Intet fugleliv i haven??
Fra : B.Jensen

Dato : 19-02-06 14:37

Hjælp !!!
Jeg mangler et godt råd til igen at få et rigt fugleliv i haven.
Vi bor i et villakvarter og har en lukket have med masser af buske og træer.
Jeg mener ellers at jeg har gjort meget for at lokke fuglene til. Jeg
hænger mejsekugler og nøddenet på grenene - Vildtfuglefrø og masser af
Solsikkekerner - æbler på jorden og på foderbrædtet og vandfad i haven. men
bl.a. mejsekuglerne tørrer ud og nøddenettene mugner inden de er spist op.
Dog har jeg heldigvis nogle fasaner der gider æde blot lidt af
vildtfuglefrøene, men jeg har dog endnu aldrig oplevet at foderbrædtet er
blevet tømt for frø.

Hvad gør jeg forkert!

Birger

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 19-02-06 16:08

Hej Birger!

Jeg har i denne vinter ladet "vandfaldet" til min dam køre hele vinteren, ad
hensyn til fiskene.
Det er åbenbart også til glæde for fuglene. Alle arter i haven kommer for at
drikker og bade, i så stor antal at der ligefrem er kø ved vandfaldet....
Jeg vil foreslå at du sætter noget vand ud i haven og ser om der dukker
nogle fugle op.

Kurt

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 19-02-06 16:09

Snip

Havde overset at du har prøvet med vand.

Ellers har jeg ingen forslag.

Kurt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-06 18:13

On Sun, 19 Feb 2006 16:09:12 +0100, "Kurt Kristiansen"
<kurt.kristiansen@stofanet.dk> wrote:

>Havde overset at du har prøvet med vand.

Jeg kan nu ellers godt forestille mig at rindende vand har en større
tiltrækningskraft på fuglene end et par skåle har.

Jeg har nemlig også hjemme oplevet at der er massevis af fugle både ved
foderet og henne ved dammen et par meter derfra.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-02-06 16:22

"B.Jensen" <b_jensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hjælp !!!
> Jeg mangler et godt råd til igen at få et rigt fugleliv i haven.

Jeg havde altså også en fuglefodringsting stillet op i mange måneder, før
der lige pludselig var en musvitfamilie, der besluttede at bo i nærheden og
spise på min altan. I sommer nåede jeg at se forældrene + mindst fem unger.
Nu er ungerne øjensynligt fløjet fra reden men de gamle kommer stadig.
Jeg fodrer med solsikkefrø i sådan en her: http://kortlink.dk/2f4z (den til
318 kr) samt mejsekugler. Til gengæld har jeg ikke set andre fugle - de
spiser måske i Frederiksberg have, som jeg bor lige overfor.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jens G

Dato : 19-02-06 17:06

On Sun, 19 Feb 2006 14:36:46 +0100, "B.Jensen" <b_jensen@mail.tele.dk>
wrote:

[ingen fugle]
>Hvad gør jeg forkert!

Vi har i mange år fodret, og der har altid været mange fugle. Men i år
er der markant færre end der plejer at være, og også kun nogle få
arter. Så spørgsmålet er om du gør noget forkert, eller om der bare er
færre fugle i dit område end der plejer at være.

Vi har slet ikke set grønsiken, sortmejse og bogfinke i år, og de
plejer ellers at være faste gæster. De eneste vi ser hele tiden er
skovspurv, blåmejse, musvit, solsort og så den rødhals der er så
heldig at have territorie hvor vi fodrer. Skader og skovduer kommer
også fast hver dag når vi ikke lige kigger. Skovskaden har også været
der et par gange og snuppe jordnødder.

Vores buffet består af daglig udlægning af brød, hampefrø og
solsikkefrø. Derudover hænger der mejsekugler og jordnødder i net.

Der er også i haven et bassin hvor der altid er lidt åbent vand.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-02-06 18:57

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arter. Så spørgsmålet er om du gør noget forkert, eller om der bare er
> færre fugle i dit område end der plejer at være.

Det er også min erfaring.
Indtil ca. midt i januar var der masser af fugle, som der plejer at være -
siden da er der kun ædt begrænset af foderet. Jeg odrer præcis, som jeg
plejer: Omvendte urtepotter med smeltet margarine med fuglefrø i - og lidt
af hvert af brød, gamle æbler, etc., som det nu kan falde.

Så er spørgsmålet, om de kære små har fået kolde fødder og er flygtet til
varmere lande, eller...

Hilsen Inger

Fra : Jens G

Dato : 19-02-06 20:05

On Sun, 19 Feb 2006 18:57:20 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>af hvert af brød, gamle æbler, etc., som det nu kan falde.
>
>Så er spørgsmålet, om de kære små har fået kolde fødder og er flygtet til

Eller måske er der flere der fodrer?
Der blev jo opfordret til fodring på TV på et tidspunkt, og hvis der
er flere der fodrer, bliver der jo færre fugle pr fodersted.

Men, jeg synes nu det har været hele vinteren der har været færre
fugle end normalt. Hos min mor derimod, hun bor 30km fra os, er der
lige så mange fugle som normalt.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-06 21:03

On Sun, 19 Feb 2006 18:57:20 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Så er spørgsmålet, om de kære små har fået kolde fødder og er flygtet til
>varmere lande, eller...

Måske de er frosset ihjel?
For nogle uger siden da vinteren var rigtig kold, var der lidt
skriverier i aviserne om at solsorterne ville på det nærmeste uddø hvis
ikke man begyndte at fodre dem - et æble om dagen kunne gøre det.
Men så var der nogle tegninger i en avis et sted i jylland og så var
solsorternes udryddelse ikke længere noget at skrive om ......

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 19-02-06 21:27

Hej

> Måske de er frosset ihjel?
> For nogle uger siden da vinteren var rigtig kold, var der lidt
> skriverier i aviserne om at solsorterne ville på det nærmeste uddø

Jeg har ikke bemærket at bestanden i min have er blevet mindre
i løbet af vinteren, og den er faktisk temlig stor. Jeg tror at det
drejer sig om at have fugle hele året rundt, de kommer ikke bare
lige i løbet af vintren fordi man fodre. De fleste af de fugle jeg har
i min have, ja de er såmændt udklægget og vokset op her.
Naturligvis er der strejfere der kommer i løbet af vinteren, f.eks.
sjaggerne der kommer og æder solsortenes æbler fordi de spilder
tiden på at slås istedet på at spise.

Mvh Max

Fra : kb

Dato : 19-02-06 17:20

Hej Birger
Jeg tror du blot mangler tålmodighed så skal fuglene nok opdage deres nye
spisekammer.
Hvis du har nogle mejsekasser og fodre fra efterår til sommer så skulle de
da være nogle skarn hvis de ikke flytter ind.
husk de spiser helst hvor de føler sig sikre. tæt ved budskads men med
overblik.
dygtige rovfugle i området kan vel være en mulig årsag hvis der slet ikke er
småfugle.
pip
kb

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-06 18:16

wrote:

> [...]
>bl.a. mejsekuglerne tørrer ud og nøddenettene mugner inden de er spist op.

Måske du er gået for sent i gang med at fodre?

Jeg har heller ikke specielt mange fugle her, ikke i forhold til hjemme
hos far og mor i hvert fald. Men jeg kom også først i gang med fodringen
da der var koldest og mest sne, hvor fuglene nok har søgt føde andre
steder. Jeg har heller ikke naboer til nogen sider, altså, tæt på. Men
jegh ar masser af træer omkring ejendommen.

Men jeg tror også at det har en del at sige hvilke træer/buske der er
tæt på. Det er jo ikke nok at træerne giver læ og ly, der skal også være
noget fra bevoksningerne som fuglene kan leve af om sommeren. Hvis de
ikke kan finde mad et sted om sommeren, så kan det jo tænkes de også
ignorerer din have om vinteren. Bare et gæt ...

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-02-06 00:26

B.Jensen wrote:

> Hjælp !!!
> Jeg mangler et godt råd til igen at få et rigt fugleliv i haven.

Vi bor i et nybygget kvarter, hvor der næsten ingenting er for fuglene
(ingen træer, buske og lignende).

Så,vi lader 200 m² græs vokse vildt. Det tiltrækker insekter, og så kommer
der en del fugle.

Ligeså snart vi klipper græsset forsvinder insekterne, og også fuglene.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Who do you trust? Nobody? Good, let's put Nobody in charge then...

- The Register on TCPA/Palladium, 20021109

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-06 08:18

On Fri, 24 Feb 2006 00:26:29 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Vi bor i et nybygget kvarter, hvor der næsten ingenting er for fuglene
>(ingen træer, buske og lignende).
>
>Så,vi lader 200 m² græs vokse vildt. Det tiltrækker insekter, og så kommer
>der en del fugle.

Er der specielt mange blomster i det græs eller er det "bare græs"?
Hjælper det også om vinteren, til at få flere fugle?

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/