Fjerner skunk
Fra : jfo

Dato : 03-03-06 09:27

Jeg vil fjerne en skunk for at få mere plads.
Isolationen i loftet er 10-15 cm (hus fra ´71). Når jeg nu isolerer på ny er
der så noget med
at der skal et tykkere lag på?
Skal man oplyse sådan en lille indendørsændring til kommunen?

Jfo

Fra : jones_net

Dato : 03-03-06 13:27

"jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> er der så noget med
> at der skal et tykkere lag på?
> Skal man oplyse sådan en lille indendørsændring til kommunen?

Som jeg husker reglerne for byggetilladelsen, så skal du have den, når du
udvider det beboelige areal. Og så er spørgsmålet jo, hvor høj din skunk er.
Hvis den på indersiden er under 1 meter fra gulv til det skrå loft begynder,
så er der ingen problemer, for så holder den sig sikkert under de 1,25 meter
fra gulv til yderside af tagbeklædning, som er målepunktet.
Hvis skunken derimod er 1,5 meter høj, så udvider du faktisk med det areal,
som du fritlægger ud til de 1,25 meter, og så skal du have tilladelse.

Hvis du laver noget med badeværelse og afløb, så skal der indhentes
tilladelse.

Hvor tyk isoleringen skal være, afhænger så af, om du skal have tilladelse,
for du må vist ikke renovere med mindre end 200mm mod skråt loft, men hvis
du ikke skal have tilladelse, så er det ligegyldigt.

Alt dette er taget frit fra min dårlige hukommelse!

/J

Fra : Mads Madsen

Dato : 03-03-06 14:54

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis skunken derimod er 1,5 meter høj, så udvider du faktisk med det
> areal, som du fritlægger ud til de 1,25 meter, og så skal du have

Arealet af en førstesal beregnes som det areal hvor den udvendige taghøjde
er mere end 1,5m over færdigt gulv. Det er det areal som teknisk forvirring
registrerer. Hvor man så sætter skunkvægene er i den sammenhæng ligegyldigt.
Dvs. sætter man skunkvægene langt ude har man mere gulvplads end man betaler
ejendomsskat for og omvendt.

> Alt dette er taget frit fra min dårlige hukommelse!

Ovenstående er også uden at slå op i bygningsreglementet, men det er ikke så
længe siden jeg læste det sidst.

/Mads

Fra : Martin Bak

Dato : 04-03-06 10:55

"Mads Madsen" <fotograf@REMOVEmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er mere end 1,5m over færdigt gulv. > ejendomsskat for og omvendt.

> Ovenstående er også uden at slå op i bygningsreglementet, men det er ikke

Også uden at slå det op er jeg sikker på, at I begge tager fejl. Reglerne
blev ændret for nylig, så man nu måler i en højde af 1.80

Nu er der snart nogen der må slå det op

Martin

Fra : Mads Madsen

Dato : 04-03-06 20:29

Martin Bak wrote:
> Nu er der snart nogen der må slå det op

Den gældene lovgivning er Bygningsreglementet for småhuse af 1998 - BRS98.

Hele bygningsreglementet opdateret med nyeste tillæg kan ses her:

http://www.ebst.dk/BRS98_09/0/54/0

Af bilag A, Beregning af bebyggelsens omfang, fremgår det i 2.2.3, stk 5, a.
at:

"I udnyttelige tagetager medregnes det areal, der i et vandret plan 1,5m
over færdigt gulv ligger inden for planets skæring med tagbeklædningens
udvendige side."

Det var altså heller ikke ret lang tid siden jeg havde læst det

Mvh,
Mads
(Der læser til Teknisk Designer på byggelinien og er ved at lave planer for
ombygning af min egen førstesal)

Fra : jones_net

Dato : 06-03-06 09:36

"Mads Madsen" <fotograf@REMOVEmadsmadsen.dk> wrote in message

> [...]
> ligegyldigt. Dvs. sætter man skunkvægene langt ude har man mere gulvplads
> end man betaler ejendomsskat for og omvendt.

Men er arealet udenfor skunkvæggene ikke at beregne som uudnyttet areal?
På min BBR har jeg et samlet areal for tagetagen på 87 kvm, og et udnytte
areal på 47 kvm. Men det er man måske gået væk fra nu?

> Ovenstående er også uden at slå op i bygningsreglementet, men det er ikke
> så længe siden jeg læste det sidst.

Jeg sagde jo jeg havde dårlig hukommelse

/J

Fra : Mads Madsen

Dato : 06-03-06 21:29

jones_net wrote:
> Men er arealet udenfor skunkvæggene ikke at beregne som uudnyttet
> areal? På min BBR har jeg et samlet areal for tagetagen på 87 kvm, og
> et udnytte areal på 47 kvm. Men det er man måske gået væk fra nu?

Det skal jeg ikke kunne sige. Det bedste bud må vel være at spørge på
teknisk forvirring.

/Mads