Bore et hul
Fra : Peter Kirk

Dato : 14-02-06 21:04

Hej

Hvordan borer jeg et hul i klinker? Jeg skal sætte en glasdør op i mit
badeværelse, og skal bore huller til skruerne gennem væg klinker. De er
meget hårde, og det virker ikke som om en almindelig betonbore kan klare
det.

tak,
Peter.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-02-06 21:17

> [...]
> badeværelse, og skal bore huller til skruerne gennem væg klinker. De er
> meget hårde, og det virker ikke som om en almindelig betonbore kan klare

Lav en prøveboring. Går det ikke, så må du i gang med vinkelsliberen fra
bagsiden - lige som man skærer pizza ud, så du går dybest i midten indtil du
har dit hul. Det tager en krig, men det virker.

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-06 21:42

Maria Frederiksen wrote:

> Går det ikke, så må du i gang med vinkelsliberen
> fra bagsiden

Hvordan er det lige, man gør det, når klinkerne allerede sidder på væggen?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-02-06 22:13

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse news:43f24085$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan er det lige, man gør det, når klinkerne allerede sidder på væggen?

Ja jeg har også læst det 5 gange nu og fatter det stadig ikke ..
Måske kvindelig list eller også bliver der svaret på noget
helt andet ?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-02-06 22:48

> Ja jeg har også læst det 5 gange nu og fatter det stadig ikke ..
> Måske kvindelig list eller også bliver der svaret på noget
> helt andet ?

Et hul i en meget hård klinke kan ikke lade sig gøre med et bor uden at
klinken knækker (taler af erfaring, det kostede 400 kr i klinker). Altså
tager man klinken, lægger den med bagsiden opad og bruger en vinkelsliber.
Sidder klinken på væggen, så ville jeg nok vælge en anden løsning end at
forsøge at lave hul i den. Det ville i hvert fald ikke kunne lade sig gøre i
mine klinker. Altså hul i fugen eller klæbe den op (hvilket jeg heller ikke
ville med en glasdør).

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-06 03:05

Maria Frederiksen wrote:

> [...]

> Sidder klinken på væggen, så ville jeg nok vælge en
> anden løsning end at forsøge at lave hul i den.

Den løsning, jeg kom med, er da ellers et gammelt gennemprøvet trick, som
enhver håndværker benytter sig af, hvis der skal laves et hul i en klinke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-06 10:05

> Den løsning, jeg kom med, er da ellers et gammelt gennemprøvet trick, som
> enhver håndværker benytter sig af, hvis der skal laves et hul i en klinke.

Ja, og den vil også virke i mange klinker. Det har du helt ret i. Det ville
bare ikke virke i mine - og det er forsøgt.

Mvh Maria

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-02-06 23:35

On Tue, 14 Feb 2006 22:48:00 +0100, Maria Frederiksen wrote:

> Altså hul i fugen eller klæbe den op (hvilket jeg heller ikke
> ville med en glasdør).

Hvis man får fat i den rigtige lim, kan man sagtens lime døren op. Det
kræver selvfølgelig at klinkerne også sidder ordentligt fat.

Jeg fik en gang en prøve på noget karrosserilim. Det blev brugt til at
lime to pladestumper sammen med og derefter blev det spændt op og trukket
i med hyraulikken. Pladen gik fra hinanden før limen gjorde.
Jeg havde senere stor glæde af den lim til fx udskiftning af skærmkanter.

Fra : Max

Dato : 16-02-06 23:26

Hej

> Hvis man får fat i den rigtige lim, kan man sagtens lime døren op. Det
> kræver selvfølgelig at klinkerne også sidder ordentligt fat.

Naturligvis kan man lime den op, man limer jo store flyvemaskiner
sammen nu om dage, også uden dørene falder af :)

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 17-02-06 12:14

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> fald ikke kunne lade sig gøre i mine klinker. Altså hul i fugen eller
> klæbe den op (hvilket jeg heller ikke ville med en glasdør).

selvfølgelig kan der laves hul i en klinke på væggen
--
**** Calle ****

Fra : Lars O.

Dato : 14-02-06 23:49

On Tue, 14 Feb 2006 21:41:39 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> Hvordan er det lige, man gør det, når klinkerne allerede sidder på væggen?

Så sliber du da bare igennem væggen fra det tilstødende rum og lapper
hullet i væggen bagefter

/Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-06 03:03

Lars O. wrote:

> Så sliber du da bare igennem væggen fra det tilstødende rum og lapper
> hullet i væggen bagefter

Det er da klart.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Calle.

Dato : 17-02-06 12:13

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvordan er det lige, man gør det, når klinkerne allerede sidder på
> væggen?

tager det inde fra stuen, og dækker hullet med et billede måske!
Jeg tror manden regner med at fliserne ligger stablet i kasser endnu, men så
kan jeg ikke så hvorfor døren allerede skal på
--
**** Calle ****

Fra : Leonard

Dato : 17-02-06 13:26

"Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Jeg tror manden regner med at fliserne ligger stablet i kasser endnu, men så
>kan jeg ikke så hvorfor døren allerede skal på

Og nu er Maria også blevet til en mand
- det er nogengange sjovt at se hvormange misforståelser, der kan
opstå i en og samme tråd )
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Calle.

Dato : 18-02-06 10:51

Leonard wrote:
> Og nu er Maria også blevet til en mand
Nå, det skyldtes nok at man ikke er vant til at kvinder begir sig ud på det
område.
Undskyld Maria
--
**** Calle ****

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-06 21:40

Peter Kirk wrote:
> [...]
> badeværelse, og skal bore huller til skruerne gennem væg klinker. De
> er meget hårde, og det virker ikke som om en almindelig betonbore kan

Der, hvor du skal bore, sætter du en strimmel malertape, som du skal bore
igennem. Derved undgår du, at boret skrider på klinken og laver grimme
skrammer.

Hullet laver du med et betonbor - men du må ikke bruge slag på boremaskinen,
før du er gennem klinken. Ellers vil den sandsynligvis knække.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 14-02-06 22:02

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> wrote in

> [...]
> badeværelse, og skal bore huller til skruerne gennem væg klinker. De er
> meget hårde, og det virker ikke som om en almindelig betonbore kan klare

Jeg mener du kan få særlige klinke bor som er en stump plade på en aksel.
Altså et fladt bor, der er mere spidst end alm murbor.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-02-06 22:35

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev>
> Jeg mener du kan få særlige klinke bor som er en stump plade på en aksel.
> Altså et fladt bor, der er mere spidst end alm murbor.

Man kan også bruge et diamant-hulbor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 14-02-06 22:11

Hej Peter

> er meget hårde, og det virker ikke som om en almindelig betonbore kan
> klare det.

Køb nogle slebne murbor af høj kvalitet, de kan klare det,
et firma som Joran sælger nogle sæt hvor borene kan
bore i både træ, sten og mur. De kan fåes i de fleste
byggemerkeder og på nettet

http://www.privatgrossisten.dk/shop/default.asp?ProductID=1698

Sæt et stykke tape på klinken så boret ikke skrider og bor
så forsigtigt uden slag indtil du er igennem klinken. Din største
fjende er ikke klinkens hårdhed, men den varme der opstår
under boringen, den kan ødelægge alt værktøj.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-02-06 22:49

> [...]
> fjende er ikke klinkens hårdhed, men den varme der opstår
> under boringen, den kan ødelægge alt værktøj.

Og nogle klinker kan der bare ikke laves hul i.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 14-02-06 22:54

Hej Maria

> Og nogle klinker kan der bare ikke laves hul i.

Mon ikke man kan slibe et hul i de fleste.

Mvh Max

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-02-06 23:14

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:43f250b5$1$47084$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Og nogle klinker kan der bare ikke laves hul i.

Jo da, med det rigtige værktøj og ikke et hobbybor til 14,95
i den nærmeste Jem og Fix.

Fra : Mureren

Dato : 14-02-06 23:36

> Og nogle klinker kan der bare ikke laves hul i.
>
> Mvh Maria

Det er nemlig rigtigt. Især de nye typer "porcellanato" er umulige at bore
i, og jeg HAR endda værktøjet til det. Forslaget med et
diamant-kronebor/hulbor er fint nok, men det hjælper bare ikke, for
centreringsboret får du bare ikke igennem uden at ødelægge flisen/klinken!

Mvh.
Mureren
(der (uretmæssigt!) har fået skæld-ud for at ødelægge dyre klinker i
forsøget på at bore huller til vandrør m.m.!)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-06 00:23

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev
>Forslaget med et
> diamant-kronebor/hulbor er fint nok, men det hjælper bare ikke, for
> centreringsboret får du bare ikke igennem uden at ødelægge flisen/klinken!

Der er ikke centreringsbor i. Og normalt skal der vand på for at undgå
varmesprængning. Kan også bore i glas.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mureren

Dato : 15-02-06 08:25

> Der er ikke centreringsbor i. Og normalt skal der vand på for at undgå
> varmesprængning. Kan også bore i glas.

Jamen det hul gad jeg da godt se dig bore så

Medmindre du har en stationær maskine at spænde flise/klinke og bor op i, så
bliver det noget juks.

Mvh.
Mureren
(been there, done that, got the t-shirt

Fra : Michael Schrøder

Dato : 15-02-06 09:45

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen det hul gad jeg da godt se dig bore så
>
> Medmindre du har en stationær maskine at spænde flise/klinke og bor op i,
> så bliver det noget juks.

Jeg havde en murer der skulle skære og bore huller i glasfliser.

Det lykkedes heller ikke

- men via en glasmester blev de skåret med vandstråle. (jeg så en demo flise
med et firkantet 4x4mm hul i midten)

Det er dog temmelig besværligt at mærke fliserne op, få dem skåret, få dem
tilbage igen, og så få dem sat op...

mvh Michael

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-06 19:45

"Michael Schrøder" <kmdmls@schroeder.dk> skrev > Jeg havde en murer der
skulle skære og bore huller i glasfliser.

> Det lykkedes heller ikke

Jeg lærte i sin tid at godt værktøj er det halve arbejde. I dag ved jeg at
det ikke holder stik, det betyder langt mere end det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-06 19:42

> [...]
>
> Jamen det hul gad jeg da godt se dig bore så
>
> Medmindre du har en stationær maskine at spænde flise/klinke og bor op i,

Jamen jeg har da boret flere i glas og det er vel værre end klinker. Man
skal blot styre med en finger, og starte lidt forsigtigt, så kører det. Juks
kan man lave med alt, men medgivet, det kan da godt smutte, og derfor bør
man øve sig, hvis der ikke må smuttes lidt der hvor det skal ske.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-06 00:21

> [...]
> diamant-kronebor/hulbor er fint nok, men det hjælper bare ikke, for
> centreringsboret får du bare ikke igennem uden at ødelægge flisen/klinken!

Du redede lige min dag
Jeg har faktisk sådanne klinker på væggen, og da vi skulle have lavet hul
til armatur, så gik vi til nærmeste prof. diamantskæreri. De ødelagde 3
klinker før de gav op - selv træningshullerne gik galt. Men det er så lækket
et badeværelse, at jeg for længe siden har accepteret at vi altså ikke skal
have en glasdør for brusebadet.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 17-02-06 12:16

Maria Frederiksen wrote:

> Og nogle klinker kan der bare ikke laves hul i.

selvføgelig kan der det. find det rigtige bor
--
**** Calle ****

Fra : Peter Kirk

Dato : 17-02-06 13:57

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> badeværelse, og skal bore huller til skruerne gennem væg klinker. De er
> meget hårde, og det virker ikke som om en almindelig betonbore kan klare

Tak for alle indslag.

Fliserne var allerede på væggen, ja. Jeg skulle bore 4x 6mm huller.

Jeg tog en flise jeg havde til overs, nede til "Råd og Dåd", og de solgte
mig en almindelig beton-bit (måske lidt hårdere eller bedre kvalitet end dem
jeg har i forvejen). Den var ret sløv efter 4 huller - og det tog mig
omkring 1 time at få dem allesammen boret. Jeg brugte "tricket" med tape for
at boret ikke skred mens jeg startede, og jeg tog nogle pauser fordi
fliserne blev sindsyge varme.

Men nu har jeg min glasdør på plads!

Tak,
Peter