Rejseveje til Skotland?
Fra : Perminator

Dato : 05-02-06 00:35

Hej i gruppen
Planlægningen af sommerferie i juli er i gang. Planen er foreløbig at køre
fra Jylland til Norge, og med færge til Skotland. En god tur rundt, og
derefter retur gennem England og til Esbjerg. Ialt ca. 14 dage, eller hvad
der måtte behøves.
Er der nogen som kender til mulige rejseruter fra Norge til Skotland?
Vh Perminator CX500E (samt Henning, Virago 1100)

Fra : Ulvir

Dato : 05-02-06 07:24

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> wrote in message

> Er der nogen som kender til mulige rejseruter fra Norge til Skotland?

Fiskekutter eller fragtskib?

Fra : Perminator

Dato : 08-02-06 23:19

Hvad mener du??
Jeg ejer selv en slæbebåd på 14 Brt, så det var ikke det, der er spørgsmålet
i en MC gruppe.
vh Perminator

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-02-06 07:38

> Er der nogen som kender til mulige rejseruter fra Norge til Skotland?
> Vh Perminator CX500E (samt Henning, Virago 1100)

Hej Henning

Du kan sejle fra Kristianssand til Newcastle. Newcastle ligger godt nok i
Nordengland, med Skotland ligger klart inden for rækkevidde.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og Suzuki DR 600 '85

Fra : Ped

Dato : 05-02-06 08:36

Perminator skrev:
> [...]
> Er der nogen som kender til mulige rejseruter fra Norge til Skotland?
> Vh Perminator CX500E (samt Henning, Virago 1100)

Er det ikke lidt af en omvej over Norge - både afstandsmæssigt og
økonomisk - medmindre det er for også at besøge Shetlandsøerne? Der er
trods alt kun ca. 500 km fra Harwich til Newcastle. Det kan nemt gøres
på en dag, og så står man på tærsklen til Scotland.

Håber I får godt vejr til turen. Hvis det driller kan der være forb.....
koldt deroppe. Jeg har været der to gange om sommeren, og begge gange
oplevede jeg encifrede grader, så husk det varme tøj!

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100

Fra : Armand

Dato : 06-02-06 17:39

Ped skrev:
> [...]
>alt kun ca. 500 km fra Harwich til Newcastle. Det kan nemt gøres på en dag,
>og så står man på tærsklen til Scotland.

Og jeg vil spænde buen endnu mere:
Turen mellem Esbjerg og Harwich koster kassen. Så det kan udemærket svare
sig at køre over kanalen (nu ér det jo en MC-ferie ikke?) istedet!
Under vores første og eneste UK-ferie tog vi den vej, og hele vores
transportudgift (á 3.200km + kanalfærge) svarede til det beløb nogle
bekendte samme sommer havde betalt for blot at komme frem og tilbage over
Nordsøen

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 07-02-06 23:26

> [...]
> transportudgift (á 3.200km + kanalfærge) svarede til det beløb nogle
> bekendte samme sommer havde betalt for blot at komme frem og tilbage over

Hej Armand!
Jo det er ganske rigtigt MC-ferie, med 2 telte og Trangia for 2 herrer i den
bedste alder.
Vi har jo nu, hvor afkommet er i vej, en større frihed til at vælge til og
fra, og vægte kvalitet frem for økonomi.
Interesserne går mest på at køre på små kurvede veje i spektakulære, måske
ligefrem storslåede landskaber. Derfor ville jeg fravælge den måske
økonomisk fordelagtige Kanalrute og de mange stressende kilometer på grimme
tyske-, mindre grimme hollandske-, pissegrimme belgiske-, okay franske-, og
fucking grimme engelske motorveje, for at komme til Skotland, hvor der jo
som ønsket er højt til loftet, stilhed og få mennesker.
Jeg blev provokeret af dit indlæg, og inspireret af Biker-Torbens (tak!),
til at Google på turist-sites. Jeg fandt frem til at der er 2 interessante
indfaldsporte til Skotland, nemlig Newcastle eller Lerwick. Der er mulige
afgange og ankomster fra Hirtshals, Frederikshavn, Gøteborg, Kristianssand,
Stavanger, Haugesund eller Bergen.
Jeg har checket DFDS (dyrt ganske rigtigt), Smyril Line, Color Line, Stena
Line, Fjord Line samt North Link Ferries (Shetland - Skotland).
Fra Bergen/Haugesund/Stavanger til Newcastle koster 400,- for pers. og 400,-
for MC, hvis man bestiller tidligt. Alle selskaber ligger i samme leje, og
kører "floating price", dvs. jo før bestilt, jo billigere.
Jeg er ret sikker på at vi er North- og West-bound på trods af de flere
færgebilletter, da det handler om 14 dage med kvalitet, og tid til at
"smage" på Skotland mm(!).
vh Perminator CX500E

Fra : Armand

Dato : 08-02-06 03:13

Perminator wrote:

> [...]
> franske-, og fucking grimme engelske motorveje, for at komme til Skotland,
> hvor der jo som ønsket er højt til loftet, stilhed og få mennesker.

Pessimisme er en dårlig forudsætning for ferieplanlægning :-|

Allerede nord for den tyske grænse var vi hoppet på "den grønne rute"
under førnævnte tur, og hænge-færgen over Kielerkanalen ved Rendsborg;
Kielerkanalens sluse-anlæg ved Brunsbüttel (Cuxhaven) og for den sags
skyld de små færger over den vestlige Elbe er altsammen oplevelses-kræs
for folk der er over Disneyland-alderen :-|
Den videre tur efter Elben, forgår "hen over" Frieslands flade landskab
fyldt med kålmarker.
Selvom vi hoppede på motorvejen for at komme hurtigt gennem Holland ville
en fortsættelse á landevejen gennem det nordlige Holland ikke være uden
oplevelser (á tulipan-marker som friesernes kål-ditto, samt at køre på en
motortrafikvej langs en "vold" og pludselig opdage at oppe(!) bag "volden"
er der master )
Zuiderdæmningen er ligeledes et sted man ikke lige giver sig lejlighed til
at opleve på anden vis.
Pædofili-Belgien er ikke værd at tale om og man kan da også finde sig en
kanal-færge allerede i Holland (Hoek van Holland - Men er en lang
seljtur), nu hvor Calais-Hoovercraft'ene ikke længere sejler(flyver?),
hvis ikke at man til lejligheden også vil høste en tur med kanal-shuttle'n
til oplevelses-repetoiret :-/
Personligt var jeg betaget af det Syd-engelske landskab der til
forveksling ligner det danske - Blot på wide-screen, og man behøver ikke
køre helt til Skotland hvis formålet kun er små veje: Ligesåsnart man
drejer af fra engelske motor/motortrafik -veje er vejenes forløb nærmest
fortidigt snoede

Hvis man ikke ligefrem er Scot-ofil, er England fyldt med seværdigheder
for det voksne publikum (slotte/parker; militær-museer; teknik-museer -
whatever You wish), og englænderne et et åbent og venligt folkefærd der
udviser glæde over besøg fra kontinentet. Så helt spildt er turen op
gennem England bestemt ikke :-|

--
Armand.
(lige nu via webinterface't fordi world-online's newsserver tilsyneladende

Fra : Perminator

Dato : 08-02-06 22:52

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk>
> [...]
> whatever You wish), og englænderne et et åbent og venligt folkefærd der
> udviser glæde over besøg fra kontinentet. Så helt spildt er turen op

Hej igen Armand!
Tak for svaret - og jeg giver dig fuldstændig ret i alle dine betragtninger,
bortset fra den med pessimismen. Der er i stedet tale om et bevidst fravalg
af motorveje som transportstrækning, når jeg har sat mig Skotland som mål.
Baggrunden er, at jeg i perioden 80 - 05 har opslidt en Amazon
Herregårdsvogn og 2 plus 1/2 HiAce, indrettet til camping, -uden for zonen
hvor gule plader betyder noget, - på at opleve Sverige, Norge, Letland,
Polen, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Østrig og ex. Jugoslavien på
den måde, du beskriver.
Jeg har været i London,Cardiff, Canterbury, Leeds, Edinburgh, Stirling,
Oban, Ayr og Glasgow, med basis i Stanstead (RyanAir) og lejet bil.
Desværre for lidt tid.
Jeg ha´r nydt turen over Rendsburg, Elb-færger, Delftziel (med alle de
smukke slæbebåde) og de små veje, til vennerne i Almelo i Holland.
Jeg ha´r kørt hele Invasionskysten og alle museerne rundt, sammen med min
søn i ærbødighed over de 30.000 unge amerikanere, der aldrig kom hjem efter
ww2, men som har bidraget til, at vi lever i en fri verden. Og masser af
andre store oplevelser.

Det er dejligt at Opleve! - og det er også det, der er målet med turen til
Skotland. Bortset fra en dyb interesse for de Single Malts, der har sin
oprindelse nær havet, er jeg ikke specielt Scot-o fil. Der må dog være nogle
interessante museer ved Scapa Flow ifm. ww1 og ww2, og der vil helt sikkert
være meget mere, når rejselitteraturen senere gås igennem.
Min drømmeoplevelse er et grønt, bakket skotsk landskab, uden udsigt til
huse og mennesker. Og så den tordnende stilhed, som kan opleves dér, eller
på højfjeldet i Norge. Her kommer telt og trangia i forgrunden.
Jeg medgiver dig, at der er rigtig mange museér i England, som også bør ses.
Bedste hilsener Perminator
per.misser@mail.dk

Fra : Armand

Dato : 10-02-06 00:05

Perminator wrote:

> [...]
> Østrig og ex. Jugoslavien ..... Jeg har været i London,Cardiff, Canterbury,
> Leeds, Edinburgh, Stirling, Oban, Ayr og Glasgow.........

OK!
Godt ord igen!

> Min drømmeoplevelse er et grønt, bakket skotsk landskab, uden udsigt til
> huse og mennesker. Og så den tordnende stilhed, som kan opleves dér, eller
> på højfjeldet i Norge. Her kommer telt og trangia i forgrunden.

Jamen hvorfor placere sig i limbo på en Nordsø-færge i bestræbelserne på
at nå frem, når økonomien (á dyre færgebilletter) er til den grønne rute
over Holland, denne gang blot på MC?
Det var slet og ret økonomien at mit forslag bundede i :-|

Fra : Biker-Torben®

Dato : 06-02-06 13:39

> [...]
> Er der nogen som kender til mulige rejseruter fra Norge til Skotland?
> Vh Perminator CX500E (samt Henning, Virago 1100)

Smyril Line har en ugentlig afgang fra Bergen til Lerwick på Shetlandsøerne
(ca. 13 timer).
Fra Shetlandsøerne er der jo så mulighed for at sejle til Skotland.

http://www.smyril-line.dk/?Sub=0&Doc={50AD8B69-71D3-47B6-8187-3BC61A690449}

Hilsen
Biker-Torben®
www.bikertorben.dk
www.mc-rejser.dk

Fra : Perminator

Dato : 08-02-06 23:13

Top Post:
Hej Biker-Torben!
Tak for dit gode svar samt inspirerende links!
Se mit svar til Armand i den anden tråd.
venlig hilsen
Per Misser

Fra : BoA

Dato : 07-02-06 22:51

KLIP>
> [...]
> (ca. 13 timer).
> Fra Shetlandsøerne er der jo så mulighed for at sejle til Skotland.

Rederiet, der sejler fra Lerwick på Shetlands og
til den aller nordligste spids af Scotland, hedder
NorthLink Ferries.
Link: www.northlinkferries.co.uk/

Med bedste hilsner
fra