Hård Masonitplade hvilken side op og ned?
Fra : usenet

Dato : 11-02-06 13:09

hej
Har lige lagt hårdmasonit på vores betongulv i køkkenet.
Ovenpå skal deres ligges vinyl.
Så er det jeg kommer i tvivl, skal den glatte side vendes op eller ned??

/Dan

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-02-06 13:19

"usenet" <usenet@gyxi.pq> skrev i en meddelelse news:43edd3f0$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> hej
> Har lige lagt hårdmasonit på vores betongulv i køkkenet.
> Ovenpå skal deres ligges vinyl.
> Så er det jeg kommer i tvivl, skal den glatte side vendes op eller ned??

Den glatte side op - ellers er jeg næsten sikker på - afh. af vinyltype -
det vil få et mønstret udseende. Desuden bliver vedhæftningen også
bedre på den glatte side.

Fra : usenet

Dato : 11-02-06 13:47

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Den glatte side op - ellers er jeg næsten sikker på - afh. af vinyltype -
> det vil få et mønstret udseende. Desuden bliver vedhæftningen også

Takker.
Det har jeg godt nok også gjort, men så kom jeg dælme i tvivl om hvorvidt
vinylen ligger mere fast på den ru side?!

/Dan

Fra : Per H

Dato : 11-02-06 14:18

On Sat, 11 Feb 2006 13:09:19 +0100, "usenet" <usenet@gyxi.pq> skrev:

> [...]
>Ovenpå skal deres ligges vinyl.
>Så er det jeg kommer i tvivl, skal den glatte side vendes op eller ned??

Den ru side skal vende op mod vinylen, netop så den ikke glider.

Vh Per

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-02-06 14:46

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:muoru19fukjnu4ahem3ur30b6qcnon8tnl@4ax.com...

> Den ru side skal vende op mod vinylen, netop så den ikke glider.

Ja - Masonite har sikker startet med at lave en ru side netop for at
vinyl som kom mange år senere ikke skulle glide
Den ru side fremkommer kun af produktionstekniske årsager.
Det anbefales at fuldlime vinyl og under alle omstændigheder skal
det ved arealer over ca. 20 m2

Fra : usenet

Dato : 11-02-06 19:29

> [...]
> Ovenpå skal deres ligges vinyl.
> Så er det jeg kommer i tvivl, skal den glatte side vendes op eller ned??

Fik fat i en gulvmand og han forslog at vende den ru side opad i tilfælde af
at der skulle sømmes, da det var nemmere og skjule sømhovedet.

Nu er det sådan at jeg har beton nedenunder, så skulle jeg måske lime det
med noget silicone?? Bygningslim?

/Dan

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-02-06 19:53

"usenet" <usenet@gyxi.pq> skrev i en meddelelse news:43ee2ce9$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> sømhovedet.
>
> Nu er det sådan at jeg har beton nedenunder, så skulle jeg måske lime det med noget silicone?? Bygningslim?

Silicone er desværre ikke et universalprodukt - langtfra.
Brug en gulvlim som bruges til f.eks. fuldlimede parketgulve.

Fra : Per H

Dato : 11-02-06 20:04

On Sat, 11 Feb 2006 19:28:56 +0100, "usenet" <usenet@gyxi.pq> skrev:

>"usenet" <usenet@gyxi.pq> skrev i en meddelelse

>Fik fat i en gulvmand og han forslog at vende den ru side opad i tilfælde af
>at der skulle sømmes, da det var nemmere og skjule sømhovedet.

sludder. det er kun så vinylen ikke skrider, og laver buler.
den hårde masunit nliver skudt på- I gamle dage brugte man "blåsøm"

vær opmærksom på at pladesamlingerne ikke tander.

>Nu er det sådan at jeg har beton nedenunder, så skulle jeg måske lime det
>med noget silicone?? Bygningslim?

Prøv hellere med det rigtige.

køb i tæppeforetningen, så du får det rigtige "vinyllim".

Vh Per