Hjælp utæt skorsten
Fra : Filip

Dato : 03-03-06 09:04

Hej

Vores skorsten bliver kun brugt til emhætteos, men den er utæt, så der
kommer os ud i rummet på første sal. Skorstenen er en murret skorsten, og
der er en etage oven på endnu, så jeg kan ikke bare lige komme ned med en
hånd og tætne noget. Jeg ved heller ikke hvad jeg skal tætne med. Har I
nogle forslag til hvordan jeg skal gøre? og evt alternativer?

Filip

Fra : Max

Dato : 03-03-06 09:37

Hej Filip

> skal tætne med. Har I nogle forslag til hvordan jeg skal gøre? og evt
> alternativer?

Hvad med at putte en 120 mm. flexslange ind i skorstenen ?

Mvh Max

Fra : jones_net

Dato : 03-03-06 13:42

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Filip

> Hvad med at putte en 120 mm. flexslange ind i skorstenen ?

en flexslange vil nedsætte trækket i emhætten temmeligt meget, da
luftmodstanden er for høj. Et glat PP rør vil være en bedre løsning, men
betydeligt sværere at installere.

/J

Fra : Filip

Dato : 04-03-06 11:54

> en flexslange vil nedsætte trækket i emhætten temmeligt meget, da
> luftmodstanden er for høj. Et glat PP rør vil være en bedre løsning, men
> betydeligt sværere at installere.

Kan man lave noget med scilikone?

Hvad gør en skorstensfejer hvis han spotter en utæt storsten?

Filip

Fra : jones_net

Dato : 06-03-06 09:39

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message

> Kan man lave noget med scilikone?
>
> Hvad gør en skorstensfejer hvis han spotter en utæt storsten?

Hvis det er muligt kradses fuger ud og erstattes med nye fuger, ellers
sætter han en isokern eller isodor i, men her snakker vi så ca. 1.000,- per
meter, så det er nok ikke en reel løsning

/J

Fra : Filip

Dato : 06-03-06 14:55

> Hvis det er muligt kradses fuger ud og erstattes med nye fuger, ellers
> sætter han en isokern eller isodor i, men her snakker vi så ca. 1.000,-
> per meter, så det er nok ikke en reel løsning

hmm. Lyder ret dyrt. Specielt fordi jeg ikke ved hvor den er utæt henne. Jeg
tror det er et sted inde i selve de der tinge som er i midten af
skorstenen - jeg ved ikke hvad de hedder.

Filip

Fra : Max

Dato : 06-03-06 15:01

Hej Filip

> hmm. Lyder ret dyrt. Specielt fordi jeg ikke ved hvor den er utæt
> henne. Jeg tror det er et sted inde i selve de der tinge som er i

Du må på jagt efter utætheden, mon ikke det kunne hjælpe
dig at stoppe skorstenen helt oppe og så tænde emhætten
på fuld drøn, så burde man kunne høre/snuse sig frem til
hvor du har utætheder. Du kunne også overveje at sætte
et emfang op og så sugemotoren oppe i toppen af skorstenen,
så betyder utætheder ikke noget.

Mvh Max

Fra : Filip

Dato : 06-03-06 17:41

> Du må på jagt efter utætheden, mon ikke det kunne hjælpe
> dig at stoppe skorstenen helt oppe og så tænde emhætten
> på fuld drøn, så burde man kunne høre/snuse sig frem til
> hvor du har utætheder.

Ved I om man kan få noget sporegas, som f.eks er blå eller lignende som man
kunne suge op igennem emhætten, så man kan se hvor det siver ud?

Filip

Fra : TT

Dato : 07-03-06 12:57

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ved I om man kan få noget sporegas, som f.eks er blå eller lignende som
> man kunne suge op igennem emhætten, så man kan se hvor det siver ud?
>
> Filip

Du skal nok ikke suge, men puste, evt. læg en plade på skorstenen.

http://shop.djz.dk/product_info.php?cPath=96_59&products_id=337

-Torben

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 04-03-06 12:50

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:du9di9$mqc$1@news.net.uni-c.dk...

> en flexslange vil nedsætte trækket i emhætten temmeligt meget, da luftmodstanden er for høj. Et glat PP rør vil være en bedre
> løsning, men betydeligt sværere at installere.

Hvis i endelig vil bruge flexslange så køb i alu - de bliver stort set glatte
og jeg har ingen problemer op gennem 1. sal med stort sving mm.

http://www.lindab.dk/dokumenter/kap6.pdf

Fra : Filip

Dato : 04-03-06 13:39

> Hvis i endelig vil bruge flexslange så køb i alu - de bliver stort set
> glatte
> og jeg har ingen problemer op gennem 1. sal med stort sving mm.
>
> http://www.lindab.dk/dokumenter/kap6.pdf

Hvis jeg skal til at skuppe en slange ned i skorstenen, får jeg måske et nyt
proble. Jeg kan ikke komme til selve tilslutningen i skorstenen af
emhætteaftrækket, da det er lavet lidt dumt. Jeg kan se at der går et
kloakrør (150mm) ind i et hul i skorstenen, uden tætning omkring [altså fra
emhætten]. Hullet er dog tilpasset ret præcist. Men hvis min skorsten er ca
10m fra kækder til tag, så er tilslutningen af emhætten ca 5m oppe. Når jeg
så skubber den flexslange ned i skorstenen, skal jeg kun skubbe 5 meter ned,
da den ellers vil blokere for kloakrøret. Skal jeg så bare lade den hænge
løst ned dertil? der må vel komme noget emhætteos som siver udenom røret? og
hvordan kan man fastgøre slangen i toppen?

Filip