Opbevaring af brænde
Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 09-02-06 01:31

Hej

Jeg har købt 50 rm træ som jeg er ved at kløve. Det blev skovet forrige
sommer. Jeg har ikke plads til at opbevare træet indenfor, men hvordan skal
jeg opbevare det udenfor?

Kan det ligge stablet uden pressenning indtil sommeren er forbi?
Hvordan stables det så jeg får den mest effektive tørring?

Jeg skal fyre med det til vinter.

På forhånd tak

Hilsen Jacob

Fra : Martin Bak

Dato : 09-02-06 02:21

"Jacob Viberg Nielsen" <jacob@jv-web.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan det ligge stablet uden pressenning indtil sommeren er forbi?
> Hvordan stables det så jeg får den mest effektive tørring?

Hovedreglen er, at det skal have så meget luft, og så lidt vand som muligt.
Derfor er stabling i rækker den bedste løsning. Så kan luften passere
igennem stakken og udtørre hver enkelt brændestykke. Til forskel for de
ellers meget dekorative "kuber" hvor luftgennemstrømningen er meget mindre.
Sørg for, at brændet er hævet lidt over jordniveau, feks. ved at stable på
en række af engangspaller eller lignende.
Du vil jo ikke kunne undgå regnvand på brændet, og det er heller ikke nogen
stor ulykke, men selvfølgelig skal det begrænses såvidt muligt. Men ikke på
bekostning af luften. Det er det vigtigste for at få tørret saften ud af
træet.

Hvad er det for noget brænde, og i hvilken anordning skal du fyre med det?

Martin

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 09-02-06 04:08

Det er primært poppel og gran, men også lidt elm og bøg. Skal fyre med det i
brændeovn og trækedel.

Hilsen Jacob

Fra : Leo Havmøller

Dato : 09-02-06 07:32

> Hovedreglen er, at det skal have så meget luft, og så lidt vand som
> muligt. Derfor er stabling i rækker den bedste løsning. Så kan luften
> passere igennem stakken og udtørre hver enkelt brændestykke.

Jep, og hvis det er muligt, placeres stakken så den har frit "udsyn" mod
syd. Solskin hjælper gevaldigt på tørringen

Leo Havmøller.

Fra : Kim

Dato : 09-02-06 18:38

Undskyld jeg blander mig i tråden, men det har lidt med subj. at gøre.
Jeg lavede for nogle år siden et lille eksperiment med brænde, hvor
jeg tog et par stykker friskfældet ahorn og vejede dem. Fældet i marts,
opskåret i ca. 30cm længde og flækket til ca. 15cm i diam. Det blev
opbevaret under et tagudhæng, hvor resten af mit brænde osse ligger.
Derefter vejede jeg dem jævnligt henover de næste par år. Resultatet
var, at i de første 4 måneder tabte de rimeligt i vægt, men efter ca. 6 mdr.
ændrede vægten sig faktisk ikke væsentligt. De "tog en lille smule på" i
vinterperioden, og "tabte sig" igen i løbet af foråret.
Kan man ikke deraf slutte, at det med at brændet skal ligge i mindst 1-2 år
før det er ordentligt tørt, er noget overdrevet ?

Mvh, Kim

Fra : tb

Dato : 09-02-06 19:06

> [...]
> år
> før det er ordentligt tørt, er noget overdrevet ?

Jeg har ikke lavet så videnskabelig undersøgelse som du, men jeg er løbet
tør for "2-års" brænde og er gået over til det der kun er et år. Det er
helt klart svære at tænde op med, men om der er forskel når det brænder kan
jeg ikke afgøre

Skal siges det er eg, og det sandsynligvis tørre langsommere end nåletræ....

Fra : SB

Dato : 09-02-06 20:44

> [...]
>
> Kan det ligge stablet uden pressenning indtil sommeren er forbi?
> Hvordan stables det så jeg får den mest effektive tørring?

Du bør nok ikke dække det til med en pressening, alt den fulgt der trækker
ud af træet samler sig oppe under den, og gør at træet tørre meget dårligt,
Har du mulighed for at lave et lille ½ tag evt af pressening, som er løftet
10 - 20 cm over træet er det langt bedre, siderne behøver du ikke dække af,
så kan vinden rigtig komme til at lave gennemtræk i stakken

jeg har selv lavet et "skur" bestående af paller i bunden, sat noget
billiget 10 cm. bredt træ med 10 cm. mellemrum langs de 3 sider, (den sidste
side er der jeg fylder ind og henter fra) og så et tag løftet en 20 cm.
derover. gør det også nemmere at stable det, da man jo næsten har en kasse
at lægge det ind i.

Søren