Afbrændning af blade i haven, lovli
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 26-02-06 16:41

Jeg har endelig taget mig sammen til at komme i gang med haven i år,
sidste år fik jeg skåret en del træer, buske og ukrudt ned, ca en 5
fyldte varevogne med haveaffald kørte jeg afsted.

Men nu som jeg er gået i gang med at rive blade sammen hopper det sig
op, kan se at jeg mindst kommer op på 20-30 sorte sække, måske flere med
blade hvis jeg skal på losseren med det, og da det er i en lukket
baggård er det ikke muligt at få en trailer derind, og ej heller muligt
at køre med en trillevogn ud til traileren ude på vejen.

Sidste år kontaktede jeg aalborg kommune og fik afvide det kun var
lovligt at brænde haveaffald af til sankthans. Og dette er jo bare noget
lort, for at sige det mildt. Kan det virkelig passe at jeg ikke må
brænde lidt blade af nede i min have, og spare utroligt meget besvær.

Vi taler ikke et kæmpe sankthans bål, men et dybt hul hvor jeg bare
løbende fyre et læs blade ned i som bliver brændt af.

Nogen der har været ude for noget lign, eller ja kender reglerne lidt
bedre end hvad jeg i hast fik oplyst fra aalborg kommune i telefon røret.

Mvh. Daniel W Johansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-06 20:44

On Sun, 26 Feb 2006 16:40:43 +0100, Daniel W Johansen <danielwj@pc.dk>
wrote:

> [...]
>baggård er det ikke muligt at få en trailer derind, og ej heller muligt
>at køre med en trillevogn ud til traileren ude på vejen.

Hvorfor skaffe sig helt af med dem? Blade giver dig den herligste
kompost til forbedring af jorden i haven. Blade formulder ret nemt og
synker også hurtigt sammen når de bliver våde.

Har du ikke et sted bag nogle buske du kan ligge bladene i en bunke,
gøre dem godt fugtige og evt. smide lidt jord over så de ikke blæser væk
hvis de tørrer? I sommerens løb vil de blive til jord.

Haven er jo en slags lukket kredsløb - der er nogle næringsstoffer gemt
i disse blade, som, ude i den vilde natur, ville blive 'genbrugt'
efternånden som bladene formuldede under træerne. Hvis du kører disse
næringsstoffer væk fra haven, så skal du selv tilføre nye næringsstoffer
for at planterne kan trives lige så godt.

(Jaja, jeg er måske farvet af altid at have haft plads nok til mere end
en kompostbunke i haven, men jeg forstår simpelthen ikke at folk har så
travlt med at få have-"affald" kørt langt væk.)

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Laursen

Dato : 27-02-06 12:51

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Har du ikke et sted bag nogle buske du kan ligge bladene i en bunke,
> gøre dem godt fugtige og evt. smide lidt jord over så de ikke blæser væk
> hvis de tørrer? I sommerens løb vil de blive til jord.

Plus at haveaffaldsbrænding sviner forfærdeligt. Det er utroligt
genererende at være nabo til i et villakvarter.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 26-02-06 21:50

"Daniel W Johansen" <danielwj@pc.dk> skrev i en meddelelse news:4401cbfc$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> bare noget lort, for at sige det mildt. Kan det virkelig passe at jeg ikke må brænde lidt blade af nede i min have, og spare

Loven skelner vel ikke mellem lidt eller meget - jeg mener det er generelt
i hele landet det er forbudt at afbrænde haveaffald.

Fra : Emil

Dato : 26-02-06 23:38

Hans M. Pedersen wrote:

>Loven skelner vel ikke mellem lidt eller meget - jeg mener det er generelt
>i hele landet det er forbudt at afbrænde haveaffald.

Vi bør måske spørge juragruppen, da svaret bør fremgå af lovens
præmisser. Forbuddet omhandler affald, ikke haveaffald.

Men nu, da vi er ved meninger, har jeg da også et par stykker.
Men det er så kun mine holdninger:

Det er forbudt at afbrænde affald! Jeg mangler så en defination
på 'affald'. Det må være noget, som man ikke længere har brug
for, noget som bliver tilovers. Det kan så være alt muligt, kun
fantasien sætter grænserne.

Afsavede grene (og andet man kan putte på et bål til snobrød) er
brænde, ikke affald, og brænde bør afbrændes.
Småkviste kan bruges til optændingen.

Blade og tørt græs (tobak) lander i _min_ personlige gråzone. Ved
afbrænding kan det give en frygtelig stinkende røg. Det vil også
være spild af god næring til komposten.

Jeg formoder, at forbudet mod afbrænding af affald, mere er
sigtet på afbrænding af møbler, mælkekartoner, imprægneret træ og
lignende behandlede produkter, som kan afgive giftige stoffer ved
forkert afbrændingstemperatur.

Men det er kun mine formodninger, og forventninger til en
realistisk lovgivning, hvor formålet er, at forhindre uvidende
folk i at skade miljøet.

I tråden kan jeg se, at der findes forskellige fortolkninger af
loven, så en precisering er ønskelig, så vi undgår ammestuesnak
og flere personlige fortolkninger, som slet ikke er indeholdt i
lovgivningen.

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-06 00:12

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev
> [...]
> loven, så en precisering er ønskelig, så vi undgår ammestuesnak
> og flere personlige fortolkninger, som slet ikke er indeholdt i

Jeg har ikke set teksten, men er da overbevist om at der ikke bare står
affald, men have-affald. Og har adskillige gange fået at vide/set, at det er
et lokalt anliggende, der i de fleste tilfælde er lig med forbud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 27-02-06 01:50

Preben Riis Sørensen wrote:

>Jeg har ikke set teksten, men er da overbevist om at der ikke bare står
>affald, men have-affald. Og har adskillige gange fået at vide/set, at det er
>et lokalt anliggende, der i de fleste tilfælde er lig med forbud.

Du har nok ret. Det er utroligt, at folk fyrer alt muligt af i
deres brændeovn (lovligt), men man må ikke lave bål i haven til
et par snobrød.

Der er noget helt galt i Danmark!

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-06 07:24

On Mon, 27 Feb 2006 01:50:12 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

>Du har nok ret. Det er utroligt, at folk fyrer alt muligt af i
>deres brændeovn (lovligt), men man må ikke lave bål i haven til
>et par snobrød.

Der er noget forskel på hvor meget røgen fra en brændeovn generer i
forhold til et bål på jordne i haven.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 27-02-06 08:12

Hej Emil

> Du har nok ret. Det er utroligt, at folk fyrer alt muligt af i
> deres brændeovn (lovligt), men man må ikke lave bål i haven til
> et par snobrød.

Hvem siger du ikke må lave bål i haven ? Du må ikke afbrænde
affald, men det er jo noget helt andet. Her i kommunen er brænding
af haveaffald forbudt, til gengæld er det gratis at bruge komposterings-
anlæget og hente muldjord fra det.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-06 18:26

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Her i kommunen er brænding
> af haveaffald forbudt, til gengæld er det gratis at bruge komposterings-
> anlæget og hente muldjord fra det.

Desværre så fyldt med folks svineri i form af plast, glas og urtepotter, der
sammen med knust flint gør blandingen helt uantagelig. Desuden er det spædet
op med overskudsjord og sand, og fuld af uomsat træmateriale i en for grov
tilstand. Det gider jeg ikke fragte hjem længere. (Esbjerg).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-02-06 20:00

On Mon, 27 Feb 2006 18:26:03 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>op med overskudsjord og sand, og fuld af uomsat træmateriale i en for grov

Det er jo fordi det især er den slags folk kører på genbrugspladsen. Her
i hvert fald.
Alt for meget grovt træ-agtigt materiale til at der kan blive en
fornuftig kompost ud af det.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 27-02-06 23:09

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse news:ud8402hldqr5j5jh1tr4ph3kl3nisneue6@4ax.com...

> Vi bør måske spørge juragruppen, da svaret bør fremgå af lovens
> præmisser. Forbuddet omhandler affald, ikke haveaffald.

Næ, loven omhandler netop haveaffald og ikke alt muligt andet.

Fra : Duus

Dato : 27-02-06 01:09

Daniel W Johansen wrote:

> [...]
>
> Nogen der har været ude for noget lign, eller ja kender reglerne lidt
> bedre end hvad jeg i hast fik oplyst fra aalborg kommune i telefon røret.

Lidt info:

http://www.aalborg.dk/Borgerportal/Serviceomraader/Brand+og+beredskab/Brandgode+raad/baal+og+afbraendingsregler.htm
http://www.aalborg.dk/NR/rdonlyres/B46B23E5-AB1B-48AC-A7DB-0E2242FAB241/4261/afbraendfolder.pdf

mvh
Duus

Fra : Emil

Dato : 27-02-06 02:08

Duus wrote:

>Lidt info:

> [...]

OK, tak.
Der er altså IKKE tale om forbud; men sangen går mere på sund
fornuft. Altså afstande, bålets størrelse, vindretning o.s.v.

m.v.h. Emil

Fra : Villy

Dato : 27-02-06 17:10

> [...]

> lort, for at sige det mildt. Kan det virkelig passe at jeg ikke må
> brænde lidt blade af nede i min have, og spare utroligt meget besvær.

Besvær for hvem, jeg har boet i et villakvarter hvor der også blev
brændt haveaffald af, til besvær for os der har allergi, vi kunne godt
gå ind og lukke alle vinduerne, men naboerne var også til at tale med,
men hvergang skulle man hen og bede pænt om de ville slukke bålet som
generede mange grundejere
mvh. Villy

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 01-03-06 21:55

> [...]
>
> Nogen der har været ude for noget lign, eller ja kender reglerne lidt
> bedre end hvad jeg i hast fik oplyst fra aalborg kommune i telefon
Du kan købe en patenteret og godkendt haveaffaldsbrænder hos Nowofab i
Randers. Flemming Høj hedder manden. Men den "tønde" må du brænde af efter
visse regler som han kan give dig.

Og det virker. Det brænder meget rent.

FOC