Forhøjelsesrammer?
Fra : RL

Dato : 17-02-06 19:48

Jeg skal til at lave nyt badeværelse og vil i den forbindelse gerne lægge de
nye fliser oven på de gamle. Der er jo bare lige et problem med afløbene,
men har set man kan få nogle forhøjelsesrammer. Ved ikke om det er en
brugbar løsning.

Jeg har 2 afløb i rummet et normalt der er ca 15 x 15 cm som jeg kan finde
ovenstående ramme til og så et der er ca 7,5 x 7,5 cm som jeg imidlertid
ikke kan finde ramme til - er det noget der findes og i så fald hvor kan de
købes?

Robert

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-02-06 20:13

"RL" <jesper1112@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:UToJf.4573$cl7.2739@news.get2net.dk...
> [...]
> som jeg imidlertid ikke kan finde ramme til - er det noget der findes og i så fald hvor kan de købes?

Jeg vil tro Jan Olsson kan levere en, skal dog købes gennem forhandler.

http://www.janolsson.dk/

Fra : RL

Dato : 17-02-06 20:37

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "RL" <jesper1112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro Jan Olsson kan levere en, skal dog købes gennem forhandler.
>
> http://www.janolsson.dk/

Jeg er bare blevet i tvivl om det er en brugbar løsning at lægge/sætte nye
fliser uden på de gamle?

Fra : Mogens...

Dato : 17-02-06 21:09

> Jeg er bare blevet i tvivl om det er en brugbar løsning at lægge/sætte nye
> fliser uden på de gamle?

Ér der vådrumssikret - og er afløbet udført ift. reglerne?
Ellers skal det gøres...
www.mira-byggeprodukter.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2f063226_alt_til_flise_DK.pdf

Fra : Mureren

Dato : 17-02-06 21:43

> Ér der vådrumssikret - og er afløbet udført ift. reglerne?
> Ellers skal det gøres...
> www.mira-byggeprodukter.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2f063226_alt_til_flise_DK.pdf

Vrøvl ang. vådrumssikringen, afløbet skal selvfølgelig laves så det er i
orden.
Og husk, der findes 2 typer fugemasse til forhøjelsesringene, den ene af dem
er FY-FY at bruge. Info om hvilken der er korrekt findes på
www.janolsson.dk. Forøvrigt må du ikke engang selv montere
forhøjelsesringene og afløbsskålen/afløbsristen hvis det skal være _helt_
korrekt, der skal du have fat i din VVS-mand.

Mvh.
Mureren

Fra : Mogens...

Dato : 17-02-06 21:45

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvl ang. vådrumssikringen, afløbet skal selvfølgelig laves så det er i
> orden.

Skriver jeg jo netop !

Fra : Mureren

Dato : 17-02-06 22:02

> Ér der vådrumssikret - og er afløbet udført ift. reglerne?
> Ellers skal det gøres...
> www.mira-byggeprodukter.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2fFiler%2f063226_alt_til_flise_DK.pdf

Det lille "og" indikerer for mig at spørgeren SKAL have lavet både
vådrumssikring OG afløb. Det er ikke nødvendigvis korrekt.

Men jeg beklager hvis jeg har læst Mogen's indlæg forkert.

Mvh.
Mureren

Fra : RL

Dato : 17-02-06 22:12

> [...]
> vådrumssikring OG afløb. Det er ikke nødvendigvis korrekt.
>
> Men jeg beklager hvis jeg har læst Mogen's indlæg forkert.

Vil det sige at man godt kan nøjes med at få lavet afløbet lovligt og så
lægge nye fliser oven på de gamle? Det afløb der er i dag ser ud som om det
er støbt i beton - og det er jeg ikke sikker på er lovligt mere.....

Fra : Mureren

Dato : 17-02-06 22:41

> Vil det sige at man godt kan nøjes med at få lavet afløbet lovligt og så
> lægge nye fliser oven på de gamle? Det afløb der er i dag ser ud som om
> det er støbt i beton - og det er jeg ikke sikker på er lovligt mere.....

Hvis dit terrændæk er af beton, minimum 60mm, så behøver du ikke
vådrumssikringen.
(se evt. i By og Byg 200 for mere info, eller søg tilbage i guppen)

Afløbet skal du have gjort noget ved. Du hugger fri omkring det gamle afløb
(og køber måske en ny afløbsskål nu du er i gang!), sætter den nye
afløbsskål i _og justerer til den korrekt højde så du skal bruge så få
forhøjelsesrammer som muligt_, fuger forhøjelsesrammern fast, støber med
beton omkring afløbet, og voilá....klar til klinker...
(det lyder meget nemt, men kan godt volde lidt besvær i praksis

Mvh.
Mureren

Fra : RL

Dato : 17-02-06 23:01

> [...]
> beton omkring afløbet, og voilá....klar til klinker...
> (det lyder meget nemt, men kan godt volde lidt besvær i praksis

Gad vide hvad en VVS'er skal have for det hvis man selv hugger fri omkring
det gamle afløb?

Fra : Mureren

Dato : 17-02-06 23:19

> Gad vide hvad en VVS'er skal have for det hvis man selv hugger fri omkring
> det gamle afløb?

Ret meget mere end en timeløn er vist røveri

Mvh.
Mureren