Motorklipper
Fra : Kim Nielsen

Dato : 14-06-01 14:21

Håber det er det rigtige sted jeg spørger

Jeg skulle tømme plæneklipperen for olie, og bundproppen der overraskende
var af plastik knækkede som en tændstik et lille stykke oppe i gevindet.
Nogen gode ideer til hjælp?

Modellen er "plæneklipperen" altså :
Ginge rasaero centura 50
Mvh Kim

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 14-06-01 18:28

Du køber en skrue/bolt uddriver (populært kaldet en ornepik!).
Det er et værktøj med venstregevind. Det virker ved at du skruer det ind i
et lille hul du i forvejen har boret i bundproppen.

Jeg ved at de kan købes i Harald Nyborg - de er sikkert udmærket til dit
formål.

Fra : G&H

Dato : 14-06-01 18:34

Prøv at skrue den ud igen, evt. med en skruetrækker som du varmer fast i
proppen. Når den er ude kan du erstatte den med en ny, eller prøve med en
3/8 røgevind prop. (Jeg er ikke sikker på størrelsen af gevindet) !!
Ellers havde Leth en udsendelse, hvor han skulle tage en skrue ud af en
golfkølle, du kan prøve om du er mere heldig end han var. Værktøjet og
metoden er den samme
Men ryger proppen, eller dele af den, ind i motoren, så SKAL den skilles ad
!!!! Ellers brænder du motoren af !!

Mvh.
Thomas

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 14-06-01 19:18

Kim Nielsen wrote:

> Håber det er det rigtige sted jeg spørger
>
> Jeg skulle tømme plæneklipperen for olie, og bundproppen der

Hvor ofte bør man skifte olie på en plæneklipper?

--Johan

Fra : per

Dato : 14-06-01 19:44

On Thu, 14 Jun 2001 20:18:00 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Hvor ofte bør man skifte olie på en plæneklipper?

Leth siger hvert år. hos mig gør jeg det hvert 5 år.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Henning Andersen

Dato : 14-06-01 20:04

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ofte bør man skifte olie på en plæneklipper?

Det kommer an på hvor tit og hvor meget græs du slår.
Fabrikken anbefaler olieskift efter hver 25 timer, og det kan man
egentlig godt forstå, der er jo kun 0,6-0,7 ltr olie på sådan en
"bette" motor, og ved at den er stænksmurt, kræver det at olien
ikke er slidt helt op.

--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Henning Andersen

Dato : 14-06-01 20:01

"Kim Nielsen" <kimn@c.dk> skrev i en meddelelse
> Håber det er det rigtige sted jeg spørger

Joeee.

> [...]
overraskende
> var af plastik knækkede som en tændstik et lille stykke oppe i

Jeg har haft held med at fjerne propperne ved at smelte et hul med
en loddekolbe, når de er blevet bløde pga. varmen, kunne jeg skrue
dem ud med en stor skruetrækker som jeg skubbede gennem proppen.

Hvis det meste af proppen sidder i endnu og motoren stadig er tæt
for olie, ville jeg lade proppen sidde i og så bare vippe
plæneklipperen over på siden (samme side hvor du hælder olie på)
når du skal skifte olie.

--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Kim Nielsen

Dato : 14-06-01 21:06

> [...]
> for olie, ville jeg lade proppen sidde i og så bare vippe
> plæneklipperen over på siden (samme side hvor du hælder olie på)

Da den drypper lidt ,må jeg hellere bruge loddekolbe-trikket, og hvis der
skulle være noget snask i olien er det vel også bedst at få det med nedenud.

Skifter olie hvert andet år, men har første gang til gode med den nuværende

Fra : Henning Andersen

Dato : 15-06-01 04:48

> Da den drypper lidt ,må jeg hellere bruge loddekolbe-trikket, og
hvis der
> skulle være noget snask i olien er det vel også bedst at få det
med nedenud.

Det er sådan set underordnet hvordan du får olien ud da bunden i
motoren er flad som en pandekage, der er intet sted hvor snasket
kan samles i en fordybning, så om du hælder det af sidelæns eller
ud gennem bundproppen, er ligefedt

> Skifter olie hvert andet år, men har første gang til gode med den
nuværende

Fyyyyyyyy ;o((

--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-06-01 07:08

> Jeg skulle tømme plæneklipperen for olie, og bundproppen der overraskende
> var af plastik knækkede som en tændstik et lille stykke oppe i gevindet.
> Nogen gode ideer til hjælp?

Du kan også købe et sugesæt, hvor du suger olien op med en slange/håndpumpe
igennem oliepåfyldningshullet. Jeg har set sådan et sæt i Bilka - jeg mener
at det kostede omkring de 60-70 kr.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 19-06-01 09:05

> Jeg skulle tømme plæneklipperen for olie, og bundproppen der overraskende
> var af plastik knækkede som en tændstik et lille stykke oppe i gevindet.
> Nogen gode ideer til hjælp?

Tak for tippet, det var nemt at slå skruetrækkeren op i proppen og dreje den
fri.
Desværre er den nye originale reservedel også af pvc, men tæt
Mvh Kim N