Nye isoleringsregler - tykkelse ydervæg.
Fra : Anders

Dato : 14-02-06 20:33

Hej Gruppe.

Jeg er ved at tegne nyt hus, hvor tykke skal jeg tegne ydervægge ?
Det skal være med de nye isoleringsregler.
Ydervæg og indervæg skal være i alm. mursten.

Er der nogen der ved hvor man finder de nye regler ?

Mvh
Anders

Fra : Mureren

Dato : 14-02-06 21:16

> Jeg er ved at tegne nyt hus, hvor tykke skal jeg tegne ydervægge ?
> Det skal være med de nye isoleringsregler.
> Ydervæg og indervæg skal være i alm. mursten.

41 cm.
Og så kan du ikke få murede sålbænke indvendigt, stenen er ikke lang nok til
at nå ud til vinduet!

> Er der nogen der ved hvor man finder de nye regler ?

Rockwool har en rigtig god hjemmeside med meget information.
(og det gælder helt generelt, ikke kun i dette tilfælde)

Mvh.
Mureren

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-02-06 21:25

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:43f23a8b$0$27566$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Rockwool har en rigtig god hjemmeside med meget information.
> (og det gælder helt generelt, ikke kun i dette tilfælde)

Efter de nye krav bestemmer du selv bare du totalt ligger inden
for rammen. Du kan se mere her :
http://www.rockwool.dk/sw64307.asp

Fra : Anders

Dato : 14-02-06 21:54

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote in message

> 41 cm.

Tak

> Og så kan du ikke få murede sålbænke indvendigt, stenen er ikke lang nok
> til at nå ud til vinduet!
>
> Mvh.
> Mureren

Har hørt at man bare laver forbandt i sålbænken, er det en and ?

Mvh
Anders

Fra : Mureren

Dato : 14-02-06 22:17

> Har hørt at man bare laver forbandt i sålbænken, er det en and ?

Det er ikke så svært at lave forbandtet, men hvad skal stenen ligge af på?

Mvh.
Mureren
(der endnu ikke har hørt om "den rigtige" løsning på det problem, men den
kommer måske lige pludselig!)

Fra : Anders

Dato : 14-02-06 22:35

> [...]
> Mureren
> (der endnu ikke har hørt om "den rigtige" løsning på det problem, men den

Mon ikke en teglfabrik finder på at lave x-large sten ?

Mvh
Anders

Fra : Mureren

Dato : 14-02-06 22:55

> Mon ikke en teglfabrik finder på at lave x-large sten ?

Det hjælper ikke rigtigt, du får stadig ikke en sten til at hænge
(væsentligt) længere ud over hulrummet end den har vederlag.

Den med porebeton-bjælken...jamen det har jeg da tænkt på kunne være en
løsning, men jeg forlod den igen, da du derved skaber en kuldebro, og det er
jo netop det (blandt andet) man vil undgå/minimere med de nye regler.

Mvh.
Mureren

Fra : Anders

Dato : 15-02-06 07:56

> [...]
> er jo netop det (blandt andet) man vil undgå/minimere med de nye regler.

Den havde jeg ikke tænkt på, kan måske understøtte med med et materiale der
ikke er videre varmeledende ?

Mvh
Anders

Fra : Anders

Dato : 16-02-06 21:52

> [...]
> er jo netop det (blandt andet) man vil undgå/minimere med de nye regler.

Har lige set et byggeri (offentligt) der laves efter de nye regler.

De har sat flamingo rundt i hele vinduesåbningen. Sten i sålbænk hviler på
dette.

Mvh
Anders

Fra : Mureren

Dato : 16-02-06 23:40

> Har lige set et byggeri (offentligt) der laves efter de nye regler.
>
> De har sat flamingo rundt i hele vinduesåbningen. Sten i sålbænk hviler på
> dette.

Det anede mig det blev løsningen. Så du hvordan flamingo'en var fastgjort,
og hvor tyk den var?

Mvh.
Mureren

Fra : Anders

Dato : 17-02-06 07:43

> Det anede mig det blev løsningen. Så du hvordan flamingo'en var fastgjort,
> og hvor tyk den var?
>
> Mvh.
> Mureren

Ca 10 cm, der var hegn om byggepladsen så kunne ikke komme tættere på end 3
m.
Fastgørelse kunne jeg ikke se. Mon ikke det hviler på
"dederståldimsermeddeblådutterderholderisoleringen"

Mvh
Anders

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-02-06 22:33

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:43f248da$0$27610$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er ikke så svært at lave forbandtet, men hvad skal stenen ligge af på?

Efter som man jo har formindsket isoleringsevnen hvor vindueskarmen
(jeg formoder det er den i mener) er, kunne man måske fortsætte med
at montere en porrebetonbjælke i åbningen under karmen til at lægge af på ?

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 14-02-06 21:31

husk hvis du når at søge byggetilladelse inden den 1/4 så er det efter de
gamle regler..

thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 14-02-06 21:41

> husk hvis du når at søge byggetilladelse inden den 1/4 så er det efter de
> gamle regler..

Ja pressen fokuserer gevaldigt på at det bliver dyrere at bygge - men det
skulle jo meget gerne tjene sig ind igen i sparet energiforbrug ... Hvis
ellers "boligboblen" flader ud vil energimæssigt fornuftige huse nok også
være merprisen værd som "brugte".

Fra : Anders

Dato : 14-02-06 21:58

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:43f24066$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> ellers "boligboblen" flader ud vil energimæssigt fornuftige huse nok også

Hvor meget sparer man ? 2000 pr år ? hvis ekstraudgiften er 400/m2 ( fra tv2
nyhederne igår) bliver det 68000 på et 170 m2 hus.
Så går der altså 34 år inden det er tjent hjem, og heri er der ikke engang
indregnet renter.

Sådan en paybacktid ville aldrig blive accepteret ved en investering på
f.eks nye maskiner på en fabrik.

Mvh
Anders

Fra : Jacob Andersen

Dato : 14-02-06 22:07

> [...]
> indregnet renter.
>
> Sådan en paybacktid ville aldrig blive accepteret ved en investering på

Nu skulle huset gerne stå en del mere end 34 år!

Jacob

Fra : Mureren

Dato : 14-02-06 22:31

> Nu skulle huset gerne stå en del mere end 34 år!

Det er da rigtigt nok at det gerne skulle stå længere end 34 år, men reelt
er det en fast månedlig ekstraudgift der pålægges den oprindelige bygherre i
al den tid vedkommende bor i huset.
(forudsat huset beboes mindre end 34 år af den oprindelige bygherre)
Incitamentet til at lave tingene efter de nye regler er simpelthen ikke
tilstede synes jeg, og der var mange andre steder man kunne sætte ind, og
opnå mindst den samme effekt.
F.eks. er der tilslutningspligt til fjernvarme der hvor jeg lige har kæbt
grund....hvorfor?
Jeg SKAL altså være med til at betale af på et kraftvarmeværk, også selvom
jeg evt. ville vælge en alternativ opvarmningskilde, såsom jordvarme,
pilleovn (med filter eller Svanemærke) eller noget helt tredje, der er mere
miljøbevidst OG billigere!
Jeg har ikke undersøgt om der også er et minimumsforbrug gældende for mit
vedkommende, men til en start skal der da betales 16.875 kroner i
tilslutningsgebyr, som jeg i realiteten lige så godt kunne have købt ekstra
isolering for (det er altså en del isolering!).

Iøvrigt tvivler jeg stærkt på at ekstraudgiften for et hus kan holdes på
68.000 kroner (ved 170 kvm.), så er det ihvertfald uden
varmegenvindingsanlæg med en ordentlig udnyttelsesgrad.

Jeg har heller ikke været i stand til at finde oplysninger om hvor meget
energi der medgår til produktion af de ekstra byggematerialer i et hus
udført efter de nye regler, og jeg kan ikke finde ud af om dette
energiforbrug (og forurening derfra!) er indregnet i alle de fine tabeller
miljøstyrelsen og regeringen udsender.

Mvh.
Mureren
(der er røvtræt af de nye regler allerede, det er lige så "smart" fundet på
som vådrumssikring!)

Fra : Max

Dato : 14-02-06 22:35

Hej Mureren

> Jeg SKAL altså være med til at betale af på et kraftvarmeværk, også
> selvom jeg evt. ville vælge en alternativ opvarmningskilde, såsom

Bare husk at du jo ikke var tvunget til at købe der.

Mvh Max

Fra : Mureren

Dato : 14-02-06 22:53

> Bare husk at du jo ikke var tvunget til at købe der.

Øhhh, ikke forstået?
Der er tilslutningspligt, er det ikk at sidestille med et "køb" i det her
tilfælde?
(jeg skriver jo også at der muligvis ikke er et minimumsforbrug, men
tilslutningspligten kommer jeg ikke udenom)

Mvh.
Mureren

Fra : Max

Dato : 14-02-06 23:15

Hej

> Øhhh, ikke forstået?
> Der er tilslutningspligt, er det ikk at sidestille med et "køb" i det
> her tilfælde?

Jeg mener at ingen tvang dig jo til at købe huset der.

Mvh Max

Fra : Mureren

Dato : 14-02-06 23:31

> Jeg mener at ingen tvang dig jo til at købe huset der.

Aarhh, okay
Meen, jeg synes nu det er et dårligt argument. Jeg køber en tom byggegrund,
ikke et hus på en grund. Dvs. at hvis jeg ønsker at blive fri for
tilslutningsafgiften kan jeg "bare" flytte på landet hvor der ikke er et
kraftvarmeværk...nemli' ja!
Mig bekendt er der tilslutningspligt overalt i den kommune jeg bor i, og
gerne vil blive boende i. Staten giver og staten tager....

Mvh.
Mureren

Fra : Max

Dato : 14-02-06 23:44

Hej

> Mig bekendt er der tilslutningspligt overalt i den kommune jeg bor i,
> og gerne vil blive boende i. Staten giver og staten tager....

Ja demokratiet har også sine ulemper :)

Mvh Max

Fra : hanzen

Dato : 15-02-06 09:33

> Hej

> Jeg mener at ingen tvang dig jo til at købe huset der.

Konen?
--
hilzen
hanzen

Fra : Mureren

Dato : 15-02-06 13:57

> Konen?

Hehe...sådan en er der desværre ikke engang :-|

Mvh.
Mureren