Rockwool vs. Paroc
Fra : jones_net

Dato : 06-02-06 19:28

Skal i gang med at isolere oveetagens skrå vægge, og de nye skillevægge
deroppe.
Nu har jeg så fået et tilbudfra Råd og Dåd på isolering (alt i batts). De
kører med et mærke, som hedder Paroc (Svensk tror jeg). Paroc koster
28.300,- og Rockwool Flexi A-Batts koster 32.500,-

Er der nogen, som har erfaring med Paroc og Rockwool, som kan sige lidt om,
om merprisen på 4.200,- retfærdiggør Rockwool - f.eks. at det er lettere at
sætte op? Ikke støver så meget? Eller andet?

De har samme isoleringsværdi.

/J

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-02-06 19:44

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> sætte op? Ikke støver så meget? Eller andet?

Paroc er et udemærket produkt, sammenlignligt med rockwools isoler-selv
produkt - størrelsen på batt'sene er dog lidt forskellig. Flexi A batts er
et helt andet produkt, se på rockwools hjemmeside.

Jacob

Fra : jones_net

Dato : 07-02-06 08:40

"Jacob Andersen" <i@dk> wrote in message
> [...]
> produkt - størrelsen på batt'sene er dog lidt forskellig. Flexi A batts er
> et helt andet produkt, se på rockwools hjemmeside.

Jeg er godt klar over, at Flexi batts kan flexe, og er lettere at arbejde
med, men jeg ved bare ikke om det er merprisen værd...
Problemet med Isoler Selv er det meget begrænsede tykkelses-udvalg (50 og
100mm) og så skal jeg lige pludselig have 3 lag (250 mm) i stedet for 2...

Men Isoler selv har jeg haft fingrene i, og hvis Paroc er lige sådan, så
overlever jeg

/J

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 06-02-06 23:59

> [...]
> at det er lettere at sætte op? Ikke støver så meget? Eller andet?

Er Paroc Flexibatts ? Altså flexible i den ene ende - typisk 5 cm.
Om det støver mere tvivler jeg på. Problemet med de "alternative" produkter
er typisk, at de er mindre "sammenhængede" og uensartet samt nogen gange
også har større måltollerance.
Sørg for det er VIK-kontrolleret.

Fra : jones_net

Dato : 07-02-06 08:50

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> wrote in message

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Er Paroc Flexibatts ? Altså flexible i den ene ende - typisk 5 cm.

Nej, de kan ikke flexe.

> Om det støver mere tvivler jeg på. Problemet med de "alternative"
> produkter
> er typisk, at de er mindre "sammenhængede" og uensartet samt nogen gange
> også har større måltollerance.

Det er netop sammenhængsegenskaben, jeg var lidt urolig for, da jeg ikke
gider at have noget, som føles som granulat (ok, myg til elefant, men
pointen er lidt den samme Det skal være til at arbejde med alene - sjovt
som alle skal noget den uge jeg skal isolere...??

> Sørg for det er VIK-kontrolleret.

Hvad er det? Godkendelse af VarmeIsoleringsKontrollen?
Her er produktinfo - Der står allenederst under "Dokumentation" noget om
Lambda Certificate, og et link til www.vik.dk. Er det dét, som du mener?
http://kortlink.dk/paroc/2dw7

/J

Fra : Martin Bak

Dato : 07-02-06 10:45

> [...]
>
> Hvad er det? Godkendelse af VarmeIsoleringsKontrollen?
> Her er produktinfo - Der står allenederst under "Dokumentation" noget om

Paroc hænger fint sammen, -mindst ligesågodt som Rockwool. Men hvor Rockwool
efterhånden er blevet næsten rar at arbejde med, så er Paroc langt bagefter.
Det kradser og klør i helt overdreven grad.
Dertil kommer, at man skal være meget mere præcis i tilskæringen, netop
fordi det ikke kan flexe.
Bemærk iøvrigt, at også Rockwool fås i 2 bredder. En der passer hvis man har
stålskelet, (600mm) og en der passer hvis man har skelet af regler.(vistnok
570mm) Det er ikke usædvanligt, at man får leveret (standard) bredden på
600mm, og det er jo ret så irriterende hvis man har bygget skelet af træ og
dermed må skære af bredden på samtlige måtter..

Martin

Fra : jones_net

Dato : 07-02-06 11:54

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Rockwool efterhånden er blevet næsten rar at arbejde med, så er Paroc
> langt bagefter. Det kradser og klør i helt overdreven grad.

OK

> Dertil kommer, at man skal være meget mere præcis i tilskæringen, netop
> fordi det ikke kan flexe.

Tænkte det nok, men jeg har nu også regnet med at skulle holde det på plads
med tråd alligevel, da jeg har så langt mellem spær, så det alligevel ikke
kan fåes bredt nok... Rockwool er stoppet med at producere i den helt brede,
som jeg helst ville have, så jeg skal flere steder have en hel batt, og så
15-25 cm fra en anden batt...

> [...]
> (standard) bredden på 600mm, og det er jo ret så irriterende hvis man har
> bygget skelet af træ og dermed må skære af bredden på samtlige måtter..

Paroc har dem også i 560 mm - og det passer jo godt til mit træskellet

/J

Fra : Martin Bak

Dato : 07-02-06 12:20

> [...]
> i den helt brede, som jeg helst ville have, så jeg skal flere steder have
> en hel batt, og så 15-25 cm fra en anden batt...

Jeg har prøvet det mange gange, og det er ikke nogen let sag, at få
isoleringen til at sidde ordentligt (og dermed effektivt) hvis det alene
skal holdes på plads af tråd.
Da der i reglen alligevel skal laves forskalling til beklædningen, gør jeg
(næsten) altid sådan her:
Spærene rettes op med lasker, så afstanden til tagfladen passer med den
isoleringstykkelse man regner med, +plads til ventilation. Isoleringen
bygges op nedefra og i hele rummets bredde, og fastholdes efterhånden med
forskallingsbrædder pr. 30 cm. der stiftes på spærenes opretning med
stiftepistol. Det gøres lettest ved, at man hele tiden er et eller to
brædder "foran" isoleringen. Efterfølgene kan forskallingen yderligere
sikres med skruer, hvis man skønner det nødvendigt.
På den måde, har man hele tiden et "fast felt" at isolere i, så isoleringen
ikke kommer til at hænge, og man kan bedre sikre, at isoleringen ligger fast
og tæt.
Hvis din beklædning skal være profilbrædder, kan du bruge samme metode, hvor
du bare bruger profilbrædderne i stedet for forskallingen, og samtidig fører
dampspærren med op, men så skal du også bruge tråd af hensyn til
branddrøjheden af den færdige konstruktion.

Martin

Fra : jones_net

Dato : 07-02-06 13:03

> [...]
> Spærene rettes op med lasker, så afstanden til tagfladen passer med den
> isoleringstykkelse man regner med, +plads til ventilation.

Det er gjort

> [...]
> efterhånden med forskallingsbrædder pr. 30 cm. der stiftes på spærenes
> opretning med stiftepistol. Det gøres lettest ved, at man hele tiden er et

Dampspærren skal vel også med under forskallingen, men det er vel nemt nok,
omend lidt bøvl med tapen til dampspærren...

> Efterfølgene kan forskallingen yderligere sikres med skruer, hvis man
> skønner det nødvendigt.

Hvis de nu bliver sømmet med lidt vinkel mellem sømmene, så er det vel ikke
nødvendigt med skruer!?

> [...]
> samtidig fører dampspærren med op, men så skal du også bruge tråd af
> hensyn til branddrøjheden af den færdige konstruktion.

Yderst skal der være gips.

Tak for den gode beskrivelse Altid godt med flere metoder, så jeg kan
gøre det lettest

/J

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 07-02-06 18:06

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:ds9jgt$d0e$1@news.net.uni-c.dk...

> Hvad er det? Godkendelse af VarmeIsoleringsKontrollen?

Ja

Sikker på det ikke var bedre du brugte ruller i stedet for så du
ikke skal have endesamlinger.

Fra : jones_net

Dato : 08-02-06 09:25

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja
>
> Sikker på det ikke var bedre du brugte ruller i stedet for så du
> ikke skal have endesamlinger.

Du har ret, men da jeg kommer til at stå med det alene langt det meste af
tiden, så tror jeg, at jeg har lettere ved at styre batts frem for ruller.
Det kræver jeg er lidt mere omhyggelig ved samlingerne, men med 2 lag og
forskudte samlinger, så går det

/J