kan man skære i hærdet glas?? og hvor??
Fra : Kris

Dato : 05-02-06 16:46

Hej Gruppe

Jeg har netop købt en glasdør til min brusekabine. MEN desværre er den
for bred, og skal have ca. 10 cm. skåret af.

Det vidste jeg godt ved køb, og tænkte. "fint fint - det kan den
lokale glarmester klare for en flad 50´er".

Det viser sig nu, at det kan han (glarmesteren) ikke, idet glas til
brusekabiner er hærdet glas, og ikke lige sådan at skære i.

Mit spørgsmål er så.

Kan det lade sig gøre at skære i hærdet glas??
Hvem kan?, og hvor? og hvad skal det koste??

Glasset jeg har købt er 6-7 mm tykt, og længden på det, der skal
skæres er ca. 200 cm.

MVH
Kris - Hvidovre

PS det gør ikke noget, hvis selve snittet bliver grimt. Det skal
alligevel dækkes af med en skinne.

Så et lillle tillægsspørgsmål:
Kan jeg skære det selv med en vinkelsliber med diamant skive på??
(det tror jeg ikke selv på - men hvis man ikke spørger - får man ikke
svar

Fra : Max

Dato : 05-02-06 17:01

Hej Kris

> Kan det lade sig gøre at skære i hærdet glas??

Nej, hærdet glas bliver til små stumper hvid du begynder
at skære i det.

> Hvem kan?, og hvor? og hvad skal det koste??

Hvis man skal gøre det, ja så skal hærdningen fjernes og
så skal glaset skæres og så skal det hærdes igen.

Så det bliver tre gange så dyrt som at lave en ny dør.

Mvh Max

Fra : søren

Dato : 05-02-06 17:20

Kris wrote:
> [...]
> Hvem kan?, og hvor? og hvad skal det koste??
>
> Glasset jeg har købt er 6-7 mm tykt, og længden på det, der skal

prøv ar snakke med et firma der hedder ab vandskæring de kan skære i mange
ting
http://www.abvand.dk/

mvh
søren

Fra : Michael Schrøder

Dato : 06-02-06 11:18

"søren" <sut@mail.dk> skrev i en meddelelse

> prøv at snakke med et firma der hedder ab vandskæring de kan skære i mange
> ting http://www.abvand.dk/

Ja jeg har lige fået skåret en hel del glasfliser med vandskæring.
Kanten bliver mat men det gør jo ikke noget i dit tilfælde.

Jeg har dog også fået skåret 40 cm af en glashylde (15mm tyk) det kunne
glarmesteren godt klare, eller rettere en han samarbejder med kunne. Den kom
retur helt blank og poleret retur.

Så spørg en anden glarmester

mvh Michael

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-02-06 11:20

"Michael Schrøder" <kmdmls@schroeder.dk> skrev i en meddelelse news:43e72222$0$47022$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> med kunne. Den kom retur helt blank og poleret retur.

Var der tale om hærdet glas? - i så fald vil jeg da gerne vide hvem
din glarmester er...

/Jakob

Fra : Michael Schrøder

Dato : 06-02-06 12:15

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Var der tale om hærdet glas? - i så fald vil jeg da gerne vide hvem
> din glarmester er...

Ja fliserne som er 8mm tykke er hærdede og blev skåret med vandstråle.
Hylden som er 15mm tyk blev skåret og poleret i samme arbejdsgang men ikke
med vand.

Jeg fik det ordnet gennem www.glarmester-stender.dk men det blev sendt
videre til nogle andre firmaer i Odense som han samerbejder med...

mvh Michael

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-02-06 12:16

"Michael Schrøder" <kmdmls@schroeder.dk> skrev i en meddelelse news:43e72f9b$0$47044$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> Hylden som er 15mm tyk blev skåret og poleret i samme arbejdsgang men ikke med vand.

Super - mange tak

/Jakob

Fra : Ole Christiansen

Dato : 06-02-06 11:27

"Kris" <km-ch@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg skære det selv med en vinkelsliber med diamant skive på??
> (det tror jeg ikke selv på - men hvis man ikke spørger - får man ikke
Hvorfor bytter du den ikke.? I det rigtige mål.
/Ole

Fra : Kris

Dato : 06-02-06 13:41

>Hvorfor bytter du den ikke.? I det rigtige mål.
>/Ole

Hej Alle

Mange tak for gode svar, og link.

Jeg undersøger....

og til Ole, så var det et slagtilbud, hvor jeg slog til - ingen
bytteret, og jeg VAR jo vidende om bredden var et problem.

Tilbuddet var så billigt, at jeg var villig til at købe og smide væk,
hvis det ikke gik.

MVH

Kris