Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photo Transmitters (Telefoto)
Fra : ain

Dato : 12-02-06 12:49

til evt interesserede.og ang. tidligere tråd.(NRE)

..
I årene 1960 og opefter var den mest almindelige telefotosender
en MUIRHEAD transmitter, anvendt af de store dagblade og billedbureau
AP, Reuter osv. Det krævede en god telefonforbindelse.
Jeg brugte selv en Muirhead Sender ved de olympiske lege i Munchen1972.
Modtagelsen af billedet foregik på Muirhead Reciever, synkroniseret med
senderen
Modtageren var forsynet med en kasette med lysfølsomt fotopapir, som blev
fremkaldt
på sædvanlig vis..
Senere kom en nyere og lettere udgave af typen HELL (vistnok et Siemens
produkt)
Muirhead senderen vejede omkring 20 Kg, så det var en anseelig oppakning med
Sender,
transportabelt Mørkekammer og Fotoudstyr.
I 1994 lancerede AP (Amrk. Billedbureau) en ombygget Macintosh PowerBook
(AP PhotoLynx) indeholdende en Coolscan scanner, modem og batteri,
strømforsyning og en 12 volt DC biladapter.
Det er godt nok blevet nemmere idag at udveksle billeder,.
med fotohilsen
AIN

..

Fra : Max

Dato : 12-02-06 14:01

Hej ain

> Senere kom en nyere og lettere udgave af typen HELL (vistnok et
> Siemens produkt)

Er du sikker på det navn, en HELLschreiber er opfundet af en tysker
der hed Hell og blev brugt i trediverne og under WWII og forsvandt så,
forøvrigt var HELL en forløber for den almindelige RTTY maskine,
altså tekst via radiobølger.

> Det er godt nok blevet nemmere idag at udveksle billeder,.

Ja, men sjovt nok bygger mange af de moderne former på meget
gamle standarder.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-02-06 15:21

Max wrote:

> [...]
> der hed Hell og blev brugt i trediverne og under WWII og forsvandt så,
> forøvrigt var HELL en forløber for den almindelige RTTY maskine,

I 70'erne og 80'erne fandtes der en stor dyr high-end tromlescanner, der
hed HELL, det var et tysk produkt, det er ikke usansynligt, at det var
Simens der producerede HELL scanneren.

Den store reklame-gimmick i reprobranchen, var dengang et billede af tre
katolske munke fra Vertikanets forlag, som på Drupa-messen stod på HELL's
stand og så på en HELL trolescanner.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Max

Dato : 12-02-06 21:25

Hej Niels

> I 70'erne og 80'erne fandtes der en stor dyr high-end tromlescanner,
> der hed HELL, det var et tysk produkt, det er ikke usansynligt, at
> det var Simens der producerede HELL scanneren.

Simens har lavet Hell
http://www.hell-kiel.de/images/hellschreiber/bilder.htm

Forøvrigt blev Hell åbenbart en gammel mand og han har
solgt sin forretning til Siemens.

http://www.thocp.net/biographies/hell_rudolf.htm

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-06 12:47

Max wrote:

> [...]
> http://www.hell-kiel.de/images/hellschreiber/bilder.htm
>
> Forøvrigt blev Hell åbenbart en gammel mand og han har

Så vidt jeg kan se, så er en hellschreiber mere en forløber for
telexmaskiner, end en tidlig version af en Telephoto Transmitter.

Jeg mener der er noget med, at HELL varemærket blev solgt til Heidelberg,
som også købte Gretag...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ain

Dato : 12-02-06 15:22

"ain" <ain_globalnet@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> strømforsyning og en 12 volt DC biladapter.
> Det er godt nok blevet nemmere idag at udveksle billeder,.

Max wrote

[...]

det er muligt jeg husker forkert... HELL versus MUIRHEAD
jeg har ikke selv haft fingrerne i omtalte HELL, men mener at have set en
sådan.
kun har jeg kunnet finde noget i Siemens arkiv,
og den er fra 1950

http://w4.siemens.de/archiv/en/beteiligungen/hell.html

forøvrigt var der en dansk ingeniør, der omkring 1990
forsøgte sig med en dansk-fremstillet billedsender PICOFAX,
men den blev vist aldrig til noget.
V/h AIN