Ideer til insekthave.
Fra : Keith Held

Dato : 19-02-06 21:08

Hejsa,

Jeg samler på ideer til hvordan jeg kan få flere insekter i haven.

Har du nogen gode ideer?

Jeg er bl.a gået igang med at samle krydderurter, og lægger også en
tykkere bunddække under træerne.

Fra : Max

Dato : 19-02-06 21:22

Hej

> Jeg samler på ideer til hvordan jeg kan få flere insekter i haven.
>
> Har du nogen gode ideer?

Ja, du må hjertens gerne få mine. Men mange forskellige blomster
er vel en god ide til at tiltrække insekter. Er der nogle typer insekter
du er specielt intereseret i ?

Mvh Max

Fra : Thomas

Dato : 19-02-06 21:22

"Keith Held (slet D8X80)" <keith@D8X80victor.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har du nogen gode ideer?
>
> Jeg er bl.a gået igang med at samle krydderurter, og lægger også en

Hvilke insekter taler vi om? Myg? Hestebremse? Knotter? Sølvkræ?

/Ths.

Fra : Keith Held

Dato : 19-02-06 21:32

Det er ikke bestemte insekter jeg er ude efter, men min ide er
at flere insekter tiltrækker flere insektædende fugle og dyr,
f.eks svaler, mejser, flagermus, tudser, pindsvin, spidsmus m.m.

Jeg har også læst at der et sted er startet en insekthave med
støtte fra tipsmidlerne, jeg har dog ikke kunnet finde lige
præcis, hvad der er gjort for at gøre det til en insekthave.

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 19-02-06 21:48

Keith Held (slet WEOEX) wrote:
> Jeg har også læst at der et sted er startet en insekthave med
> støtte fra tipsmidlerne, jeg har dog ikke kunnet finde lige
> præcis, hvad der er gjort for at gøre det til en insekthave.

Det var i fjernsynet en aften. Det var vist en skolelærer, der så brugte
haven til undervisning.
Som jeg lige husker var der fx. lavet små vandhuller, og en brændestabel
af flere forskellige træsorter.

M.v.h
Niels

Fra : Max

Dato : 19-02-06 21:59

Hej Keith

> Jeg har også læst at der et sted er startet en insekthave med
> støtte fra tipsmidlerne, jeg har dog ikke kunnet finde lige
> præcis, hvad der er gjort for at gøre det til en insekthave.

http://www.friluftsraadet.dk/1422

Så kan man jo kontakte manden.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-02-06 21:56

"Keith Held (slet D8X80)" <keith@D8X80victor.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa,
>
> Jeg samler på ideer til hvordan jeg kan få flere insekter i haven.
>
> Har du nogen gode ideer?

Saml hele kvarterets hundelorte, det giver en masse fluer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-06 22:14

On 19 Feb 2006 20:07:38 GMT, Keith Held <keith@D8X80victor.mail.dk>
(slet D8X80) wrote:

>Jeg samler på ideer til hvordan jeg kan få flere insekter i haven.
>
>Har du nogen gode ideer?
>
>Jeg er bl.a gået igang med at samle krydderurter, og lægger også en
>tykkere bunddække under træerne.

Honningurt skulle give svirrefluer - som æder bladlus.
Kløver vil nok også være godt - jeg syntes altid der er insekter af
diverse slags når kløveren blomstrer.

Vand skla der også til - insekter drikker også. Et vandhul med nogle
sten i hvor de kan sidde er oplagt.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-06 00:11

Dahlier holder ud til den første frost, giver en del bier og især humlebier.

Sommerfuglebusk giver jo ligesom sig selv.

Hjulkrone er direkte bi-magnetisk.

I det hele taget er det noget med at sørge for at der hele tiden(og så længe
som muligt) er noget i blomst, og at 'naturen' i haven er så mangfoldig som
muligt. Herunder er renholdelse eller i hvert fald bortskaffelse af enhver
form for planterester helt bandlyst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-06 12:09

On Mon, 20 Feb 2006 00:10:59 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Dahlier holder ud til den første frost, giver en del bier og især humlebier.
>
>Sommerfuglebusk giver jo ligesom sig selv.

Liatris er også rigtig god til sommerfugle - purpursolhat ligeså.

> [...]
>muligt. Herunder er renholdelse eller i hvert fald bortskaffelse af enhver

Alt det med blomsterne giver på en måde sig selv - men man bør vel også
tænke på insekterne om vinteren. Altså, de skal have steder at
overvintre. Den slags er svært at finde noget om syntes jeg.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-06 13:49

Keith Held wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg samler på ideer til hvordan jeg kan få flere insekter i haven.
>
> Har du nogen gode ideer?

Kom med adressen, så skal jeg læsse vores hestegødningsmødding af

> Jeg er bl.a gået igang med at samle krydderurter, og lægger også en
> tykkere bunddække under træerne.

Spøg til side....Jeg tror at der skal en god fugtighed til, sammen med
skygge og ukrudt, som vel i dit tilfælde ikke vil være ukrudt.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-06 13:49

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-02-06 15:17

"Keith Held (slet D8X80)" <keith@D8X80victor.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa,
>
> Jeg samler på ideer til hvordan jeg kan få flere insekter i haven.
>
> Har du nogen gode ideer?

Jeg har insekt-altan Startede med en sommerfuglebusk, som jeg desværre
kom til at slå ihjel. Næste år prøvede jeg med clematis, og den lever da
vist endnu.
Så nu har jeg masser af lavendler og skal have fat i nogle flere clematis,
når det bliver forår. Lavendlerne og mine krydderurter er vildt populære hos
bierne, og jeg synes ikke, jeg ser ret mange klamme insekter (af den slags
jeg ikke laver have for
Jeg gjorde ikke noget sidste sommer for at bestøve tomat og chili, men havde
da uhyrligt mange frugter på det hele, så der må også have været nogle
flyvende hjælpere ind over.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Keith Held

Dato : 20-02-06 22:27

Kommer i tanke om, at jeg for nogle år siden i Holland så en
mark, der var plantet til med blomster for insekternes skyld.

Der var også sat en træklodser op på pæle i marken, og i disse
træklodser var der boret huller i forskellige størrelser, det
var vist for humlebier og murbier.

Keith

Fra : Thomas

Dato : 21-02-06 12:05

> [...]
>
> Har du nogen gode ideer?
>
> Jeg er bl.a gået igang med at samle krydderurter, og lægger også en

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=422334/

Pas på med at "forbedre" naturen

/ths.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-06 01:08

"Thomas" <tgn@tele2adsl.dk> skrev> >
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=422334/
>
> Pas på med at "forbedre" naturen

Tværtimod er en idealtilstand at der er plads til 'lidt af hvert' så der
ikke kommer opblomstringer af forskellige plager. Samtidig er det såre
naturligt at det sker, så....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen