udjævne trægulve
Fra : Martin

Dato : 11-02-06 11:05

vi har 1. sal i vores hus,og vil gerne lægge laminat gulve deroppe,det
drejer sig om 90 kvm fordelt på 5 rum,gulvene nedenunder er
plankegulv(massiv trægulv) det er bare så ødelagt at det buer og bukker
temmelig meget,og mange steder er det udfyldt med plastiktræ,hvordan kan man
nemmest udjævne dette ?

det må helst ikke gå for meget ud over lofthøjden,da denne kun er lidt over
2 m

Martin

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 11-02-06 12:45

"Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse news:43edb6c5$0$2403$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> plastiktræ,hvordan kan man nemmest udjævne dette ?
>
> det må helst ikke gå for meget ud over lofthøjden,da denne kun er lidt over 2 m

Det er svært at vurdere ud fra en beskrivelse.
Optimalt tog i vel alle bræderne af og lagde måske 22 mm spån under
afh. af flere ting - der kan være noget med strøafstanden mm.
Så er der self. ikke så langt til at bare lægge nogle massive brædder
i fyr eller gran - de kan godt fås til under kr. 100,- pr. m2.
Med denne metode kan evt. lunker mm. fjernes og gulvet rettes op.
Alt. kan brædderne slibes ned med gulvafslibningsmaskine og så må
det vurderes bag efter om grundlaget så er godt nok. Jeg vil tro man
snakker om max. højdeforskel på ca. 1,5 mm pr. 1,5 m retholt.
Der kan samtidig vælges en ekstra tyk trinlydsdæmper ( 2-3 mm) og
helst af den ikke diffusionstætte slags - altså noget pap/træagtig.
Der fås også selvnivellerende gulvspartelmasser til træ med fiberforstærkning
men det kræver at der bliver lagt en vis tykkelse på hele gulvet for at
resultatet bliver godt.
Carl P. har en god Uzin spartelmasse til formålet bla. :
http://www.carlpaalborg.dk/

Fra : Michael

Dato : 11-02-06 12:53

"Martin" <ole@ole.ole> wrote in message
> [...]
> man nemmest udjævne dette ?
>
> det må helst ikke gå for meget ud over lofthøjden,da denne kun er lidt

En mulighed var at høvle (eller slibe) noget af gulvet, men hvis det er
ekstremt beskadiget, er der ingen vej udenom at hive hele gulvet op og lægge
noget nyt. Laminatgulv SKAL lægges på en plan overflade - ellers bliver
resultatet noget skod.

Fra : Max

Dato : 11-02-06 13:12

Hej Martin

> det må helst ikke gå for meget ud over lofthøjden,da denne kun er
> lidt over 2 m

Hvorfor så ikke vælge den rigtige løsning, skift gulvet.

Mvh Max

Fra : Martin

Dato : 11-02-06 14:26

> Hej Martin

> Hvorfor så ikke vælge den rigtige løsning, skift gulvet.

tja,det bliver nok også sådan noget lign. vi gør

Martin

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 13-02-06 01:23

Jeg har lige stået med samme problemstilling. Fik faktisk lagt omkring 10 m2
gulv oven på det gamle, men kunne hurtigt mærke at det var noget skod. Har
istedet fjernet hele det gamle gulv og formindsket spær afstanden med nyt
spærtræ. (tidligere spærafstand = 150cm). Ovenpå er lagt 22 mm
gulvspånplader. Resultatet er totalt i orden, gulvet er nu ikke så gyngende
at gå på, og knirker ikke overhovedet.

--
Venlig hilsen

Jacob Viberg Nielsen