Vedligehold af lærketræ
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 12-02-06 16:50

Hej

Jeg planlægger udskiftning af træ på husgavlene,( øst/vest) og tømmeren
foreslår enten trykimprægneret eller lærketræ.
Jeg vil helst have lærketræ, men tømreren siger det skal have olie hvert
år.
Er der nogen her der har erfaring med lærketræ som gavlbeklædning?

M.v.h
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-06 19:56

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> skrev i en
meddelelse news:43ef592d$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> år.
> Er der nogen her der har erfaring med lærketræ som gavlbeklædning?

Nogle huse her i byen har redskabsrummet beklædt med klinkbeklædning i lærk.
Det er ikke under tag, men får sol, vand osv.

Det er formodentlig behandlet med Gori Lærk, og står stadigvæk flot 2 år
efter. Jeg har selv tænkt mig at bruge dette til et rækværk og som
beklædning til et legehus...

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-02-06 21:24

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@tagentreooncable.dk> skrev
>....men tømreren siger det skal have olie hvert
> år.

Så må gran jo skulle have hver måned.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 13-02-06 12:52

> [...]
> Jeg vil helst have lærketræ, men tømreren siger det skal have olie hvert år.

Jeg tror han forveksler det med cedertræ.

Lærk skal have et antisvampemiddel og ellers behandles som
øvrigt normalt træ som gran og fyr.

Det er lidt afgørende om det skal fremstå naturligt eller det skal
males med en dækkende maling som er at foretrække normalt.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-06 02:08

Niels Jacobsen wrote:

> Jeg vil helst have lærketræ, men tømreren siger det skal have olie
> hvert år.

Oliebehandlingen er for at undgå den sølvgrå farve, som træet ellers
efterhånden får. Men kan man lide den farve, behøver lærk ikke
oliebehandling. Det er ren kosmetik.

Trykimprægneret træ skal også have en behandling hvert år, hvis det ikke
efterhånden skal blive gråt (en kedelig jerngrå).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Torben

Dato : 14-02-06 13:05

> [...]
>
> Trykimprægneret træ skal også have en behandling hvert år, hvis det ikke
> efterhånden skal blive gråt (en kedelig jerngrå).

Trykimpægneret, "plejer" man ikke at male det ? og er der en ide i at bruge
linoliemaling til trykket træ ?

-Torben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-06 21:53

Torben wrote:

> Trykimpægneret, "plejer" man ikke at male det ? og er der en ide i at
> bruge linoliemaling til trykket træ ?

Hvem har snakket om maling?

Og hvorfor skal trykimprægneret træ bare have lov til at forfalde. Det
holder længere end råt træ, men det holder altså ikke evigt, hvis det ikke
bliver behandlet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Torben

Dato : 15-02-06 12:52

> [...]
>
> Og hvorfor skal trykimprægneret træ bare have lov til at forfalde. Det
> holder længere end råt træ, men det holder altså ikke evigt, hvis det ikke

Vedligehold - det kan jo være at male, jeg ser sjældent at folk ønsker at
beholde trykket træ i den "smukke" grønlige farve derfor. Mit spørgsmål var
nu om det var en god ide at _male_ sit trykkede træ med Linolie maling -
eller der var bedre alternativer, fordi jeg har en masse af det i mit uden
på mit hus. Nogle der kan kommentere på dette ?

Fra : Emil

Dato : 15-02-06 14:34

"Torben" wrote:

> [...]
>eller der var bedre alternativer, fordi jeg har en masse af det i mit uden
>på mit hus. Nogle der kan kommentere på dette ?

Jeg har læst *et sted på nettet', at den bedste behandling af
trykimp. træ, er et par tynde overstrygniner (med tørretid
immellem) og herefter med lækkende linoliemaling.

Her kan du hente viden:
<http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/18/251191-18/teksten.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-06 19:47

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev
>.... og herefter med lækkende linoliemaling.

Nejh, det løber da ud over det hele
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Emil

Dato : 15-02-06 20:20

Preben Riis Sørensen wrote:

>"Emil" skrev

>Nejh, det løber da ud over det hele

He, he. Jeg skulle måske hellere lækket et link:
<http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=42>

m.v.h. Emil

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-06 02:02

Torben wrote:

> Vedligehold - det kan jo være at male, jeg ser sjældent at folk
> ønsker at beholde trykket træ i den "smukke" grønlige farve derfor.

Jeg ville vælge en oliebaseret træbeskyttelse fra eks. Gori. Om den skal
være laserende eller heldækkende er en smagssag.

> Mit spørgsmål var nu om det var en god ide at _male_ sit trykkede træ
> med Linolie maling

Hvis du har meget af det stående, kan det da godt bruges i stedet for at
købe noget andet i dyre domme.

Man skal bare under alle omstændigheder vente et års tid efter opsætning af
træværket, inden man behandler første gang. Derved er alle overskydende
salte på træets overflade blevet vasket væk af regn.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Nancy Kjøbæk

Dato : 15-02-06 19:19

Hej Niels

Vi har fået lavet en tilbygning i lærk, som vi har givet olie i den farve
der hedder Pine. Jeg synes det er flot, men læste desværre først bagefter at
man skal være opmærksom på at olien skal være uden terpentin, da det opløser
den harpiks der naturligt er i træet.

Mvh
Nancy

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 15-02-06 21:24

Niels Jacobsen wrote:
> [...]
> tømmeren foreslår enten trykimprægneret eller lærketræ.
> Jeg vil helst have lærketræ, men tømreren siger det skal have olie

Tak til alle for jeres input.
Jeg ringede til www.groenagergaard.dk og fik en god snak med dem.
Anbefalingen fra dem, i det her tilfælde, er at male træet hvidt eller
lys grå, fordi huset er i røde sten med hvide vinduer, og med det
rigtige maling, så går der vel ca. 8 år inden det skal have igen.
Og så forstod jeg det sådan, at hvis det er frisk opskåret lærk, så må
det kun få olie det første år.

M.v.h
Niels