Kamelia
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 14:55

Hej

Jeg har en Kamelia der ikke er vinter hårdfør så den har været i drivhus
indpakket i bobble plast indtil nu, men blomsterne er begyndt så småt at
springe ud, kan man tage den ind så man får muligheden for at nyde
blomsterne..
Er der nogen der har erfaring med dette...

MVH Tina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-06 15:58

>      'extended_valid_elements'      => 'a[name|href|target|title|onclick]',
On Mon, 27 Feb 2006 14:54:35 +0100, "Lasse N. Larsen"
<affaldspostÆwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>indpakket i bobble plast indtil nu, men blomsterne er begyndt så småt at
>springe ud, kan man tage den ind så man får muligheden for at nyde

Du skla nok passe lidt på med at tage den helt ind. Altså, ind i 20
graders varme.
Den skal sikkert nok klare så meget varme så pludseligt, men når den så
skal ud igen kan det muligvis give lidt problemer.
Det bedste er hvis du har et sted med 5-10 graders varme og masser af
lys.
Det største problem ved at flytte den varmere er lys - lys og varme skal
svare til hinanden.

>Er der nogen der har erfaring med dette...

Ikke rigtigt. Jeg har selv en kamelia af de frostsikre, stående hjemme
hos far og mor i en krukke. Den ser ud til at trives fint men har ingen
blomsterknopper.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 28-02-06 10:38

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]

Jeg anede ikke at der fandtes frostsikre Kamelia... vil du være sød at
fortælle lidt mere? Navn osv?

Vedr. at Tina skriver hun har opbevaret den i drivhus i bobleplast.
Vil det sige at jeg ville kunne overvintre en kamelia i et drivhus, som
holdes lige omkring min 1° hele tiden?

Dette er nemlig også en af de øverste på ønskeplantelisten... De minder mig
om London om foråret... aahhh... hvor de blomstrer som store buske...

På forhånd tak.

Hanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-02-06 11:39

On Tue, 28 Feb 2006 10:38:17 +0100, "Hanne Bech-Jensen"
<solsort_dk12@34hotmail.com> wrote:

>Jeg anede ikke at der fandtes frostsikre Kamelia... vil du være sød at
>fortælle lidt mere? Navn osv?

De var vildt populære sidste forår. Til trods for priser på omkring de
300 kr blev de revet væk. Jeg kan desværre ikke nogle sortsnavne - jeg
tror ikke engang dem vi solgte på arbejdet var med angivne sortsnavne.
Men de skulle kunne tåle frost ned til 15 grader. Ville man dem det lidt
godt kunne man binde toppen sammen om vinteren fik vi fortalt.

>Vedr. at Tina skriver hun har opbevaret den i drivhus i bobleplast.
>Vil det sige at jeg ville kunne overvintre en kamelia i et drivhus, som
>holdes lige omkring min 1° hele tiden?

Jeg vil tro at selv en almindelig kamelia kan tåle det. Svjv kan de tåle
temperaturer lige ned til frysepunktet.

>Dette er nemlig også en af de øverste på ønskeplantelisten... De minder mig
>om London om foråret... aahhh... hvor de blomstrer som store buske...

De er utroligt smukke. Eneste minus jeg havde ved de frostsikre var at
dem vi solgte ikke duftede. Det er lidt tamt med sådan nogle store
flotte blomster og så er der ingen duft i dem.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 02-03-06 01:27

Tak skal du have, Mads.

Jeg så lige at min næsten lokale planteskole holder info-weekend om
Kameliaer om et par uger, så der skal jeg bestemt ud og 'snuse'. Det er
Aldershvile Planteskole i Bagsværd.

Jeg giver dig ret i at de da helst skal dufte... men nu må vi se hvad de
har.

Hilsen
Hanne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-06 01:41

"Hanne Bech-Jensen" <solsort_dk12@34hotmail.com> skrev >
> Jeg giver dig ret i at de da helst skal dufte... men nu må vi se hvad de
> har.

Men kan affinde sig med meget.

--
M.V.H.