Blåelse eller blånelse
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 18-02-06 17:42

Med fare for at have "ramt" en forkert gruppe, idet mit spørgsmål går på et
vaskemiddel/blegemiddel, vover jeg
nu alligevel, da jeg ikke kan finde en gruppe, der umiddelbart kan refereres
til i den slags emner.

Er der nogen, der aner noget som helst om, hvor man kan anskaffe dette i
"gamle dage" meget benyttede
middel for at holde hvidt tøj hvidt:
Blånelse eller som der står i Jysk ordbog "Blåelse". ?

Produktet snyder lidt, da der er tale om et optisk "bedrag".
Ikke desto mindre har det min interesse at få fingre materialet.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-02-06 18:08

"Hans-Jørgen Sindholt"skrev i en meddelelse

> [...]
på et
> vaskemiddel/blegemiddel, vover jeg
> nu alligevel, da jeg ikke kan finde en gruppe, der umiddelbart kan

Du kan sikkert med stor fordel skrive spørgsmålet i dk.forbruger. Der
diskuterer man netop alt, hvad kan kan købe - hvor det fås, hvad det må
koste og en masse andet om ting og sager, man har brug for at købe.

Når du nu kommer med det som to forskellige stavemåder, kunne du også
stille et spørgsmål om det i dk.kultur.sprog. Dér skulle du så nærmere
spørge, hvilken stavemåde, der i dag er mest almindelig - eller noget i
den retning, det kunne gå hen og give en hyggelig debat. Men måske ikke
lige svar på, hvor du kan købe det.

Jeg husker det godt fra min mor vaskede storvask for mange Herrens år
siden.

Held og Lykke

Ruth

Fra : Ann

Dato : 18-02-06 18:43

Hans-Jørgen Sindholt skrev:

> [...]
>
> Produktet snyder lidt, da der er tale om et optisk "bedrag".
> Ikke desto mindre har det min interesse at få fingre materialet.

Hej Hans-Jørgen

Det hedder Blånelse. Prøv at kigge i supermarkeders vaskemiddelafd.
eller spørg i Matas. Hvis du ikke kan købe det disse steder er
produktet nok gået ud af drift.

Mener, at der for nogle år siden kom et produkt som kunne anvendes til
bl.a. hvidt undertøj. Har haft set det i Matas men aldrig købt det.

mange hilsner
Ann

Fra : Ann

Dato : 18-02-06 18:43

Fra : usenet

Dato : 18-02-06 18:39

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hans-Jørgen
> www.sindholt.danmark.nu
> Da jeg var i lære som kommis i brugsen, havde vi Blånelse. Hvad med at

/Dan

Fra : Emil

Dato : 18-02-06 18:54

Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> [...]
>
>Produktet snyder lidt, da der er tale om et optisk "bedrag".
>Ikke desto mindre har det min interesse at få fingre materialet.

Det er et farvestof.
I min bog står der, at det normalt er Ultramarinblåt eller nogle
gange Metylviolet. Det burde kunne købes i en farvehandel eller
hos en materialist.
De originale tabletter, var hovedsageligt et fyldstof, som
sørgede for, at farvestoffet kun blev opløst/frigivet langsomt,
så blåfarvningen bedre kunne kontrolleres.

I samme forbindelse nævnes blegemiddel, som er vandglas
(natriummetasillikat) og soda.

Herudover er der 'Blegevædske' og 'Blegeessens', som blev anvendt
for årtier siden. Det var en række kemikalier, med blegende
effekt; men flere af disse ødelagde tøjet.
Det bedste eksempel et Flemming Leth´s eksempel på fjerning af
jordslåethed (dr.dk). Det virker; men er man ikke hurtig, er ALT
ødelagt.

Og affarvningspulver til tøj, som er 5 gr. natriumditionit pr. l.
vand. Effekten øges ved opvarmning og tilsætning af soda.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 18-02-06 21:07

Hej Hans-Jørgen

> Produktet snyder lidt, da der er tale om et optisk "bedrag".
> Ikke desto mindre har det min interesse at få fingre materialet.

Det er vidst ikke for sjovt at det ikke står så meget
på hylderne mere
http://www.forbrug.dk/raad/arkiv0/familiearkiv/1/rengoering/indholdsstoffer/optisk-hvidt/

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 18-02-06 22:12

Max wrote:

>Det er vidst ikke for sjovt at det ikke står så meget
>på hylderne mere
>http://www.forbrug.dk/raad/arkiv0/familiearkiv/1/rengoering/indholdsstoffer/optisk-hvidt/

Hej Max

Du er gået HELT galt i byen!

Der blev spurgt om Blånelse, og du svarede med et indlæg om
'optisk hvidt'.
Disse ting har INTET med hinanden at gøre, hverken kemisk eller
funktionsmæssigt.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 18-02-06 22:57

Hej Emil

> Disse ting har INTET med hinanden at gøre, hverken kemisk eller
> funktionsmæssigt.

Jeg bliver lidt forvirret nu, jeg kikkede her

http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5nelse

og der var den tidligere link.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 18-02-06 23:34

Max wrote:

>Jeg bliver lidt forvirret nu, jeg kikkede her
>http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5nelse
>og der var den tidligere link.

Hej Max

Dem som (frivilligt) skriver i Wikipedia, aner måske slet ikke
hvad de skriver om?

I gamle dage, var blånelse kun et blåt eller violet farvestof.
Det er sikkert det, som den oprindelige spørger spørger ind til.
Disse farvestoffer bruges i maling i dag, og kan købes mange
steder.

Som du har læst på Wikipedia, sættes der her lighedstegn mellem
'blånelse' og 'optisk hvidt', hvilket er helt ud i skoven
forkert. Men - hvis man véd lidt mere- og hvis teksten nærlæses
'i den rette videns ånd', kan sandheden uddrages.

Du skal have stor ros, for at have udført fodarbejdet grundigt,
før du lagde et svar på indlægget. Desværre var/er din kilde
utroværdig/usaglig, hvilket ikke skal lægges dig til last.

Ellers nyder jeg dine herlige indlæg i div. grupper.

m.v.h. Emil

Fra : Sten Larsen

Dato : 19-02-06 10:55

Hej Emil. Du skriver:

> Disse ting har INTET med hinanden at gøre, hverken kemisk eller
> funktionsmæssigt.
og:
> Desværre var/er din kilde utroværdig/usaglig, hvilket ikke skal lægges dig
> til last.

I Wikipedia står der også:
Blånelse er en ældre betegnelse end optisk hvidt.

Kan vi så ikke få den rigtige kemiske og funktionsmæssige forskel?
/SL

Fra : Emil

Dato : 19-02-06 17:44

Sten Larsen wrote:

>I Wikipedia står der også:

Husk på, at disse sider er skrevet af tilfældige personer, hvis
viden måske ikke er relevant.

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-06 21:00

On Sun, 19 Feb 2006 17:44:19 +0100, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

>Husk på, at disse sider er skrevet af tilfældige personer, hvis
>viden måske ikke er relevant.

Nøjagtig ligesom i nyhedsgrupper.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 19-02-06 21:31

Hej Emil

> Du skal have stor ros, for at have udført fodarbejdet grundigt,
> før du lagde et svar på indlægget. Desværre var/er din kilde
> utroværdig/usaglig, hvilket ikke skal lægges dig til last.

Jeg prøver at være saglig i mine indlæg, ikke at det altid lykkes,
men jeg prøver. Men prøv at læse det oprindelige spørgsmål, ja
så syntes jeg at det er min opfattelse at det spørgeren efterlyser
netop er optisk hvidt.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 19-02-06 23:20

Max wrote:

>Jeg prøver at være saglig i mine indlæg, ikke at det altid lykkes,
>men jeg prøver.

Som skrevet, opfatter jeg indlæg fra Mads Lie Jensen og dig, som
meget seriøse.

>Men prøv at læse det oprindelige spørgsmål, ja
>så syntes jeg at det er min opfattelse at det spørgeren efterlyser
>netop er optisk hvidt.

Det er her vandene skilles.
Spørgeren efterspørger 'blånelse', som er et farvestof, der kan
købes i en farvehandel.

'Optisk hvidt' er noget helt andet, hvor effekten kun kan opleves
i ultraviolet lys (også kaldet 'sort lys'). Se tidligere indlæg.

Måske står vi her på hver sin side overfor en generationskløft?
Nogle ord skifter betydning gennem tiden.

m.v.h. Emil

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-02-06 10:14

Emil wrote:

> [...]
>
> Måske står vi her på hver sin side overfor en generationskløft?
> Nogle ord skifter betydning gennem tiden.

Hvor gammel er du?

Det lyder for ung til at have oplevet de pågældende stoffer i praktisk
brug i vaskemidler.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Emil

Dato : 20-02-06 13:56

Erik Olsen wrote:

>Hvor gammel er du?
>
>Det lyder for ung til at have oplevet de pågældende stoffer i praktisk
>brug i vaskemidler.

Jeg har ikke selv brugt blånelse; men jeg har hentet dem til min
mor, og set hende bruge dem i vaskekælderen.

Senere blev vaskepulveret (Valo?) tilsat blå og grønne partikler,
så det 'vaskede tøjet helt hvidt'.

Jeg husker også, at nogle forbrugere var betænkelige dengang
'optisk hvidt' blev tilsat vaskepulveret, for det måtte da være
farligt, når det kun kunne opleves i ultraviolet lys.

m.v.h. Emil

Fra : Lars

Dato : 19-02-06 02:08

Emil skrev:

> [...]
> 'optisk hvidt'.
> Disse ting har INTET med hinanden at gøre, hverken kemisk eller

Arh, det passer vist ikke helt. Formålet/funktionen er det samme - at få
tøjet til at se hvidere ud. Og selv om de kemisk er forskellige, så er
den optiske effekt også den samme.

Lars

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 19-02-06 11:17

Emil wrote:

> [...]
> 'optisk hvidt'.
> Disse ting har INTET med hinanden at gøre, hverken kemisk eller

Galt og galt?
De er kemisk forskellige ja, men må vel siges at være funktionsmæssig ens:
"Andre blegemidler og beslægtede ingredienser:

fotoblegemidler, blånelse, optisk hvidt

Fotoblegemidler (jf. boks 1) er forbindelser, der adsorberes til

vasketøjet og, hvis tøjet tørrer i kraftigt sollys, katalyserer omdannelse

af tripletdioxygen til singlettilstanden. Når sidstnævnte

dannes direkte på tekstilfibrene, er det et effektivt blegemiddel

på hydrofile pletter. Fotoblegemidler har været anvendt

med succes i middelhavslandene, hvor der er megen sol

og tøj typisk tørres udendørs. Der har imidlertid også været tilsat

fotoblegemidler i førende vaskemiddelmærker i Nordeuropa.

Forklaringen kan være, at fotoblegemidlerne i kraft af

deres intense blå farve også kan virke som blånelse, dvs. modvirke

et gulligt skær på tøjet ved at tilføje komplementærfarven.

Traditionel blånelse består af blå ultramarin, et

aluminiumnatriumsilicat med et indhold af trisulfid(1-), S3

-,

der er ansvarlig for farven.

Blånelse virker altså ved at absorbere lys i den del af det synlige

bølgelængdeområde, hvor det gullige vasketøj ikke absorberer.

Resultatet er en nogenlunde konstant (men lavere) absorption

over hele spektret. Optisk hvidt virker ved at fluorescere

i det blå, dvs. ved at udsende lys dér, hvor de gullige besmudsninger

absorberer. Optisk hvidt er typisk organiske forbindelser

med mange konjugerede dobbeltbindinger. Det virker

kun ved bestråling med ultraviolet lys, hvorfor virkningen normalt

er negligibel i lokaler med kunstig belysning, stærkere i

dagslys og udpræget »selvlysende« i diskotekslys o.l. "

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Emil

Dato : 19-02-06 17:42

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
>bølgelængdeområde, hvor det gullige vasketøj ikke absorberer.
>Resultatet er en nogenlunde konstant (men lavere) absorption

Blånelse er et farvestof, som giver den virkning, som du så
levende har beskrevet.

> [...]

>er negligibel i lokaler med kunstig belysning, stærkere i
>dagslys og udpræget »selvlysende« i diskotekslys o.l. "

Optisk hvidt er altså IKKE et farvestof; men noget der kan
opleves som et sådant. Altså vil vi bedrages. Og det bliver vi!

Tak for din udredning, som præsist dækker min viden og holdning.

m.v.h. Emil

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-02-06 15:38

Emil wrote:

> Tak for din udredning, som præsist dækker min viden og holdning.

Som sagt er det to forskellige principper med (næsten) samme virkning.
Man kan ændre farveopfattelsen enten ved at forstærke reflektionen af den
ønskede farve (bølgelængde) eller ved at dæmpe reflektionen af de uønskede.

Blånelse og optisk hvidt arbejder efter hver sit princip.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-02-06 10:11

Emil wrote:

> [...]
> 'optisk hvidt'.
> Disse ting har INTET med hinanden at gøre, hverken kemisk eller

Blånelse og optisk hvidt var det samme.

Fra : Lars

Dato : 19-02-06 02:04

Hans-Jørgen Sindholt skrev:
> [...]
> "gamle dage" meget benyttede
> middel for at holde hvidt tøj hvidt:
> Blånelse eller som der står i Jysk ordbog "Blåelse". ?

Blånelse er det samme som i dag kaldes "optisk hvidt" og fås i mange
typer vaskepulver - så det kan du købe i ethvert supermarked.
Tidligere var det i stort set alt vaskepuler, men da det er
miljøbelastende er det ikke helt så udbredt længere.

Grunden til at det blev kaldt blånelse er, at det faktisk farver tøjet
en anelse blåt (gælder også det man bruger i dag), men på grund af
optisk "bedrag" fremstår det mere hvidt. Det er ren kosmetik og ikke et
blegemiddel.

Det kan give skjolder på lystfarvede tekstiler.
Det bliver også brugt til at få papir til at se mere hvidt ud.

Lars

Fra : Emil

Dato : 19-02-06 17:48

Lars wrote:

>Blånelse er det samme som i dag kaldes "optisk hvidt" og ...

Ren ønsketænkning, tro og gætteri!

m.v.h. Emil

Fra : Benny Andersen

Dato : 19-02-06 11:26

jeg synes flere ting peger på at det drejer sig om ultramarinblå, et
stof som blev fremstillet af den tyske kemiker Leopold Gmelin (1728-1853) i
1822. formlen 6(NaAlSIO4)*Na2S2 skulle ifølge en gammel bog, 'Kemi på en
anden' måde af Paul Bergsøe 1972, blot være en tilnærmelse.

Benny Andersen

Fra : BA

Dato : 19-02-06 17:45

Hej

I følge ODA: http://ordnet.dk/ods/search

Blaanelse, se ogsaa:

Kugle-blaat, et. (jf. -blaa; især ) blaat farvestof (ultramarin) til vask,
ført i handelen i form af kugler; blaanelse. OpfB.1VIII.441. VareL.288. ||
(l. br.) som farvebetegnelse (jf. -blaa). der er krast blaa (kirkekupler) i
det grelleste kugleblaat. KLars.LF.52.

Det passer jo med meget af det, der er skrevet

En lille tilføjelse.

Jeg har læst og studeret en del om "statarne" i Sverige:
http://www.leksikon.org/art.php?n=2432

"En statar var en ejendomsløs landarbejder på et gods eller en større gård.
Han modtog løn i naturalier og var bundet af halvårlige arbejdskontrakter.
Systemet var særlig udbredt i Skåne, Södermanlann, Östergötland og Uppland,
hvor landbruget var organiseret som godser. Statarne var den gruppe blandt
proletarerne, som stod lavest på rangstigen i det svenske samfund, og som
senest organiserede sig. Statarsystemet blev ophævet i 1945."

De mere ordentlige og pertentlige statarkoner dekorerede med mønstre og
blomster bl.a den kalkede skorstensvæg (inden døre) med farven, de kunne
lave af blånelse.

--
Venlig hilsen
Birgitte A.

OBS: Fjern dyret fra min emailadresse ved direkte henvendelse

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 20-02-06 00:40

Hans-Jørgen Sindholt wrote:
> [...]
> vaskemiddel/blegemiddel, vover jeg
> nu alligevel, da jeg ikke kan finde en gruppe, der umiddelbart kan refereres

Og ovenpå al den gode diskussion mangler vi vel egentligt blot at få
opdateret wp-artiklen med noget af al den nyttige viden og
meningstilkendegivelse der er dukket op til overfladen ..

Hvem vil?

// Steffen

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 20-02-06 12:51

> [...]
>
> Produktet snyder lidt, da der er tale om et optisk "bedrag".
> Ikke desto mindre har det min interesse at få fingre materialet.

Tak for alle de mange bud og interessante kommentarer til såvel mit
spørgsmål som til navnet på det efterlyste produkt.
Pudsigt nok kom jeg først i dag - mandag - til at tænke på en af en gammel
købmandsgård i Bindeballe (Randbøl) nær Vejle. Bindeballe købmandsgård er i
dag bevaret og virker som museum og handlende købmand.
Ved henvendelse hertil blev svaret givet:
Blåelse eller blånelse findes i købmandsgårdens udstilling, men må ikke
sælges.
Man kan ikke længere købe produktet.
Måske husker læsere fra min generation fra før 2. verdenskrig de små
gazeposer, hvori materialet var indpakket. I sidste hold skyllevand stoppede
man så denne lille pose ned til tøjet, der efterfølgende skulle antage en
farve "nær hvidt" --- optisk hvidt kaldes det vel i vore dage.

Jeg har dog siden spørgsmålet blev stillet, fået fingre i en gammel pakke
med "blånelse".
På pakken står: Blånelse, Blue Washing Additive. Firmaet kalder sig Reckitt
& Colman A/S.
Brugsvejledningen på kassen er affattet på dansk, engelsk og arabisk.
Der er dog ingen varedeklaration på -

Men altså - produktet kan sandsynligvis slet ikke købes i Danmark længere.
Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu