montering af bevægelses sensor
Fra : Martin

Dato : 14-02-06 15:38

jeg har købt en bevægelses sensor og vil gerne have den sat op,der sidder 1
lampe udenfor som jeg vil have sat sammen med denne sensor,hvordan gør jeg
dette ? i instruktionen står der brun ledning (L) til L (afbryder) blå
ledning (N) til N (ac strømkilde) rød ledning (ST) til lampe samt en
"fordeling" af blå også til lampe...

når jeg går ud og fjerner lampen,vil der så ikke være strøm i begge
ledninger eller er det kun den ene som så er (N) og så vil den anden vel
automatisk være (L) eller ?

hvordan griber jeg det an ?

Martin

Fra : Max

Dato : 14-02-06 16:40

Hej Martin

> hvordan griber jeg det an ?

Til at starte med så spørg kun et sted og så
ring efter en elektrikker.

Mvh Max

Fra : Martin

Dato : 14-02-06 18:30

> Til at starte med så spørg kun et sted og så
> ring efter en elektrikker.

jeg kom til at spørge her først,det må du meget meget meget
undskylde........

jeg har selv sat den op og den virker fint,men ellers tak for hjælpen og
rådet

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-02-06 18:45

Martin wrote:

> jeg kom til at spørge her først,det må du meget meget meget
> undskylde........
>
> jeg har selv sat den op og den virker fint,men ellers tak for hjælpen og
> rådet

FYI, så er det du har lavet ulovligt... der skal en elektriker til sådan
en opgaver.

Thomas

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-02-06 21:14

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> skrev i en meddelelse news:43f21703$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...

> FYI, så er det du har lavet ulovligt... der skal en elektriker til sådan en opgaver.

Det gik jo åbenbart fint uden - så er de penge sparet.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-02-06 21:27

Hans M. Pedersen wrote:

> Det gik jo åbenbart fint uden - så er de penge sparet.

Nåh ja... og hvis lortet så er lavet forkert så det kortslutter og
starter en brand... så er der nul forsikring og man har pludselig også
ansvaret for eventuelle skader/dødsfald eller lign. Eller når/hvis
boligen skal sælges hænger han faktisk også på det, da ulovlige
elinstallationer ikke er dækket under normale forsikringer.

220V er ikke at spøge med... Hans start spørgsmål får mig til at tænke
at han ikke havde helt styr på hvordan det teknisk hænger sammen.

Hvis det er lavet nøjagtig som en elektriker ville lave det (lovligt) så
er det rigtigt at pengene er sparet, men det kan blive dyrt sparede
penge :-|

Det sker at folk bare bruger alm. kronmuffer til at samle 220V ledninger
udenfor, og så måske lige med et par omgange isoleringstape og så er den
ged barberet... ikke just betryggende

Thomas

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 14-02-06 22:28

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> skrev i en meddelelse news:43f23d1f$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Nåh ja... og hvis lortet så er lavet forkert så det kortslutter og starter en brand...

Så var det nok sket

> [...]
>
> Hvis det er lavet nøjagtig som en elektriker ville lave det (lovligt) så er det rigtigt at pengene er sparet, men det kan blive

Jeg har sparet mange penge på den konto. I realiteten er det jo ikke den
store kunst at lave el-arbejde på parcelhusplan og tænker man sig om
og laver som det skal laves kan ingen se om det er lavet af en elektriker
eller ej.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-02-06 08:16

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> wrote in

> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalidated> skrev i en meddelelse

> Så var det nok sket

Ikke nødvendigvis... hvis man bare konstatere at lortet virker og samler
det igen uden at se på om det er tæt, om der er potentielle
kortslutninger og lign. så kan skader faktisk nemt ske noget tid senere.
Eksempelvis hvordan reagere det man har lavet på temperatursvingninger?
Men ja, risikoen er da minimal.

> [...]
> den store kunst at lave el-arbejde på parcelhusplan og tænker man sig
> om og laver som det skal laves kan ingen se om det er lavet af en

Vi er enige om at el-arbejde ikke er hokus pokus eller lign. ved man lidt
om det så er det nemt at lave så man ikke kan se forskel på det og så
rigtig prof. arbejde. I dette spørgsmål syntes jeg bare ikke det virkede
som om at spørgeren havde den fornødne viden om stærkstrøm. Det var
derfor jeg skrev det jeg gjorde.

Thomas

Fra : Martin

Dato : 15-02-06 15:32

> [...]
> rigtig prof. arbejde. I dette spørgsmål syntes jeg bare ikke det virkede
> som om at spørgeren havde den fornødne viden om stærkstrøm. Det var

jeg har skam lidt styr over det (nok til at jeg er sikker på det jeg laver)
jeg ville ALDRIG lave noget jeg ikke kan stå inde for,mit spørgsmål gik bla.
på hvordan jeg skulle gribe situationen an,jeg kan godt se når jeg læser mit
inlæg igennem igen at jeg kunne lyde uerfaren,men jeg søgte bare gode råd og
anvisning da jeg aldrig har sat en bevægelsesensor op og instruktionen
virkede lidt for let.....

Martin

Fra : Calle.

Dato : 16-02-06 12:37

Martin wrote:
> når jeg går ud og fjerner lampen,vil der så ikke være strøm i begge
> ledninger eller er det kun den ene som så er (N) og så vil den anden
> vel automatisk være (L) eller ?

L = Fase (strøm)
N = Nul
--