rabatten frugttræer podning
Fra : Keith Held

Dato : 14-02-06 17:21

Hejsa,

En af mine arbejdskollegaer fortalte mig, at for nogen tid siden på
fjernsynsprogrammet Rabatten, viste de hvordan man laver billige
frugttræer ved selv at pode.
Er der nogen der ved, hvad de brugte som grundstamme, og hvor de købte
grundstammerne??

mvh

Keith

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 14-02-06 17:44

"Keith Held (slet AIJVZ)" <keith@AIJVZvictor.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved, hvad de brugte som grundstamme, og hvor de købte
> grundstammerne??

Du kan se udsendelsen på nettet her:
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/0104101908.htm

Jonas.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-02-06 17:53

> [...]
> frugttræer ved selv at pode.
> Er der nogen der ved, hvad de brugte som grundstamme, og hvor de købte

Grundstammen skal du jo vælge ud fra hvilke egenskaber du ønsker dit træ
skal have samt udfra hvad dit podemateriale kan gro på. Det er f.eks ikke
alle pæresorter der kan trives på en kvæde a grundstamme som er en
svagtvoksende stamme.
Bortset fra det så købte de både podekviste og grundstamme samme sted men
jeg ved nu da heller ikke lige hvor man kan købe det som privat.
Hvis du vil have nogle store æbletræer vil jeg tro at du bare kan så nogle
æblekerner og så bruge stammerne næste år, mener forøvrigt det var Røn de
brugte til æbler.

Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-06 18:53

On Tue, 14 Feb 2006 17:52:38 +0100, "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx> wrote:

>Bortset fra det så købte de både podekviste og grundstamme samme sted men
>jeg ved nu da heller ikke lige hvor man kan købe det som privat.

Det kunne muligvis være <http://www.de-gamle-sorter.dk/> - han har i
hvert fald alt hvad der hører til podningens kunst.

>Hvis du vil have nogle store æbletræer vil jeg tro at du bare kan så nogle
>æblekerner og så bruge stammerne næste år, mener forøvrigt det var Røn de
>brugte til æbler.

Man kan sagtens så æblekerner og senere bruge dem til podekviste.
Men for det første vil de ikke nå at blive store nok til podning bare
efter et enkelt år. Der skal mindst to til - og sikkert endda endnu
mere. Det andet i det er at man aldrig ved hvad der kommer ud af en
kerne man selv sår - æblet kan være blevet bestøvet med andre
æblesorter, man kan så ikke rigtig sige om det er kraftigtvoksende,
svagtvoksende eller noget helt tredie. Det er selvfølgelig ikke det
store problem hvis man laver det for sjov.

Jeg har aldrig hørt om røn brugt som grundstamme, men umiddelbart lyder
det ikke umuligt - jeg kunne godt finde på at prøve her i foråret.

Jeg har en gang været med til at pode æbler på Sargentsæble. Det burde
give nogle ret små træer, da sargentsæble jo ikke vokser det helt vilde.
Desværre ved jeg ikke hvordan dette forsøg endte - de podninger jeg selv
lavede og fik med hjem kunne jeg ikke holde liv i. Det er hvad der sker
når man skal snuse lidt itl podning på et kursus i januar måned ....

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-06 19:02

On 14 Feb 2006 16:21:02 GMT, Keith Held <keith@AIJVZvictor.mail.dk>
(slet AIJVZ) wrote:

>En af mine arbejdskollegaer fortalte mig, at for nogen tid siden på
>fjernsynsprogrammet Rabatten, viste de hvordan man laver billige
>frugttræer ved selv at pode.

Link til siden/udsendelsen er andtes steds i tråden. Jeg har kun læst
beskrivelsen fra det link, ikke set udsendelsen.

Det er rigtigt at man kan lave sit eget æbletræ for 15-20 kr som der
står. Men så kræver det at hver eneste podning slår an. Det gør den
ikke! Kan man få 3 ud af 4 til at slå an kan man være tilfreds. Er man
meget omhyggelig og øver sig rigtig meget kan man nå noget højere op.

Så står der at man bør pode i løbet af vinteren. Jeg ville aldrig
begynde at pode før ca. midt i marts. De nye podninger må ikke få frost
og de slår hurtigere an (gror sammen) hvis der er rimelig lunt.

>Er der nogen der ved, hvad de brugte som grundstamme, og hvor de købte
>grundstammerne??

Til pære bruger man oftest 'Kvæde A'. Vild pære kan også bruges.
Til kirsebær brugte man i gamle dage fuglekirsebær, nu bruger man mere
en som hedder 'Colt' (også en form for fuglekirsebær.) Hvad der lige er
specielt ved 'Colt' kan jeg ikke huske.
Til blomme bruges mirabel (Prunus ceracifera) eller .. en anden udvalgt
grundstamme som jeg heller ikke kan huske navnet på ....
Til æbler er der et noget større udvalg, alt efter hvor stort det voksne
træ skal være. Den mest almindelige er MM106 som giver et mellemstort
til stort træ. Dog slet ike så stort som hvis man poder på vildæble. M26
er en grundstamme som giver mindre æbletræer og endelig er der M9 som
giver dværgtræer. Der er også kommet en som hedder M7. Om den er større
eller mindre end M9 kan jeg ikke huske.

(Ja, jeg ved det ..... min hukommelse er ikke hvad den har været .....
det er alderen

Podning er en skæg hobby. Spare penge ved at lave eget æbletræ ...
tjaaa...tjooo ... hvis man skal bruge mange og kan vente to år ekstra,
så er det jo ok.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Keith Held

Dato : 14-02-06 19:59

Tak for hjælpen Jonas, Steen og Mads.

Jeg ser at planteskolen de gamle sorter har forskellige
grundstammer til mellem 8 og 14 kr stk.

mvh

Keith

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-06 21:31

On 14 Feb 2006 18:59:07 GMT, Keith Held <keith@1S7J4victor.mail.dk>
(slet 1S7J4) wrote:

>Tak for hjælpen Jonas, Steen og Mads.

Det var så lidt.

>Jeg ser at planteskolen de gamle sorter har forskellige
>grundstammer til mellem 8 og 14 kr stk.

Ja, deres priser er yderst rimelige.
Podekviste sælger de også. Men du kan også selv skære dine podekviste
hvis du kender nogen som har de sorter af frugttræer du søger.

Og så er det en rigtig god ide at øve sig på selve snittet på nogle
pilegrene eller lign. Pilegrenene er gode fordi de oftest er lige og så
er de ret bløde at skære i.

Og må jeg så anbefale <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm