Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Zoom til D70
Fra : Dennis Meng

Dato : 12-02-06 13:16

Hej,

Jeg har et D70 som jeg er glad for, men dertil bruger jeg et ældre objektiv
fra et gl. analog nikon jeg har haft, når jeg skal bruge lidt zoom.
Det drejer sig om et Nikon AF-G 4,0-5,6/70-300
Desværre synes jeg ikke at billederne jeg tager med dette objektiv er
særligt skarpe overhovedet, generelt - og jeg bruger stativ.
Det er så også et relativt billigt objektiv :)

Mit spørgsmål er, om der til "menneskepenge" findes et bedre/skarpere (måske
ligefrem skarpt) objektiv, startende fra ikke højere end 70mm og op til min.
300mm ?
Med menneskepenge snakker jeg 2-3000 kr, plus minus - alt efter hvad "man
får"...
Det findes nok, men hvilket har I gode erfaringer med og evt. kan anbefale?
:)

Håber der er nogen der har lidt god viden at dele ud af her.... på forhånd
tak :)

Dennis

Fra : Steen

Dato : 12-02-06 13:41

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> får"...
> Det findes nok, men hvilket har I gode erfaringer med og evt. kan

Nikon har en bedre udgave af den optik du nævner, nemlig NIKKOR AF
70-300/4-5,6D ED til ca. 3.500 kr, som jeg selv er glad for til mit D70. Jeg
har taget mange skarpe billeder med den, men man skal være opmærksom på, når
man fotograferer med zoom, at man nogle gange fotograferer igennem mange
meter luft, hvor den mindste uro i atmosfæren kan forvrænge billedet.
Et ekstremt tilfælde er dette. Billedet er taget fra Hvidovre lystbådehavn
og bygningerne står på Vesterbro i KBH. En afstand på ca. 6 km:
http://www.dmy.dk/DSC_5765a.jpg
På korte afstande laver den fine skarpe billeder. Prøv at se avekatten her:
http://www.dmy.dk/DSC_8675a.jpg

/Steen

Fra : Dennis Meng

Dato : 12-02-06 14:12

> [...]
> http://www.dmy.dk/DSC_5765a.jpg
> På korte afstande laver den fine skarpe billeder. Prøv at se avekatten

Ja, den er sådan set dejligt skarp den abekat der - væsentligt skarpere end
det min egen linse formår at opnå... :)
Mht. mine billeder, så er det ikke uro i atmosfæren - jeg var afsted med en
kammerat og han tog nogenlunde samme typer billeder med en anden linse, og
de var en del skarpere som udgangspunkt.

Fra : MAL

Dato : 12-02-06 14:31

Hej Steen!
Det er sådan set ED-udgaven jeg henviser til i mit link! Den almindelige
D-udgave er ikke værd at samle på!

Mikael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-06 18:23

Steen wrote:

> ... man skal være
> opmærksom på, når man fotograferer med zoom, at man nogle gange
> fotograferer igennem mange meter luft, hvor den mindste uro i
> atmosfæren kan forvrænge billedet.

Det synes jeg ikke jeg har haft problemer med her:
http://jan.boegh.net/Album/Bygninger/slides/_DSC0785.html

Du tror ikke, du mener 'tele' og ikke zoom?

mvh
Jan

Fra : Steen

Dato : 12-02-06 20:23

> Du tror ikke, du mener 'tele' og ikke zoom?

Jo selvfølgelig, tak.

/Steen

Fra : AS

Dato : 12-02-06 17:48

Bemærkninger for begge objektiver, G og D ED: blænde skal altid være 8,
skarphed falder tydeligt over 200-220mm.
Hvis det ikke god nok, så kan man begynder at tænke om tungere (i kg og
DKK/EU) 70(80)-200 2.8, eller før det ældre second hand 70-210 4-5.6 D,
eller noget bedre 70-210 f4 const.

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-02-06 22:20

> [...]
> Hvis det ikke god nok, så kan man begynder at tænke om tungere (i kg og
> DKK/EU) 70(80)-200 2.8, eller før det ældre second hand 70-210 4-5.6 D,

Hvorfor skal blænde altid være 8 ? :)

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 22:50

In article <43f24915$0$27515$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
dennis.fjerndette@dpnet.dk says...

> Hvorfor skal blænde altid være 8 ? :)

Det skal den heller ikke men han mener nok for at objektivet skal yde
rimeligt skal den helst ikke være større end 8.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : MAL

Dato : 12-02-06 13:38

Hej Dennis!
Jeg har selv en D70s og en 70-300 optik fra Nikon, som jeg er okay tilfreds
med. Du kan læse om den på
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=250&catId=121

Jeg er klar over, at nogen ikke bryder sig om denne optik, men jeg er
faktisk godt tilfreds. Den koster omkring de 3.000 kr. alt efter, hvor du
finder den.

Mikael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-02-06 15:05

"Dennis Meng" skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er, om der til "menneskepenge" findes et bedre/skarpere
> (måske ligefrem skarpt) objektiv, startende fra ikke højere end 70mm og op
> til min. 300mm ?

Den slags spørgsmål hører så hjemme i news:dk.fritid.foto.indkoeb, hvor du
nok kan forvente mange flere gode svar end her

Jan