskel på selv en forårs-opstart og en førstegangs start efter
adskillelse og total tørlæggelse
Fedtet

> Ja, jeg har også indtil videre smurt plejlstangslejerne med motorolie.
> Det lader til at holde olien inde endnu selvom det efterhånden er 2
> ugers tid siden de blev skruet sammen.

Det er ikke så meget at olien bliver i lejet, men at hele systemet er
tørt og derfor ikke "fylder efter" et stykke tid efter opstart =
Molykote'n bliver hængende i lejet i tilpas lang tid til at holde lejet
smurt til olietrykket tager over!

> Indtil videre tak for de gode råd, det kan være jeg bare vælger at bruge
> motorolie. Medmindre der kommer nogle gode råd til hvorfor jeg ikke skal
> gøre det, inden i morgen aften

Smør endelig; men spar på'ed.

I forlængelse af Orla's dårlige erfaringer vil jeg lige pippe med
omkring fedtet:
Sådan en bøtte med fedt bliver hurtigt godt snasket og forurenet med
alskens sager fra de bolte man med tiden har stukket ned i for at få
smurt gevindet, samt forurening á nedfald (slibestøv/støv p.g.a.
blæsning med trykluft) og almindelig tilstøvning p.g.a. åbentstående låg
Til detteher job vil jeg kraftigt anbefale kun at bruge molykote fra en
ny beholder - Køb evt. en mindre tube til lejligheden!!!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-02-06 12:56

Armand skrev:

> Til detteher job vil jeg kraftigt anbefale kun at bruge molykote fra en
> ny beholder - Køb evt. en mindre tube til lejligheden!!!

PS:
Det er alt andet lige også mere skånsomt for lejerne at køre olietryk på
uden tændrør monteret (á kompression)

--
Armand
(På news world online - Hurra hvor de kan)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Flyrider

Dato : 10-02-06 20:55

> [...]
> Honda CB750F '84 (med CB900F SC01 '79 motor)
> (som ikke har taget sig sammen til at lave en automatisk signatur endnu)

Alle roterende og glidende dele indvendigt i motoren kan du roligt smøre med
den samme olie den senere skal køre på.

--
Flyrider
Yamaha XVS1100 Dragstar

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-06 10:37

Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<43ec9798$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Der står i Honda's værkstedsmanual at man bør/skal bruge Molybdenum
>disulphide grease. Holder det stik?

Spar Du bare fedtet, det er nemlig ikke så smart endda*. Brug motorolie. Når
motoren er færdigsamlet, og monteret i stellet, så tager Du tændrørene ud,
og tørner motoren enten med starteren, (tager lang tid) eller med en
boremaskine direkte på krumtapenden, (rigtig omløbsretning), indtil at der
er opbygget olietryk.

Grunden til det meget postyr ligger jo i, at alle smørekanaler er tomme for
olie, (det er de i øvrigt også når at man skifter oliefilter).

Et andet tip er, at smøre/nærmest fylde oliepumpen med olie ved monteringen.
En "tør" oliepumpe har svært ved at suge an. Olien er også tætning i pumpen.

* Jeg brugte fedt i nye lejer på en XJ6 motor, men desværre havde der gemt
sig urenheder i en smørekanal. På grund af fedtet gik der urimeligt lang
tid, før skidtet blev "skyllet" ud af lejet. Nogle hundrede Km. senere måtte
motoren af andre årsager igen adskilles, og der var stadig fedtrester i
lejerne, og det ene leje var noget medtaget. Den "gamle" mekanikers
kommentar til det var: Så ka' Du måske lade være med dit fedt-pjat en anden
gang.

mvh
Orla