|
| Prøveplader til MC Fra : Vincent |
Dato : 07-02-06 21:39 |
|
Nogen der kender reglerne omkring at køre på prøveplader??
Hvor længe kan man køre?
Kan man evt. køre på arbejde, en tur i det blå osv. uden at blive knaldet ?
Er det nok at sige at man skal fremvise cyklen hvis man bliver stoppet ?
Osv. osv.
Nogen der har erfaringer med dette ??
Pft
Vince
| |
MKS - 74 (07-02-2006)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 07-02-06 21:54 |
|
On Tue, 7 Feb 2006 21:38:31 +0100, "Vincent"
<vincentgroes@webspeed.dk> wrote:
>Nogen der kender reglerne omkring at køre på prøveplader??
Ja! - http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2000/0135005.htm#K15
>Hvor længe kan man køre?
Sålænge du har et lovligt formål som nævnt i linket og betaler
100,-/dag for prøveskiltet.
>Kan man evt. køre på arbejde, en tur i det blå osv. uden at blive knaldet ?
Det kan du godt, men det er ikke lovligt!
>Er det nok at sige at man skal fremvise cyklen hvis man bliver stoppet ?
>Osv. osv.
Ikke helt, du skal på ansøgningen om prøveskiltet angive de formål du
ønsker at anvende det til, bliver du stoppet skal du kunne redegøre
relevant for formålet og fremvise kopi af ansøgningen.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/
| |
Hekto (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-02-06 21:57 |
|
> Nogen der kender reglerne omkring at køre på prøveplader??
>
> Hvor længe kan man køre?
> Kan man evt. køre på arbejde, en tur i det blå osv. uden at blive
> knaldet ?
> Er det nok at sige at man skal fremvise cyklen hvis man bliver
> stoppet ?
> Osv. osv.
>
> Nogen der har erfaringer med dette ??
Du kan det hele ... men må ikke!
Du kan blive knaldet for 'lystkørsel' ... men det er det jo ligegyldigt
hvilke plader man kører med.
Riskikoen? ... _meget_ gråt område, som ingen rigtigt har lyst til at
røre ved. Det vil give alle parter meget besværd!!!!
Nå, ja, så er der moralens forkæmpere!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Vincent (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Vincent |
Dato : 07-02-06 22:14 |
|
Tænkte bare om det kunne lade sig gøre at køre en sæson med prøveskilte uden
at blive busted for det....
Vil formodentlig kun køre en sjælden gang imellem og sikkert kun i
weekenden.....!!!
Er der nogen der gør som jeg har tænkt og kan fortælle lidt om det ?
Pft
Vince
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.3d247d629e0fa89a.41941@urxgb.qxROT13...
>> Nogen der kender reglerne omkring at køre på prøveplader??
>>
>> Hvor længe kan man køre?
>> Kan man evt. køre på arbejde, en tur i det blå osv. uden at blive knaldet
>> ?
>> Er det nok at sige at man skal fremvise cyklen hvis man bliver stoppet ?
>> Osv. osv.
>>
>> Nogen der har erfaringer med dette ??
>
> Du kan det hele ... men må ikke!
> Du kan blive knaldet for 'lystkørsel' ... men det er det jo ligegyldigt
> hvilke plader man kører med.
>
> Riskikoen? ... _meget_ gråt område, som ingen rigtigt har lyst til at røre
> ved. Det vil give alle parter meget besværd!!!!
>
> Nå, ja, så er der moralens forkæmpere!
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
>
>
| |
Steen Gruby (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-02-06 22:26 |
|
On Tue, 7 Feb 2006 22:13:33 +0100, "Vincent"
<vincentgroes@webspeed.dk> wrote:
Hej Vince.
>Tænkte bare om det kunne lade sig gøre at køre en sæson med prøveskilte uden
>at blive busted for det....
>Vil formodentlig kun køre en sjælden gang imellem og sikkert kun i
>weekenden.....!!!
>Er der nogen der gør som jeg har tænkt og kan fortælle lidt om det ?
>
Prøveskilte er udelukkende tænkt til teknisk afprøvning af køretøjer i
forbindelse med syn, synet selv, færgekørsel og lignende nødvendig
kørsel.
Kørsel med et ikke indregistreret køretøj hvor der er betalt afgift er
normalt ikke det store problem.
Anderledes ser det ud med kørsel på et køretøj hvor der ikke er betalt
afgift.
Hvis ordensmagten tager en prøveskiltbruger i "lystkørsel" udløser det
afgiften plus en bøde der er lige så stor.
Lystkørsel kan påberåbes blot du stopper på vejen til syn for at købe
en pakke cigaretter eller lignende.
Det er op til ordensmagten at løfte bevisbyrden.
Hvis man skal ud at køre lystkørsel på den måde gælder det om at have
en skudsikker forklaring på et legalt formål parat.
Personligt er jeg ikke så begejstret for brugen af prøveplader til
lystkørsel, idet det faktisk er at snyde dem der betaler den ublu
afgift vi har herhjemme - Deiblandt mig .
Når det er sagt forstår jeg glimrende dem der fristes til at tage en
tur for sjov på et dyrt køretøj hvoraf der ikke er betalt afgift -
Mest pga. afgiftens størrelse.
Reglerne tigger nærmest om den form for misbrug.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Vincent (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Vincent |
Dato : 07-02-06 22:33 |
|
Hej Steen
Tak for din hurtige respons.... og jeg kan godt følge dig i det du skriver,
men kors hvor er jeg (og sikkert mange andre) træt af at leve i et land som
er så afgiftstynget
Hmm nok ikke andet at gøre end at se hvad min kære bankmand siger og så
istedet for den jeg gerne ville ha (R6) gå efter en 12-15 år gammel cykel -
hvor nederen er det?
Hilsen
Vince
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:me3iu1he59nrto0h3iepo13edcvptc4sqi@4ax.com...
> On Tue, 7 Feb 2006 22:13:33 +0100, "Vincent"
> <vincentgroes@webspeed.dk> wrote:
>
> Hej Vince.
>
>>Tænkte bare om det kunne lade sig gøre at køre en sæson med prøveskilte
>>uden
>>at blive busted for det....
>>Vil formodentlig kun køre en sjælden gang imellem og sikkert kun i
>>weekenden.....!!!
>>Er der nogen der gør som jeg har tænkt og kan fortælle lidt om det ?
>>
> Prøveskilte er udelukkende tænkt til teknisk afprøvning af køretøjer i
> forbindelse med syn, synet selv, færgekørsel og lignende nødvendig
> kørsel.
> Kørsel med et ikke indregistreret køretøj hvor der er betalt afgift er
> normalt ikke det store problem.
> Anderledes ser det ud med kørsel på et køretøj hvor der ikke er betalt
> afgift.
> Hvis ordensmagten tager en prøveskiltbruger i "lystkørsel" udløser det
> afgiften plus en bøde der er lige så stor.
> Lystkørsel kan påberåbes blot du stopper på vejen til syn for at købe
> en pakke cigaretter eller lignende.
> Det er op til ordensmagten at løfte bevisbyrden.
> Hvis man skal ud at køre lystkørsel på den måde gælder det om at have
> en skudsikker forklaring på et legalt formål parat.
>
> Personligt er jeg ikke så begejstret for brugen af prøveplader til
> lystkørsel, idet det faktisk er at snyde dem der betaler den ublu
> afgift vi har herhjemme - Deiblandt mig .
> Når det er sagt forstår jeg glimrende dem der fristes til at tage en
> tur for sjov på et dyrt køretøj hvoraf der ikke er betalt afgift -
> Mest pga. afgiftens størrelse.
> Reglerne tigger nærmest om den form for misbrug.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-02-06 22:59 |
|
On Tue, 7 Feb 2006 22:32:33 +0100, "Vincent"
<vincentgroes@webspeed.dk> wrote:
Hej Vince.
>
>Tak for din hurtige respons.... og jeg kan godt følge dig i det du skriver,
>men kors hvor er jeg (og sikkert mange andre) træt af at leve i et land som
>er så afgiftstynget
>
Tro ikke at jeg er uforstående over for dilemaet.
Jeg har selv den opfattelse af at Robin Hood lever i Danmark forklædt
som Told & Skat.
Næste problem er så at mennesker under 35 bliver straffet dobbelt af
forsikringspræmien hvis der er fordringer i køretøjet fra Bank eller
anden financiering der kræver køretøjet kaskoforsikret.
>Hmm nok ikke andet at gøre end at se hvad min kære bankmand siger og så
>istedet for den jeg gerne ville ha (R6) gå efter en 12-15 år gammel cykel -
>hvor nederen er det?
>
Jeg har altid haft det således med mit MC indehaveri:
Det har aldrig måttet koste mere end jeg har til rådighed i likvid
kapital.
Det må aldrig have kostet mere end jeg har råd til at miste.
Der skal ikke nødvendigvis være kaskoforsikring på knallerten - Så
hellere lægge forsikringspengene hen i krukken så de yngler til næste
projekt.
Min indstilling har den fordel at det er mig der bestemmer
Bagdelen er til gengæld at jeg sikkert aldrig får en Ducati 999R
Jeg har "kun" bedagede cykler i min stald, til gengæld har jeg det
sjovt - For hvem siger at man ikke kan have sjov med en gammel
knallert ?
Alene det at holde dem på gaden er sjovt i sig selv
Hvis du vælger lidt efter samme princip til at starte med, optjener du
ancenitet, rent forsikringsmæssigt, således at den er nede i nåhøjde
når du en dag vil have den ultimative MC.
Just my point
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jes Vestervang (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 07-02-06 23:02 |
|
"Vincent" <vincentgroes@webspeed.dk> writes:
> Hmm nok ikke andet at gøre end at se hvad min kære bankmand siger og
> så istedet for den jeg gerne ville ha (R6) gå efter en 12-15 år
> gammel cykel - hvor nederen er det?
Man kan godt undre sig over hvordan det danske folk (i princippet) har
fået sig selv til at bestemme at 180% afgift er det fornuftigste i
verden. På en eller anden måde har det jo været hvad folk har ønsket,
ellers skulle der nok have været nogle stemmetørstige politikere der
havde slået på tromme for lavere afgifter.
Jeg kan undskylde mig med kun at have haft stemmeret i 5 år De
ældre derimod, SKAM JER! Som Dolph ville have formuleret det; "I
er syyge!"
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Steen Gruby (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-02-06 23:15 |
|
On Tue, 07 Feb 2006 23:02:28 +0100, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:
Hej Jes.
>
>Man kan godt undre sig over hvordan det danske folk (i princippet) har
>fået sig selv til at bestemme at 180% afgift er det fornuftigste i
>verden. På en eller anden måde har det jo været hvad folk har ønsket,
>ellers skulle der nok have været nogle stemmetørstige politikere der
>havde slået på tromme for lavere afgifter.
>
Små slaw
Registreringsafgiften er en midlertidig ordning der blev indført i
50'erne som afløser for valutabeviser.
Det var for at lave en mere retfærdig nåde at importere køretøjer på.
At politikerne så har øget presset og nu benytter den som en malkeko
for at skaffe penge til den evigt slunkne statskasse er en anden sag.
Der er vist ingen i det danske samfund der har den store forståelse
for at den afgift ikke er fjernet som intentionen faktisk var.
>Jeg kan undskylde mig med kun at have haft stemmeret i 5 år De
>ældre derimod, SKAM JER! Som Dolph ville have formuleret det; "I
>er syyge!"
Hvis du tror jeg har stemt for at afgiften stadig lever er du på
vildspor - Selv om jeg er et gammelt R.....
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jes Vestervang (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 07-02-06 23:35 |
|
Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
Hej Steen
> On Tue, 07 Feb 2006 23:02:28 +0100, Jes Vestervang
> <jes.vestervang@gmail.com> wrote:
>>Man kan godt undre sig over hvordan det danske folk (i princippet)
>>har fået sig selv til at bestemme at 180% afgift er det fornuftigste
>>i verden.
>
> Små slaw Registreringsafgiften er en midlertidig ordning der
> blev indført i 50'erne som afløser for valutabeviser. Det var for
> at lave en mere retfærdig nåde at importere køretøjer på.
Valutabeviser? Selv google har aldrig hørt om det! Under alle
omstændigheder må det da have stået slemt til inden. Det er sjovt som
politikere ikke har forstået hvad begrebet midlertidig dækker over,
eller også har de netop forstået at det ikke er en fast tidsramme :-/
Under alle omstændigheder bør alarmklokkerne ringe når en politiker
bruger det ord.
> At politikerne så har øget presset og nu benytter den som en malkeko
> for at skaffe penge til den evigt slunkne statskasse er en anden
> sag.
*suk*
> Der er vist ingen i det danske samfund der har den store forståelse
> for at den afgift ikke er fjernet som intentionen faktisk var.
Næh, men det er nu alligevel lidt mystisk at ingen politiker har gjort
en mærkesag ud af det så :-/
>>Jeg kan undskylde mig med kun at have haft stemmeret i 5 år De
>>ældre derimod, SKAM JER! Som Dolph ville have formuleret det; "I
>>er syyge!"
>
> Hvis du tror jeg har stemt for at afgiften stadig lever er du på
> vildspor - Selv om jeg er et gammelt R.....
Så må det jo være dine aldersfæller
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Steen Gruby (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-02-06 23:49 |
|
On Tue, 07 Feb 2006 23:35:28 +0100, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:
Hej Jes.
>
>Valutabeviser? Selv google har aldrig hørt om det! Under alle
>omstændigheder må det da have stået slemt til inden. Det er sjovt som
>politikere ikke har forstået hvad begrebet midlertidig dækker over,
>eller også har de netop forstået at det ikke er en fast tidsramme :-/
>Under alle omstændigheder bør alarmklokkerne ringe når en politiker
>bruger det ord.
>
Bagdelen ved en god hukommelse er at man kan huske alle de politiske
fiksfakserier uvederhæftighedsapostlene på Christiansborg tror vi har
glemt
Valutabeviser eller som det rette navn var, dollarbeviser, var noget
eksporterende virksomheder kunne optjene hvis de optjente udenlandsk
valuta.
Efter 2. verdenskrig var landets økonomi så anstrengt at import af
luksusbetonede varer, herunder motoriserede køretøjer, kun kunne
tillades hvis man havde optjent pengene i udenlandsk valuta.
Det medførte at kun eksporterende virksomheder kunne importere
køretøjer.
Det bevirkede, helt uønsket, at der blev "sortbørshandel" med
valutabeviser, hvor private opkøbte dem af virksomhederne for en ublu
overpris.
For at imødegå dette indførtes registreringsafgiften - Sådan rent
midlertidigt indtil landet igen var på fode.
Det er vi så, i følge politikerne, ikke endnu
>
>Så må det jo være dine aldersfæller
De lider alle af dårlig hukommelse
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jes Vestervang (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 08-02-06 00:07 |
|
Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
Hej Steen
> On Tue, 07 Feb 2006 23:35:28 +0100, Jes Vestervang
> <jes.vestervang@gmail.com> wrote:
>
> Hej Jes.
>>
>>Valutabeviser? Selv google har aldrig hørt om det!
>
> Bagdelen ved en god hukommelse er at man kan huske alle de politiske
> fiksfakserier uvederhæftighedsapostlene på Christiansborg tror vi
> har glemt ....... "sortbørshandel" med valutabeviser, hvor
> private opkøbte dem af virksomhederne for en ublu overpris. For at
> imødegå dette indførtes registreringsafgiften - Sådan rent
> midlertidigt indtil landet igen var på fode.
Tak for den historiske gennemgang. Nu forstår jeg hvorfor systemet
blev indført. Den store fejl var så bare at der ikke var en fast
defineret udløbsdato :-/
> Det er vi så, i følge politikerne, ikke endnu
Nej, suk... og det var så historien bag dén endeløse skrue
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Armand (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-02-06 02:24 |
|
Jes Vestervang wrote:
> Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
>> ....... "sortbørshandel" med valutabeviser, hvor
>> private opkøbte dem af virksomhederne for en ublu overpris. For at
>> imødegå dette indførtes registreringsafgiften - Sådan rent
>> midlertidigt indtil landet igen var på fode.
> Tak for den historiske gennemgang. Nu forstår jeg hvorfor systemet
> blev indført. Den store fejl var så bare at der ikke var en fast
> defineret udløbsdato :-/
I de tidlige afsnit af den snart udløbende "Krønniken" blev der kørt meget
i netop valutabalancen, som (også jvf. Steens forklaring) var en tung
partner at danse med for radiofabrikken Bella i efterkrigs-årene - Og jeg
mener endda at den gode Palle's økonomi-studie førte til at hans første
arbejde blev i valuta-fonden/styrelsen (eller hvad navnet nu var)!
>> Det er vi så, i følge politikerne, ikke endnu
Tjaeh :-/
Sidste vinter ville vi her i huset udnytte den billige dollar til at komme
til staterne; men tiden og atlanterhavs-(jule)rejsernes pris gjorde at vi
alligevel valgte fra. Men så slog det mig at man jo kunne veksle til
dollars selvom ferien skulle afholdes senere og således i praksis rejse
til den lave kurs.
Tilbage i starten af 80'erne (som sørgeligt nok (for min
alders-selvopfattelse) er "i gamle dage" for mange her på gruppen) deltog
jeg meget i den jyde-populære weekend-sport: Hollandske træf. Og da kunne
det være et problem hvis et par veklsede D-Mark og Gylden for venne-parret
også: Man skulle udfylde en valuta-erklæring hvori formålet var defineret
hvis man overskred et beløb der i praksis svarede til lidt mere end ét
pars weekendforbrug á bensin og træfudgifter. Med dét i erindring og uden
mellemværende valuta-indlæring måtte jeg lige forbi banken for at høre
hvor mange dollars man kunne veklse sådan uden videre:
Svaret var: "ubegrænset" og til mine 80'er erindringer svarede min
bankmand at dén regel ikke havde eksisteret siden der blev overskud på
handelsbalancen engang tidligt i 90'erne!
Så politikerne ved godt at det er nye tider omkring "valuta-balancen" :-|
--
Armand.
(lige nu via webinterface't fordi world-online's newsserver tilsyneladende
(endelig) er brudt helt sammen)
| |
Hekto (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-02-06 22:52 |
|
> Prøveskilte er udelukkende tænkt til teknisk afprøvning af køretøjer
> i
> forbindelse med syn, synet selv, færgekørsel og lignende nødvendig
> kørsel.
> Kørsel med et ikke indregistreret køretøj hvor der er betalt afgift
> er
> normalt ikke det store problem.
> Anderledes ser det ud med kørsel på et køretøj hvor der ikke er
> betalt
> afgift.
> Hvis ordensmagten tager en prøveskiltbruger i "lystkørsel" udløser
> det
> afgiften plus en bøde der er lige så stor.
> Lystkørsel kan påberåbes blot du stopper på vejen til syn for at købe
> en pakke cigaretter eller lignende.
> Det er op til ordensmagten at løfte bevisbyrden.
> Hvis man skal ud at køre lystkørsel på den måde gælder det om at have
> en skudsikker forklaring på et legalt formål parat.
Jeg kørte et par sæsoner på Svagen på prøveplader. Jeg har en søndag
eftermiddag kørt lige forbi dem på Pøllefanten, med en mælkekasse bagpå
- med blomster i. Ingen erekti ... reaktion! Heler ikke på Langelinie.
Det eneste der kunne få dem til at reagere, var en vis herres glade
elefantridt på de jyske landeveje - med 130 km/t. Det kostede alle klip
på een gang. De gryntede over prøvepladerne, men valgte at lade sagen
ligge, da politimesteren var sikker på at det ikke ville kunne føres
til doms.
Regler er et - praksis noget andet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
MKS - 74 (07-02-2006)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 07-02-06 23:08 |
|
On Tue, 07 Feb 2006 22:51:45 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:
>De gryntede over prøvepladerne, men valgte at lade sagen
>ligge, da politimesteren var sikker på at det ikke ville kunne føres
>til doms.
>
>Regler er et - praksis noget andet.
Lige netop, i forarbejdet for ændringen af reg. bekendtgørelsen(
forhøjelsen til 100 kr/dag fra de 20,-) udtalte politiet at de sager i
praksis var stort set umulige at føre til doms i almindelighed, med
mindre den formastelige var ualm. svagt begavet. Den pragmatiske
løsning på det acc. "misbrug" blev derfor en prisforhøjelse istedet.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/
| |
MKS - 74 (07-02-2006)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 07-02-06 22:29 |
|
On Tue, 7 Feb 2006 22:13:33 +0100, "Vincent"
<vincentgroes@webspeed.dk> wrote:
>Tænkte bare om det kunne lade sig gøre at køre en sæson med prøveskilte uden
>at blive busted for det....
Det _kan_ det, men det bliver hurtigt dyrt hvis du ønsker at _kunne_
køre en tur hver dag - de penge du betaler kommer ikke igen, der er
mange begrænsninger og derudover er det som sagt ikke lovligt.
>Vil formodentlig kun køre en sjælden gang imellem og sikkert kun i
>weekenden.....!!!
Naturligvis
>Er der nogen der gør som jeg har tænkt
Der er der...
> og kan fortælle lidt om det ?
Can of worms....Som Hekto allerede har nævnt, du ønsker velsagtens en
nærmere defineret risikovurdering, men det kan man ikke, det afhænger
af mange ting og ligger et sted mellem ikke-eksisterende og moderat.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/
| |
Armand (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-02-06 02:34 |
|
MKS - 74 wrote:
> On Tue, 7 Feb 2006 22:13:33 +0100, "Vincent"
> <vincentgroes@webspeed.dk> wrote:
>>Tænkte bare om det kunne lade sig gøre at køre en sæson med prøveskilte
>>uden at blive busted for det....
> Det _kan_ det, men det bliver hurtigt dyrt hvis du ønsker at _kunne_
> køre en tur hver dag - de penge du betaler kommer ikke igen, der er
> mange begrænsninger og derudover er det som sagt ikke lovligt.
>>Vil formodentlig kun køre en sjælden gang imellem og sikkert kun i
>>weekenden.....!!!
Hvis ikke at ens kørsel vil være meget specifik (á planlagte korte
show-off trip i bedste HD og Ducati stil), vil man sikkert også hurtigt
løbe sur i at skulle forbi motorkontoret (der lukker ulideligt tidligt
hhv. er prop-fuld af kunder i middagspausen) hver gang man midt på dagen
beslutter at vejret er til en eftermiddags/aften -tur :-/
--
Armand.
(der dengang han arbejdede 500m fra motorkontoret, kunne sin svogers
stelnummer udenad )
| |
Ukendt (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-02-06 22:51 |
|
Vincent skrev i meddelelsen
<43e90d7b$0$46980$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
>Tænkte bare om det kunne lade sig gøre at køre en sæson med prøveskilte
uden
>at blive busted for det....
>Vil formodentlig kun køre en sjælden gang imellem og sikkert kun i
>weekenden.....!!!
Nok det værst tænkelige tidspunkt, stortset umulig at bortforklare.... når
at Du holder ved ishuset :-|
>Er der nogen der gør som jeg har tænkt og kan fortælle lidt om det ?
Der er to scenarier:
1. En MC hvor registreringsafgiften _er_ betalt, der vil Du få en bøde for
"lystkørsel", og det er dog til at overse.
2. Som en nordjyde oplevede det, en MC hvor der _ikke_ var betalt afgift.
Myndighederne vurderede at motorcyklen var taget i brug, og ejeren blev
pålagt at erlægge afgiften, (som toldvæsnet alene værdisatte), samt en bøde
svarende til afgiften. Se dét var dyrt :-/
mvh
Orla, som undrer sig, var det en R6 du ville parkere på Nørrebro ? Og nu på
prøveplader ? Og kun til sjældent brug i week-enderne ! Køb en
trædecykel......
| |
Hekto (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 08-02-06 09:13 |
|
Orla Pedersen brought next idea :
> 2. Som en nordjyde oplevede det, en MC hvor der _ikke_ var betalt afgift.
> Myndighederne vurderede at motorcyklen var taget i brug, og ejeren blev
> pålagt at erlægge afgiften, (som toldvæsnet alene værdisatte), samt en bøde
> svarende til afgiften. Se dét var dyrt :-/
Den kan jeg ikke finde!? Faktisk har de ikke rigtigt heldet med sig.
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=80859&vID=0
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Orla Pedersen (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 08-02-06 09:27 |
|
Hekto wrote:
> Den kan jeg ikke finde!? Faktisk har de ikke rigtigt heldet med sig.
Det er længere tilbage..... Faktisk vist i samme periode hvor man indrev
masser af momspenge fra gulpladebiler med henvisning til lystkørsel á at
holde middagspause i lystbådehavnen i Aalborg.
> http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=80859&vID=0
Fin side i øvrigt, rart at den slags er synligt i vore dage...
mvh
Orla
| |
Jes Vestervang (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 07-02-06 22:46 |
|
"Vincent" <vincentgroes@webspeed.dk> writes:
> Nogen der kender reglerne omkring at køre på prøveplader??
>
> Hvor længe kan man køre? Kan man evt. køre på arbejde, en tur i det
> blå osv. uden at blive knaldet ? Er det nok at sige at man skal
> fremvise cyklen hvis man bliver stoppet ? Osv. osv.
Som Steen siger er bødetaksterne jo ret uhyrlige hvis der ikke er
betalt afgift på dyret. Det største problem jeg ser ved det, bortset
fra det at du kan blive snuppet, er nok skrækken for at blive
snuppet. Lysten til en improviseret køretur en sommeraften mindskes jo
væsentligt hvis man hele tiden ser sig over skulderen af skræk for at
'de' er i nærheden. Derudover skal man passe på med at vise sig til
træf etc., og det vil da være træls ikke at kunne tage med gutterne.
Overvej at nøjes med en almindelig cykel med dyre plader, for det gør
altså ikke så meget om det f.eks. er en CB500 eller en Fireblade når
det kommer til stykket. Hovedsagen er at man kommer ud at køre!
Ikke at jeg fortænker dig i at lede efter et lavere sted at passere
gærdet, for der er sgu ikke meget sjov ved at blive udnævnt til at
redde statskassen bare fordi man har hang til motorkøretøjer :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Moller (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-02-06 22:55 |
|
Vincent wrote:
> Nogen der kender reglerne omkring at køre på prøveplader??
>
> Hvor længe kan man køre?
> Kan man evt. køre på arbejde, en tur i det blå osv. uden at blive knaldet ?
> Er det nok at sige at man skal fremvise cyklen hvis man bliver stoppet ?
> Osv. osv.
>
> Nogen der har erfaringer med dette ??
Det var jo et yndet trick for mange Duc ejere, inden de hævede prisen
for prøvepladen få år tilbage, samt efter sigende blev eksta strikse med
at stoppe folk på prøveplader, lige som der jagtes Danskere med svenske
plader.
Grundet det store antal ejere af ducatier i tidernes morgen, er
øgenavnet "Ducatiplader" dukket op omkring den slags :)
f.eks. tror jeg at dem som tidligere åbnede og lukkede bakken på
prøveplader ikke ha så meget lyst mere pga. de sidste års kæmpe rasciaer
osv. på disse dage osv. Man ser dem ik så tit mere som tidligere... nå
ja, der var nogen til en bakkeåbning, med skildt påklistret om at cyklen
var til salg ;) det er vel en gyldig grund at man er ude til en
potentiel køber ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com
| |
MKS - 74 (07-02-2006)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 07-02-06 23:02 |
|
On Tue, 07 Feb 2006 22:54:31 +0100, Moller <news@molnit.com> wrote:
>Man ser dem ik så tit mere som tidligere... nå
>ja, der var nogen til en bakkeåbning, med skildt påklistret om at cyklen
>var til salg ;) det er vel en gyldig grund at man er ude til en
>potentiel køber ;)
Ja, men lige netop den med at sætte salgskilt på skal man ikke bruge
og forsøge at argumentere for, nærlæser man bekendtgørelsen ser man
hvorfor.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/
| |
Moller (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-02-06 23:12 |
|
MKS - 74 wrote:
> On Tue, 07 Feb 2006 22:54:31 +0100, Moller <news@molnit.com> wrote:
>> Man ser dem ik så tit mere som tidligere... nå
>> ja, der var nogen til en bakkeåbning, med skildt påklistret om at cyklen
>> var til salg ;) det er vel en gyldig grund at man er ude til en
>> potentiel køber ;)
>
> Ja, men lige netop den med at sætte salgskilt på skal man ikke bruge
> og forsøge at argumentere for, nærlæser man bekendtgørelsen ser man
> hvorfor.
Kan Bakke åben/lukke ikke skydes under 90-9 "Kortvarig kørsel i optog i
forbindelse med åbning af salg af lodsedler til velgørende eller
almennyttige formål eller i forbindelse med en lokal børnehjælpsdag,
dyrskue og lignende arrangementer. Sådan kørsel må kun foretages efter
tilladelse fra politiet i hvert enkelt tilfælde."
Eller f.eks. 90-4 "Afhentning eller udbringning af køretøjer i
anledning af reparation eller salg."
Altså hvis salgsskiltet er på ??? jeg er ik lige den bedste til Jura,
men det er nu bare et gæt :)
90-9, der kan vel sidevognskørslen for de handikappede dage vel gå ind
under ??? eller er det ikke velgørende nok ???
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com
| |
Moller (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-02-06 23:14 |
|
Moller wrote:
> Kan Bakke åben/lukke ikke skydes under 90-9 "Kortvarig kørsel i
> optog i forbindelse med åbning af salg af lodsedler til velgørende eller
> almennyttige formål eller i forbindelse med en lokal børnehjælpsdag,
> dyrskue og lignende arrangementer. Sådan kørsel må kun foretages efter
> tilladelse fra politiet i hvert enkelt tilfælde."
Heri tænkes der på "dyreskue" når man tænker på den sjove forsamling
der dukker op ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit , www.molnit.com
| |
Jes Vestervang (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 07-02-06 23:22 |
|
Moller <news@molnit.com> writes:
> Sådan kørsel må kun foretages efter tilladelse fra politiet i hvert
> enkelt tilfælde."
For at bruge den skal man jo ihvertfald sørge for at få tilladelsen
(inden man bliver stoppet)
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Hekto (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-02-06 23:44 |
|
> Ja, men lige netop den med at sætte salgskilt på skal man ikke bruge
> og forsøge at argumentere for, nærlæser man bekendtgørelsen ser man
> hvorfor.
Der er forskellige regler for klistermærker og 'faste prøveskilte'. Der
skal medbringes dokumentation for at det er en prøvetur. Skel den
fremvises o.s.v. skal det være en medarbejder eller en med særlig
tilknytning til den der har pladerne.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
MKS - 74 (08-02-2006)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 08-02-06 00:10 |
|
On Tue, 07 Feb 2006 23:44:18 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13>
wrote:
>> Ja, men lige netop den med at sætte salgskilt på skal man ikke bruge
>> og forsøge at argumentere for, nærlæser man bekendtgørelsen ser man
>> hvorfor.
>
>Der er forskellige regler for klistermærker og 'faste prøveskilte'. Der
>skal medbringes dokumentation for at det er en prøvetur. Skel den
>fremvises o.s.v. skal det være en medarbejder eller en med særlig
>tilknytning til den der har pladerne.
Du blander vist 2 ting sammen her.
Fremvisning for pot. køber er lovlig grund for løse prøveskilte, _men_
det skal være på dennes opfordring, derfor duer det ikke blot at sætte
salgsskilt på. En af de øvrige gyldige grunde er der iøvrigt så meget
elastik i at den kan anvendes (misbruges) meget bredt, og nej jeg
siger ikke hvilken. Løse prøveskilte er iøvrigt i alm. personlige for
private, hvilket betyder (modsat hvad mange tror) at en pot. køber
ikke må få en prøvetur alene med mindre vedkommende selv har fået
tilladelsen.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/
| |
Hekto (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 08-02-06 09:17 |
|
MKS - 74 formulated on onsdag :
> Fremvisning for pot. køber er lovlig grund for løse prøveskilte, _men_
> det skal være på dennes opfordring, derfor duer det ikke blot at sætte
> salgsskilt på. En af de øvrige gyldige grunde er der iøvrigt så meget
> elastik i at den kan anvendes (misbruges) meget bredt
Ja, og på faste prøveskilte må man køre den til fremvisning uden
opfordring, såfremt det er en form for udstilling, marked el.lign. Dog
er der krav om en form for tilknytning til den der sælger MC'en (firma
el.lign.)
Nej, der er ikke grund til at gå så meget op i reglerne. Problemet er
ret begrænset, og bevisbyrden tung. Så det er ikke værd at spilde
skattekroner på at forfølge.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
MKS - 74 (08-02-2006)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 08-02-06 10:17 |
|
On Wed, 08 Feb 2006 09:17:20 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
>Nej, der er ikke grund til at gå så meget op i reglerne.
Det vil jeg nu ikke helt sige, for myndighederne kan man nok hævde at
de yderst sjældent får "noget ud af det", men der _er_ en række
specifikke situationer som man skal undgå - en af dem salgskiltet, en
anden bagage til træf osv., det er nogle af de få ting der har udløst
bødeforlæg.
>Problemet er ret begrænset
Både og, ja risikoen for bøde er, men man risikerer til gengæld at
blive stoppet efter ordensmagtens humør . Fra samfundets side kan
man selvfølgelig også godt se at problemet virkelig er i aftagende,
efter prisstigningen er faldet markant, så udfra den betragtning
rigtigt nok ikke noget der er værd at bruge mange ressourcer på, andet
end ved bestemte lejligheder, som f.eks træf og Bakken-events hvor man
lige kan tage det med...
>, og bevisbyrden tung.
Ja - meget.
>Så det er ikke værd at spilde skattekroner på at forfølge.
En sjælden gang forsøges det/gennemføres det i oplagte sager, men som
helhed er ordensmagten godt klar over tingenes tilstand.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/
| |
Hekto (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 08-02-06 10:59 |
|
After serious thinking MKS - 74 wrote :
> En sjælden gang forsøges det/gennemføres det i oplagte sager, men som
> helhed er ordensmagten godt klar over tingenes tilstand.
Selvfølgelig er der en risiko - det skl man da være klar over.
Umiddelbart vil jeg dog sige at den er begrænset!
Hvis alle kørte på prøveplader, ville billedet nok være et andet!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
MKS - 74 (08-02-2006)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 08-02-06 11:13 |
|
On Wed, 08 Feb 2006 10:58:37 +0100, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:
>Selvfølgelig er der en risiko - det skl man da være klar over.
>Umiddelbart vil jeg dog sige at den er begrænset!
Yderst, hvis man anvender et minimum af omtanke!
>Hvis alle kørte på prøveplader, ville billedet nok være et andet!
Sikkert nok, som reglerne (priserne) er idag, kan man sagtens fremføre
det argument at ingen reelt unddrages noget heller, set i forhold til
den begrænsede brugsret man får. Iøvrigt skulle der jo også være sat
et udvalgsarbejde igang med henblik på at omlægge reg. afgifterne til
mere brugsorienterede, hvilket dog endnu ikke er sket og DAF taler
allerede om syltekrukke . At det _vil_ ske på sigt er jeg dog ikke
i tvivl om.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/
| |
Hekto (07-02-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 07-02-06 23:42 |
|
> f.eks. tror jeg at dem som tidligere åbnede og lukkede bakken på
> prøveplader ikke ha så meget lyst mere pga. de sidste års kæmpe
> rasciaer osv. på disse dage osv. Man ser dem ik så tit mere som
> tidligere... nå ja, der var nogen til en bakkeåbning, med skildt
> påklistret om at cyklen var til salg ;) det er vel en gyldig grund at
> man er ude til en potentiel køber ;)
Ja, den må køres til fremvisning og udstilling på prøveplader.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (08-02-2006)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 08-02-06 13:12 |
|
Moller <news@molnit.com> writes:
> Vincent wrote:
>> Nogen der kender reglerne omkring at køre på prøveplader??
>> Hvor længe kan man køre?
>> Kan man evt. køre på arbejde, en tur i det blå osv. uden at blive knaldet ?
>> Er det nok at sige at man skal fremvise cyklen hvis man bliver stoppet ?
>> Osv. osv.
>> Nogen der har erfaringer med dette ??
>
> Det var jo et yndet trick for mange Duc ejere, inden de hævede
> prisen for prøvepladen få år tilbage, samt efter sigende blev eksta
> strikse med at stoppe folk på prøveplader, lige som der jagtes
> Danskere med svenske plader.
>
> Grundet det store antal ejere af ducatier i tidernes morgen,
> er øgenavnet "Ducatiplader" dukket op omkring den slags :)
>
> f.eks. tror jeg at dem som tidligere åbnede og lukkede bakken
> på prøveplader ikke ha så meget lyst mere pga. de sidste års kæmpe
> rasciaer osv. på disse dage osv. Man ser dem ik så tit mere som
> tidligere...
Jeg ærgrer mig stadig over at jeg ikke blev stoppet hin forårdag, hvor
Glostrup politi var ude for at skrive bøder for "for kort bagskærm".
*drømmedialog*
Politi: din bagskærm er for kort.
Mig: Nej. Den er original.
Politi: det bestemmer jeg.
Mig: Nej, den er svensk registreret, og dén regel gælder kun for dansk
registrerede motorcykler.
Politi: Jasådenerensvensker? Kan du bevise at du bør i sverige?
Mig: Ja. Her er svensk og dansk personnr <blablabla>. Det var
hyggeligt at tale med dem, Hr. Betjent.
Kai, dengang bosat i Malmø med svensk-registreret Retter.
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen
| |
|
|