Stoppet kloak!
Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 22:26

Hej.

Vi har for noget tid siden købt et hus. Og det har gået fint indtil nu, hvor
vores første store problem for første-gangskøberne er kommet...!

kloarken er stoppet vi har prøvet alt... 2L afløbsrens og 500g kaotisk soda
og intet held nede i kælderen er der en prop man kan skruge af den blev
skruget af og vandet kom lige så stille ud indtil min svigerfar blev lidt
for modig proppen røg af og en blanding af..ja... pis og parip+lort fossede
ud ... nå men vi fik det hele ud og fandty ud af at der var stoppet ca 1m ud
i undergrunden med papir/lort gravede det halve af haven op for at finde en
brøndeksel men uden held, fandt ca 1 m fra huset et sted hvor vi kan skille
rørene ad og der var det også stoppet og vi kan ikke få "gang" i det .....
hvad kan vi gøre???

min svigerfar vil imorgen prøve om han kan spugle det ud med en have slange
jeg har en højtryksrenser som han evt kan sætte til...

er der nogle der har gode råd ud over en slamsuger???

vi har prøvet med rense bånd og en pind på ca 2m det har ikke hjulpet!!!

Anders, den uheldige huskøber

Fra : Max

Dato : 20-02-06 22:39

Hej Anders

> er der nogle der har gode råd ud over en slamsuger???

Ring til et kloarkfirma og få dem til at komme og ordne den
sag for dig.

> Anders, den uheldige huskøber

Du er ikke den første, jeg levede med nogle rigtig elendige
kloarkforhold i 20 år, også noget med regelmæssig lort i
kældren, så fik jeg ny kloarkering, det er de bedste penge
jeg har givet ud :)

Mvh Max

Fra : TGJ

Dato : 20-02-06 22:49

"Anders" <ae-snabel a-givskudnet.dk> skrev i en meddelelse
> min svigerfar vil imorgen prøve om han kan spugle det ud med en have
> slange jeg har en højtryksrenser som han evt kan sætte til...

Det var nogen lunde sådan jeg fik hul igennem, da vi havde det samme
problem.
Jeg brugte en haveslange og så en stråledyse, hvor der er et hul fremad og 4
skråt bagud.

Fuld skrue på hanen og så hug igennem med slangen.

Hvis der er cementrør, så skift dem til PVC med det samme (eller når du har
tid)

Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-02-06 22:51

> er der nogle der har gode råd ud over en slamsuger???

Du skal "baglæns" ind. Find den brønd, der er tør, og kom så splitten
baglæns op mod proppen. Du kan også bruge højtryksrenseren, hvis den kan
nå - der kan godt være langt fra brønden til forstoppelsen. Men dybest set
er det noget bøvl, og slamsugeren klarer det normalt på under en time =
rimelige penge for at slippe for bøvlet.

Og næste gang kommer du et par tsk afløbsrens i, og ikke et kg. Du
risikererer at det brænder en fast prop, som er næsten umuligt at få ud
igen. Bind, vatpinde og halve ruller toiletpapir kan med fordel undlades at
komme i afløbene.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 07:20

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> [...]
> risikererer at det brænder en fast prop, som er næsten umuligt at få ud
> igen. Bind, vatpinde og halve ruller toiletpapir kan med fordel undlades

Og hvis det er et gammelt afløb, skal man være opmærksom på, at rørene er
dimensioneret til en vis mængde vand.
Altså pas på med at bruge lavtskyl på gamle installationer.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 21-02-06 08:55

"Anders" <ae-snabel a-givskudnet.dk> wrote in

> [...]
>
> min svigerfar vil imorgen prøve om han kan spugle det ud med en have
> slange jeg har en højtryksrenser som han evt kan sætte til...

Køb et kloakrensesæt til din højtryksrenser, der er mange gange mere
effektivt end vandslang med vandværkstryk.
Det kostede mig 400,- (og har være brugt flere gange) kloakmesteren tog
til sammenligning 300,- da den aligevel kom til kort.

Men ham kloakmesteren er endnu mere effektiv, og så får du ikke snavs og
l... på tøjet. Vidste du at en kloakmester bliver jævnligt vacineret for
bl.a smitsom leverbetændelse, netop fordi han roder rundt i kloakkerne
hjemme hos folk.
Nå - men det var ikke det råd du ville høre.

I øvrigt er det lidt ligemeget hvilken vej du starter, fra den tørre eller
våde side, med sådan et højtryks kloakrensesæt.
Den borer sig igennem lortet uden problemer.
Du skal dog bevæge den ½meter tilbage og frem i en jævn rytme, ellers borer
du bare et tynd hul der lige passer til slangen, og det rykker ikke rigtigt
noget på problemet.

Når du starter, så sørg for at strålespidsen er ½meter inde i røret,
INDEN du trykker på håndtaget, ellers så er du hurtigt dækket af
tyndtflydende l... i ansigt og på tøjet.... De 3-4 bagudvendte stråler er
ret kraftige.
Det er jo dem der gør at slangen selv løber ind i røret, det kan en stråle
spids på en vandværksslang knap nok....

Held og lykke med løsningen af problemet.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-06 15:19

Jens Borchert Pedersen wrote:

> I øvrigt er det lidt ligemeget hvilken vej du starter, fra den tørre
> eller våde side, med sådan et højtryks kloakrensesæt.
> Den borer sig igennem lortet uden problemer.

Det vil jeg ikke give dig ret i. Når kloakken er stoppet og det stiger op
gennem gulvafløb eller fylder toilettet til randen, er der ikke nogen
fornuftig grund til at poste endnu mere vand i den ende af systemet.

Begynd altid neden for blokeringen og giv renseren tid nok til at spule
kagerne løs. Når der er hul igennem, så vær forberedt på, at der kan komme
meget vand m.m. meget pludseligt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 21-02-06 17:12

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in

> [...]
> op gennem gulvafløb eller fylder toilettet til randen, er der ikke
> nogen fornuftig grund til at poste endnu mere vand i den ende af

Det har du da ret i.
Jeg har da ellers fjernet toilettet og spulet den vej en enkelt gang.
Men så var der så meget hul at vandet kunne sive væk under pauserne.

Det jeg tænkte på var, at han stod med hovede nede i en samlebrønd fyldt
med l... vand og andet skidt, så er det bare i med slangen og spule
løs.....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-06 00:31

Jens Borchert Pedersen wrote:

> Det jeg tænkte på var, at han stod med hovede nede i en samlebrønd
> fyldt med l... vand og andet skidt,

Er der en blokering, skal den angribes fra den tørre ende. Man kan tidsnok
komme til at trænge til et bad.

Fra : Ivan

Dato : 21-02-06 20:16

> I øvrigt er det lidt ligemeget hvilken vej du starter, fra den tørre eller
> våde side, med sådan et højtryks kloakrensesæt.

For så vidt kan du have ret, men det er bedst at spule med faldet. Altså ude
fra og ind. Lad være med at bruge alt muligt kemisk, brug en spuler. Der bør
ikke være mere end 25 m mellem rensesteder på parcelen, toliet anses for at
være en rensested.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-06 09:35

Stig Johansen wrote:
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> at
>

> Og hvis det er et gammelt afløb, skal man være opmærksom på, at rørene er
> dimensioneret til en vis mængde vand.

Desuden skal man passe på med højttryksrensere og gamle betonrør,
rørene kan simpelthen spules i stykker, og så er udgiften lige
pludselig i anden potens

> Altså pas på med at bruge lavtskyl på gamle installationer.

De penge man sparer i vandregning kan man mangedoble i udgifter til
slamsugeren.

--

Christian