/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Så blev debaten om sommer- eller vinterdæk~
Fra : Mogens...


Dato : 05-03-06 15:52

Jeg har idag tilbragt en del tid på KTI i Roskilde, fordi mine børn
skulle køre. Derfor fik jeg mulighed for at betragte scenariet fra dom-
mertårent og tale med instruktørerne. Ikke mindst forskellen på de
enkelte dæktyper og -mærker var helt fantastisk at følge fra tårnet.
Der er en ENORM forskel på dækkenes kvaliteter !

Efter kørslen fik vi en lang snak med een af instruktørerne om oven-
nævnte forskel på dækkenes kvalitet. Ikke mindst brugen af sommer-
eller vinterdæk blev debatteret, og i den forbindelse kom han med en
særdeles markant udmelding.

I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
beviste. Men instruktøren nævnte også, at FDM - som jo var i TV med
den famøse Carina sommer-/vinterdæktest - efterfølgende har dementeret
deres afgørelse/opfattelse af brugen. Jvf.instruktøren idag har FDM truk-
ket sig således, at FDM også mener, vinterdæk er det rigtige i DK !

Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)



 
 
Ukendt (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-06 16:21

Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i sne...

Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..

Mvh
Morten



OZ7PUS (05-03-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 05-03-06 19:40


"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
> Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i sne...
>
> Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
>
> Mvh
> Morten
>


Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren og lavbprofil sommerdæk om
sommeren

Min fatter har en golf 2er med vinterdæk og jeg en nissan sunny st.car med
helårs og kan køre steder hvor han ikke kan så så meget bedere er vinter
dæk ikke

OZ3BTO



Ukendt (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-06 19:43


"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:440b307a$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
>> Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i
>> sne...
>>
>> Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
>>
>> Mvh
>> Morten
>>
>
>
> Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren og lavbprofil sommerdæk om
> sommeren
>
> Min fatter har en golf 2er med vinterdæk og jeg en nissan sunny st.car
> med helårs og kan køre steder hvor han ikke kan så så meget bedere er
> vinter dæk ikke

Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt

--
Tom



Mogens... (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-03-06 19:48


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt

Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...



Thomas J. (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 06-03-06 11:15

Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:

>
>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
>
>Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
>hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
>der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...

Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?

Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.

Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

Steen Schmidt (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-03-06 15:41

Thomas J. wrote:

> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
>
> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.

Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte til?

Mvh
Steen

Thomas J. (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 06-03-06 16:26

Den 06 Mar 2006 14:40:36 GMT sendte "Steen Schmidt"
<sschmidt@nospam.dk> følgende røgsignaler:

>Thomas J. wrote:
>
>> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
>> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
>>
>> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
>
>Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte til?

En anden aftenskole, hvorfor ?

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

Steen Schmidt (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-03-06 22:46

Thomas J. wrote:

> > Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte
> > til?
>
> En anden aftenskole, hvorfor ?

Nu går jeg desværre ikke på aftenskole, så gider du forklare hvad det
har med mit spørgsmål at gøre?

Mvh
Steen

Thomas J. (07-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 07-03-06 09:39

Den 06 Mar 2006 21:45:51 GMT sendte "Steen Schmidt"
<sschmidt@nospam.dk> følgende røgsignaler:

>> > Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte
>> > til?

Du svarer på mit indlæg vedr. 195 mm bredde for sommerdæk, med at dine
vinterdæk er 205 mm, og hvad du så skal skifte til ?

Du har jo allerede skiftet til vinterdæk om vinteren, så hvorfor
spørger du ?

Men okay, here goes:
Skift til sommerdæk, når det ikke er vinter længere (tænk at det
skulle være nødvendigt at uddybe).

Dette er selvfølgelig kun ment som en retningslinie, da du kan køre
med vinterdæk året rundt (ikke at dét er en god idé).

Men du er da velkommen til at uddybe hvad du ikke forstod i mit
forrige indlæg ?

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

Brian S Jensen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 05-03-06 23:11


"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:440b307a$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
>> Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i
>> sne...
>>
>> Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
>>
>> Mvh
>> Morten
>>
>
>
> Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren og lavbprofil sommerdæk om
> sommeren
>
> Min fatter har en golf 2er med vinterdæk og jeg en nissan sunny st.car
> med helårs og kan køre steder hvor han ikke kan så så meget bedere er
> vinter dæk ikke
>
> OZ3BTO
>

Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
kan jo ikke bruges til meget

Mvh.
Brian S Jensen - Vinterdæk er et must !



Klaus G. (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 06-03-06 05:30

> Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
> kan jo ikke bruges til meget
>
Hvorfor er der en forskel på to forskellige biler, hvis de har samme
størrelse dæk på? Hvis vi siger at bilens frihøjde er den samme, og bilerne
vejer ca. det samme?


--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



OZ7PUS (06-03-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 06-03-06 18:42


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:440bbab4$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>> Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
>> kan jo ikke bruges til meget
>>
> Hvorfor er der en forskel på to forskellige biler, hvis de har samme
> størrelse dæk på? Hvis vi siger at bilens frihøjde er den samme, og
> bilerne
> vejer ca. det samme?
>
>
> --
> Klaus G. / Seth-Enoch
>
> www.seth-enoch.dk
>
>

Ved ikke om dækkene har samme rulle omkreds .. men bredden er umiddelbart
det samme og vægten er oss næsten det samme

OZ3BTO



OZ7PUS (06-03-2006)
Kommentar
Fra : OZ7PUS


Dato : 06-03-06 18:41


"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:440b6201$0$108$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:440b307a$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
>> news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne
>>> !!
>>> Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i
>>> sne...
>>>
>>> Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
>>>
>>> Mvh
>>> Morten
>>>
>>
>>
>> Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren og lavbprofil sommerdæk om
>> sommeren
>>
>> Min fatter har en golf 2er med vinterdæk og jeg en nissan sunny st.car
>> med helårs og kan køre steder hvor han ikke kan så så meget bedere er
>> vinter dæk ikke
>>
>> OZ3BTO
>>
>
> Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
> kan jo ikke bruges til meget
>
> Mvh.
> Brian S Jensen - Vinterdæk er et must !
>


Nu er der jo oss en kæmpe forskel på Nissan Sunny st.car og en golf2er ..
ermh ........

Anyways burde den med vinterdæk stå bedere fast som den der har helårs dæk

Men sådan er det bare ikke

OZ3BTO



Basil (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 05-03-06 16:22

Mogens... skrev d. 05-03-2006 i meddelelse
<3WCOf.47148$d5.203715@newsb.telia.net>:

> Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
> debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)

Jeg har aldrig haft lysten eller muligheden for at kunne have 4 hjul
stående grundet lejlighed på 3. sal, men skiftede for et par uger siden
nogen fine dæk ud med nogen finere M+S dæk, mener de hedder Conti Euro
2500.
Jeg er chokeret over hvor stor forskel der er på dem, det er fantastisk
som bilen pludselig kan sættes i gang, og standse igen.
Min næste nye bil skal leveres med helårsdæk, det er helt sikkert !
Kai



Brizz (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 05-03-06 20:30

Basil skrev:
> Mogens... skrev d. 05-03-2006 i meddelelse
> <3WCOf.47148$d5.203715@newsb.telia.net>:
>
>> Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
>> debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)
>
>
> Jeg har aldrig haft lysten eller muligheden for at kunne have 4 hjul
> stående grundet lejlighed på 3. sal, men skiftede for et par uger siden
> nogen fine dæk ud med nogen finere M+S dæk, mener de hedder Conti Euro
> 2500.
> Jeg er chokeret over hvor stor forskel der er på dem, det er fantastisk
> som bilen pludselig kan sættes i gang, og standse igen.
> Min næste nye bil skal leveres med helårsdæk, det er helt sikkert !
> Kai
>
>
Hvis der står M+S på siden er det ikke et helårs dæk men et vinter dæk.
M=mud og S=snow.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus
76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W

Basil (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 06-03-06 16:18

Brizz skrev d. 05-03-2006 i meddelelse
<440b3d22$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>:
> Basil skrev:
>> Mogens... skrev d. 05-03-2006 i meddelelse
>> <3WCOf.47148$d5.203715@newsb.telia.net>:
>>
>>> Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
>>> debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)
>>
>>
>> Jeg har aldrig haft lysten eller muligheden for at kunne have 4 hjul
>> stående grundet lejlighed på 3. sal, men skiftede for et par uger siden
>> nogen fine dæk ud med nogen finere M+S dæk, mener de hedder Conti Euro
>> 2500.
>> Jeg er chokeret over hvor stor forskel der er på dem, det er fantastisk som
>> bilen pludselig kan sættes i gang, og standse igen.
>> Min næste nye bil skal leveres med helårsdæk, det er helt sikkert !
>> Kai
>>
>>
> Hvis der står M+S på siden er det ikke et helårs dæk men et vinter dæk. M=mud
> og S=snow.

Det har du vist ret i.
De står sikkert fint fast når solen skinner, eller hur ?
Kai



Thomas J. (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 05-03-06 16:27

Den Sun, 05 Mar 2006 14:51:43 GMT sendte "Mogens..."
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:

>Efter kørslen fik vi en lang snak med een af instruktørerne om oven-
>nævnte forskel på dækkenes kvalitet. Ikke mindst brugen af sommer-
>eller vinterdæk blev debatteret, og i den forbindelse kom han med en
>særdeles markant udmelding.
>
>I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
>at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
>beviste.

Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
hylerne råbe og skrige så tosset de vil.

Jeg ved hvad der passer til min kørestil.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

Flemming Kanstrup (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Kanstrup


Dato : 05-03-06 16:44

> Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
> hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
>
> Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
>
> --

Jomen kørestil er én ting - en anden ting er (som jeg ikke synes er blevet
nævnt i denne post) er at der skal være sne på kørebanen for at man kan
retfærdiggøre vinterdæk. Jeg har selv sommerdæk på propellen og den står da
ikke specielt godt fast i sneføre - og derfor bliver den da også stående de
dage hvor der er rigtigt meget snevejr (fruen har den på arbejde).

Jeg vil dog godt indrømme, at næste vinter tror jeg vi sætter vinterdæk på
16" reservehjulene.

- FK



Ole Gaarde Kristense~ (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 05-03-06 18:46

"Flemming Kanstrup" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
news:440b0741$0$24309$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
[KLIP]
>
> Jomen kørestil er én ting - en anden ting er (som jeg ikke synes er blevet
> nævnt i denne post) er at der skal være sne på kørebanen for at man kan
> retfærdiggøre vinterdæk.

Der tager du nu fejl - synes jeg.
Sådan en frostklar morgen med rimfrost på kørebanen er de uundværlige.
I hvert fald på en halvanden tons tung baghjulstrukket tysker
Uden vinterdæk minder min MB mest af alt om noget fra Bambi & Stampe. Med
vinterstøvler på er der ingen der kommer ud af krydset før mig

>Jeg har selv sommerdæk på propellen og den står da
> ikke specielt godt fast i sneføre - og derfor bliver den da også stående
de
> dage hvor der er rigtigt meget snevejr (fruen har den på arbejde).
>
Det synes jeg er en klog beslutning. Den var der nogle (mange) flere der
skulle tage.

> Jeg vil dog godt indrømme, at næste vinter tror jeg vi sætter vinterdæk på
> 16" reservehjulene.
>
Det er jeg sikker på du bliver glad for. Husk nu at købe nogen ordentlige
vinterdæk (og jeg ved at jeg her lægger hovedet på blokken fordi der er lige
så mange meninger som mennesker om hvad der er *ordentlige* vinterdæk).

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved



Mogens... (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-03-06 16:46


"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:9l0m021h8sg37rf8p69poca2s0ibrbrhvo@4ax.com...

> Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
> hylerne råbe og skrige så tosset de vil.

Som andre skriver er forskellen markant - til fordel for vinterdæk
idag atter testet og bevist på KTI...

> Jeg ved hvad der passer til min kørestil.

Så skal du ifølge instruktøren på KTI ikke bevæge dig over 60 km/t
når du vlæger at køre på sommerdæk !



jan@stevns.net (05-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-03-06 16:52

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Så skal du ifølge instruktøren på KTI ikke bevæge dig over 60 km/t
>når du vlæger at køre på sommerdæk !

Here we go again ;)

Det kommer jo i bund og grund an på underlaget.



--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Henrik B. (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-03-06 19:22

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:a72m02lqtt0sp10v6q4t523scjt0mp50o9@dtext.news.tele.dk...
> "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :
>
>>Så skal du ifølge instruktøren på KTI ikke bevæge dig over 60 km/t
>>når du vlæger at køre på sommerdæk !
>
> Here we go again ;)
>
> Det kommer jo i bund og grund an på underlaget.

Netop!! Og ikke som Thomas skriver: Kørestil...

--
-----------------------------
Knald & Luffe - Dét rykker!



Lars [6710] (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 05-03-06 17:08

Thomas J. wrote:

> Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
> hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
>
> Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
>

Jamen fint nok

Bare du så kender din og dækkenes begrænsning i glat føre og evt bliver
hjemme når det er slemt

Så bliver vi andre der har "ofret en formue" på nye vinterdæk nemlig
ikke forsinket
(Det sidste var skrevet med et meget stort glimt i øjet...)


--
Med venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

jan@stevns.net (05-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-03-06 17:11

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev :

>Så bliver vi andre der har "ofret en formue" på nye vinterdæk nemlig
>ikke forsinket

Jeg ville da også ønske at alle dem med forhjulstræk kunne blive
hjemme, i stedet for at smide deres biler alle mulige steder straks
det er glat

99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
(se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)


>(Det sidste var skrevet med et meget stort glimt i øjet...)

samme her....


--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Mogens... (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-03-06 17:19


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:d83m02t2e17lpjedklmnnn82phcbqqmq2r@dtext.news.tele.dk...

> Jeg ville da også ønske at alle dem med forhjulstræk kunne blive
> hjemme, i stedet for at smide deres biler alle mulige steder straks
> det er glat
> 99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
> (se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)
>(Det sidste var skrevet med et meget stort glimt i øjet...)

Og hvor mange forhjulstrækker kører der liiige ift. baghjulstræk?
Forholdsvis mange -> derfor...



jan@stevns.net (05-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-03-06 17:52

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Og hvor mange forhjulstrækker kører der liiige ift. baghjulstræk?
>Forholdsvis mange -> derfor...

mjoehhhh ....

Nu har fruen og jeg talt biler de sidste par dage her i det
sydsjæLLandske - og har talt 105 biler, der røg i grøften / parkerede
alternativ - vi kører jo som bekendt begge med træk i den rigtige ende

I nat, på vejen ned til Klarskov føg det om ørene på os, både med sne,
og biler ...


--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Jørgen M. Rasmussen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 05-03-06 18:15


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:d83m02t2e17lpjedklmnnn82phcbqqmq2r@dtext.news.tele.dk...


> 99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
> (se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)
>
Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og hvis
den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister har ikke
færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som skrider ud. Min
næste bil skal have ESP.



Sune (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 05-03-06 18:41


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:440b1c66$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> news:d83m02t2e17lpjedklmnnn82phcbqqmq2r@dtext.news.tele.dk...
>
>
>> 99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
>> (se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)
>>
> Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og hvis
> den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister har
> ikke færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som skrider ud.
> Min

Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI
eller lign.

> næste bil skal have ESP.

Det fungerer som en drøm. Det er den første vinter jeg har det på bilen, og
jeg er overrasket over, at det virker så godt.
Har også prøvet det på KTI, men ude i virkligheden i denne vinter viser det
rigtigt sin værdi.

vh Sune
Peugeot 307 med vinterdæk og ESP




Jørgen M. Rasmussen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 05-03-06 19:05


"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:440b22a9$0$2090>
> Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI
> eller lign.
>

Har jeg, "kursus i avanceret køreteknik" på Ring Djurs.

>> næste bil skal have ESP.
>
> Har også prøvet det på KTI, men ude i virkligheden i denne vinter viser
> det rigtigt sin værdi.
>
Et er teori, øvelser, noget andet virkeligheden. Blev sgu' taget med
bukserne nede, da saltvognen ikke var hurtig nok ude på E20, det var held
der ikke skete noget - snurre den, snurre den, og man kan bare vente på
"knaldet".



Henrik Stidsen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 05-03-06 20:48

Sune was thinking very hard :
>> Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og hvis
>> den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister har ikke
>> færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som skrider ud. Min

> Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI eller
> lign.

Glatbanekursus er lovpligtigt når man tager kørekort - og der lærer man
faktisk lige præcis hvordan man håndterer udskridninger med både
forhjul og baghjul. Så alle der tager kørekort i dag får sådan et
kursus - men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom
det er svært at lave isglat vej om sommeren...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard



Jørgen M. Rasmussen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 05-03-06 21:14


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

- men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom
> det er svært at lave isglat vej om sommeren...
>
Nej, der er forskel på hvornår det er leg/ alvor, forberedt/ overrasket,
been there :(.



Sune (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 05-03-06 21:19


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.2ce07d6303914317.34878@news.hs235.dk...
> Sune was thinking very hard :
>>> Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og
>>> hvis den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister
>>> har ikke færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som
>>> skrider ud. Min
>
>> Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI
>> eller lign.
>
> Glatbanekursus er lovpligtigt når man tager kørekort - og der lærer man
> faktisk lige præcis hvordan man håndterer udskridninger med både forhjul
> og baghjul. Så alle der tager kørekort i dag får sådan et

Det er rigtigt, men jeg tænkte også mest på dem der ikke har været det,
fordi det ikke var et lovkrav da de tog kørekort.

Men det er altid en god ide at tage et efteruddannelseskursus efter, at man
har fået noget rutine. Og så i egen bil.
På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end på de
lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.

> kursus - men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom
> det er svært at lave isglat vej om sommeren...

Det fungerer nu udemærket. Banen har en epoxybelægning, der bliver
stjerneglat når den bliver oversprøjtet med vand. Det virker også fint om
sommeren. Belægningen bliver slidt og skal ind i mellem skiftes og det er
hamrende dyrt, men KTI har altid en frisk belægning der altid fungerer.

vh Sune



Henrik Stidsen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 05-03-06 21:46

Sune pretended :
>> Glatbanekursus er lovpligtigt når man tager kørekort - og der lærer man
>> faktisk lige præcis hvordan man håndterer udskridninger med både forhjul og
>> baghjul. Så alle der tager kørekort i dag får sådan et

> Det er rigtigt, men jeg tænkte også mest på dem der ikke har været det, fordi
> det ikke var et lovkrav da de tog kørekort.

Hvornår blev det indført ? Har en fornemmelse af at det ikke er
voldsomt mange år siden, så du har nok ret i at der er forholdsvist
mange der kører rundt uden at have været på sådan et kursus.

> Men det er altid en god ide at tage et efteruddannelseskursus efter, at man
> har fået noget rutine. Og så i egen bil.

Ja - i egen bil betyder jo at man lærer hvordan ens egen bil reagerer
og ikke bare en tilfældig bil.

> På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end på de
> lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.

Da jeg var på glatbane var der også nogen af dem der var på kursus i
egen bil - de måtte køre 70 på returbanen hvor vi måtte køre 40, kan
forestille mig øvelserne bliver lavet ved tilsvarende større hastighed
også.

>> kursus - men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom det
>> er svært at lave isglat vej om sommeren...

> Det fungerer nu udemærket. Banen har en epoxybelægning, der bliver
> stjerneglat når den bliver oversprøjtet med vand. Det virker også fint om
> sommeren. Belægningen bliver slidt og skal ind i mellem skiftes og det er
> hamrende dyrt, men KTI har altid en frisk belægning der altid fungerer.

Okay, troede egentlig bare det var normal asfalt. Da jeg var der var
det i december måned, mega koldt og der var et tykt lag is på banen -
så det var næsten for glat til at være realistisk, jeg skal i hvert
fald ikke ud at køre på så glat en vej hvis jeg på nogen måder kan
undgå det (nedbremsning, med ABS, fra ~30km/t - 80 meter - 120 meter
uden ABS!)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.



Klaus D. Mikkelsen (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-03-06 07:50

Henrik Stidsen skriver:
>
> Hvornår blev det indført ? Har en fornemmelse af at det ikke er
> voldsomt mange år siden, så du har nok ret i at der er forholdsvist
> mange der kører rundt uden at have været på sådan et kursus.

Jeg var på glatførekursus, min søster var ikke. Jeg tog kørekort i 1990
hun gjorde i 1988.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

jan@stevns.net (05-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-03-06 22:24

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev :

>Men det er altid en god ide at tage et efteruddannelseskursus efter, at man
>har fået noget rutine. Og så i egen bil.

Klart.

Har man så "ikke tid" - er der jo ikke noget der forbyder en at lege
på livet løs ;)

Jeg kan ihvetfald ikke dy mig, når det er glat - rundt hjørner, tages
da helst på speederen ...

>På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end på de
>lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.

Så skal du prøve med en Bus/tankvogn ... *det* er spas ;)


--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Uffe Ravn (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 06-03-06 01:07

jan@stevns.net wrote:

>> På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end
>> på de lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.
>
> Så skal du prøve med en Bus/tankvogn ... *det* er spas ;)

4 kodeord:

KTI, tankvogn, glatbakke og slingrebremse )))







På den anden side, når man har set en sættevognstrækker lette den ene side
med 40-50 cm. får man lidt respekt for det.

Der gik en times tid og noget kaffe, før de 2 i trækkeren havde
tilværmelsesvis normal hjerterytme igen.

Mvh. Uffe Ravn



jan@stevns.net (06-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 06-03-06 07:37

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>4 kodeord:

> KTI, tankvogn, glatbakke og slingrebremse )))

Jeg kan kode det ned til 1 ord : Brormanden

SIdste han var på "efteruddannelse" - fik instruktøren et pjosk

(Gu' ved om det er det Guldmann hentyder til ?)


--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Finn Guldmann (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-03-06 12:32

jan@stevns.net skrev:
>> 4 kodeord:
>> KTI, tankvogn, glatbakke og slingrebremse )))
> Jeg kan kode det ned til 1 ord : Brormanden
> SIdste han var på "efteruddannelse" - fik instruktøren et pjosk
> (Gu' ved om det er det Guldmann hentyder til ?)
>
Hvis han begynder at lave virkelig sjove ting på glatbanen skal det nok
være det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Anders Majland (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-03-06 15:14

> Hvis han begynder at lave virkelig sjove ting på glatbanen skal det nok
> være det.

På bakken man kommer ind på fra siden gælder det da om at snore flest muligt
omgange - _og_ komme ud i bunden med den rigtige ende fremad

/A - der kun har prøvet glatbane i en 12t mercer



Ole Gaarde Kristense~ (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 05-03-06 18:50

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:440b1c66$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
[KLIP]
> Min næste bil skal have ESP.
>
Hvilket også er noget nær den bedste bilopfindelse siden hjulet.
Ville under ingen omstændigheder undvære det på taxaen. Har det desværre
ikke på privaten, men så kan man jo muntre sig på vej til og fra arbejde
Og tænk at nogen slog det hen som noget nymodens pjat uden betydning da det
kom frem.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved



jan@stevns.net (05-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-03-06 19:12

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev :

>Og tænk at nogen slog det hen som noget nymodens pjat uden betydning da det
>kom frem.

Mon ikke det mest skyldtes at "man" kom til at kende til det, da
Mercedes *måtte' montere det på deres væltepeter ?

"man" som i folk flest
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Ole Gaarde Kristense~ (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 05-03-06 20:42

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:ieam02piholg3jvk5cu37quum3c2h2sg0v@dtext.news.tele.dk...
> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev :
>
> >Og tænk at nogen slog det hen som noget nymodens pjat uden betydning da
det
> >kom frem.
>
> Mon ikke det mest skyldtes at "man" kom til at kende til det, da
> Mercedes *måtte' montere det på deres væltepeter ?
>
> "man" som i folk flest

Jo det tror jeg faktisk du har ret i. Der kunne man jo pludselig se i
prime-time hvad det betød.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved



jan@stevns.net (05-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-03-06 22:22

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev :

>Jo det tror jeg faktisk du har ret i. Der kunne man jo pludselig se i
>prime-time hvad det betød.

Hehe - det var et svært sjovt syn :)

Og selvfølgelig var de arrogante tyskere fremme i skoene med at det
var testerne der fejlede og ikke bilen.

(MB er vist ikke helt så kæphøje mere - også sådan lige historien med
taxaerne in mente ;)
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Jan (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 05-03-06 19:16


"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:9l0m021h8sg37rf8p69poca2s0ibrbrhvo@4ax.com...
> Den Sun, 05 Mar 2006 14:51:43 GMT sendte "Mogens..."
> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
>

> Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
> hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
>
> Jeg ved hvad der passer til min kørestil.

Fint nok. Når du nu en dag ikke lige får bremset tids nok, så har du jo
sikkert helt ren samvittighed...

Har selv en kvindelig bekendt, som blev alvorligt invalideret af idiot, som
kørte med vinterdæk i juli måned - hvilket er ligeså slemt. Han kunne
ligesom ikke standse, og torpederede hendes bil bagfra. Om der var
bremsespor - YES - så flotte, men friktionen kneb det med.

vh/Jan







Anders Majland (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-03-06 15:16

> Har selv en kvindelig bekendt, som blev alvorligt invalideret af idiot,
> som kørte med vinterdæk i juli måned - hvilket er ligeså slemt. Han kunne
> ligesom ikke standse, og torpederede hendes bil bagfra. Om der var
> bremsespor - YES - så flotte, men friktionen kneb det med.

Var det ikke farten der bare var for høj ?
Jeg synes normalt at FDM mf. siger at eneste ulempe ved vinterdæk om
sommeren er for stort et slid

/A



jan@stevns.net (05-03-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-03-06 19:52

Thomas J. <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev :

>Jeg ved hvad der passer til min kørestil.

Kørestilen er nok ret ligegyldig - mere vigtigt er det at kunne aflæse
underlaget/bilens reaktioner ;)

(Kan man ikke det - er man på skideren uanset dækvalg)




--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside


Brian S Jensen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 05-03-06 23:13


"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:9l0m021h8sg37rf8p69poca2s0ibrbrhvo@4ax.com...
> Den Sun, 05 Mar 2006 14:51:43 GMT sendte "Mogens..."
> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
>
>>Efter kørslen fik vi en lang snak med een af instruktørerne om oven-
>>nævnte forskel på dækkenes kvalitet. Ikke mindst brugen af sommer-
>>eller vinterdæk blev debatteret, og i den forbindelse kom han med en
>>særdeles markant udmelding.
>>
>>I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
>>at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
>>beviste.
>
> Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
> hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
>
> Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
>
> --
> Thomas J.

Ja, nogle VIL bare ikke lytte til fornuft

Så god tur - bare du ikke ramler ind i uskyldige trafikanter

Mvh.
Brian S Jensen



Thomas J. (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 06-03-06 11:03

Den Sun, 5 Mar 2006 23:13:15 +0100 sendte "Brian S Jensen"
<m3m5@hotmail.com> følgende røgsignaler:

>Ja, nogle VIL bare ikke lytte til fornuft
>
>Så god tur - bare du ikke ramler ind i uskyldige trafikanter

Mange tak, mine sommerdæk er så gode at ABS'en endnu ikke har været i
aktion i denne vinter endnu, og jo jeg kører også i sne.

Men fordelen er at jeg kører på de større veje hvor der er
saltet/skrabet.
Men i øvrigt så har jeg tidligere kørt med vinterdæk, og jeg kan sandt
for dyden ikke gennemskue fordelene. Der hvor der var sne, kunne jeg
sagtens få vinterdækkene til at opgive bare ved at jokke speederen
ned.
Det er det samme med mine Hankook sommerdæk, hvis jeg accelerer opad
bakke i 2. gear, og pludselig træder speederen ned, trækker den op til
ca. 3000 o/min. (stadig med fuld friktion), og så begynder de at
slippe vejgrebet.

Men det er jo det tossede ved vores samfund:
Alle tror at teknologien kan sætte naturkræfterne ud af spillet.
Så selvom der ligger sne på vejene, så skal der køres som på en varm
sommerdag (130 km/t på landevejen og 170 km/t på motorvejen).

Jeg kører det man må +10% og det gælder både sommer og vinter, og jeg
har endnu aldrig været i en situation, der gav anledning til panik.
Jeg har nemlig evnen til ikke bare at læse trafikken 400-500 m fremad,
men også til løbende at tage højde for konsekvenserne af "idioternes"
kørsel.

Det er sådan et trick man lærer når man kører 45-knallert.

I skulle prøve det en skønne dag. I starten sveder man når man er nået
frem, men efterhånden kan man "se" den nøjagtige rute foran sig når
man kører. Så man tænker ikke bevidst over at nu skal man passe på
bilen ved sidevejen. Man gør det bare.

Men det er sgu svært at forklare.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

BJ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 06-03-06 11:15


"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:4s0o02lurnrgqoft8m9jdgj04acu4o5ar7@4ax.com...

KLIP

> Men i øvrigt så har jeg tidligere kørt med vinterdæk, og jeg kan sandt
> for dyden ikke gennemskue fordelene. Der hvor der var sne, kunne jeg
> sagtens få vinterdækkene til at opgive bare ved at jokke speederen
> ned.

Hvad havde du da forventet ... asfalt, sne, is og gammelt ispapir sprøjtende
ud fra de trækkende hjul/dæk..?..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Morten Fruergaard (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 05-03-06 17:03

Mogens... wrote:


SNIP

> Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
> debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)


HOV HOV.

Du sælger da ikke dæk, hvordan kan du så skrive det...?

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Henrik Stidsen (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 05-03-06 17:08

Mogens... presented the following explanation :
> I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
> at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
> beviste.

Hvad så med helårsdæk ? er de ikke udemærkede til daglig brug ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Is this now?" - Agatha, The Minority Report



Uffe Ravn (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-03-06 21:30

Mogens... wrote:

>Så blev debaten om sommer- eller vinterdæk idag aflivet !

Jeg er ked af at sige det Mogens, men jeg tror at dit indlæg, netop har
bidraget til det modsatte af den i emnefeltet nævnte påstand
--
Mvh. Uffe Ravn
På pigdæk



Ukendt (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-03-06 11:43


"Uffe Ravn" <mailto:uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
"Re: Så blev debaten om sommer- eller vinterdæk idag aflivet !"

> Jeg er ked af at sige det Mogens, men jeg tror at dit indlæg, netop har
> bidraget til det modsatte af den i emnefeltet nævnte påstand

OK, men hvis en erfaren leder fra KTI stiller sig op foran
et antal håbefulde unge bilister og siger, at FDM's un-
dersøgelse er af FDM trukket tilbage, fordi den viste noget
forkert, bør det ha' en vis effekt, IMO.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


alexbo (06-03-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-03-06 12:10


<Mogens skrev
> OK, men hvis en erfaren leder fra KTI stiller sig op foran
> et antal håbefulde unge bilister og siger, at FDM's un-
> dersøgelse er af FDM trukket tilbage, fordi den viste noget
> forkert, bør det ha' en vis effekt, IMO.

Det har det da også, jeg gik f.eks ind på FDM´s hjemmeside for at finde
noget om denne tilbagetrækning, det lykkedes ikke.
Jeg fandt ingenting om denne test, hvad handlede det hele om.

Jeg undrede mig egentligt over at denne erfarne leder, dels slog alle over
een kam, som om danske bilister har stort set ens vilkår for vinterkørsel.
Dels blandede Sverige ind i sagen, hvad svenskerne gør er da fuldstændigt
ligegyldigt, men han mener måske at forholdene i DK og SV er nogenlunde ens.

mvh
Alex Christensen



Brian (05-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 05-03-06 21:44

Mogens... wrote:

> Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
> debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)

Nå... hvad skal vi så diskutere til November ?


/Brian



Christian B. Andrese~ (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-03-06 12:26


Thomas J. wrote:
> Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
>
> >
> >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> >news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> >> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
> >
> >Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
> >hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
> >der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
>
> Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?
>
> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
>
> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.

Hvor meget kører du om året ?
3.000 km ?
Hvor kører du henne ? Rådhuspladsen og Kongens Nytorv ?

--

Christian
www.yee-haw.dk


Thomas J. (06-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 06-03-06 16:23

Den 6 Mar 2006 03:25:38 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:

>
>Thomas J. wrote:
>> Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
>> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
>>
>> >
>> >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> >news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> >
>> >> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
>> >
>> >Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
>> >hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
>> >der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
>>
>> Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?
>>
>> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
>> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
>>
>> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
>
>Hvor meget kører du om året ?
>3.000 km ?

ca. 16.000 km.

>Hvor kører du henne ? Rådhuspladsen og Kongens Nytorv ?

Vestsjælland. Slagelse.

Jeg var f.eks. lige nede og handle mens der lå fastkørt sne på de
mindre villeveje. Selvom det gik opad bakke et par stedet, var der
ingen hjulspin. Havde jeg jokket speederen i bund ville dækkene have
mistet vejgrebet. Det samme med nedbremsninger....ingen behov for ABS.
Hvis jeg derimod klodsede bremsen i, ville ABS'en komme på arbejde.

Men nu ved jeg ikke hvordan det er i de øvrige NG-medlemmers biler,
men i en Hyundai Getz har pedalerne mere end 2 positioner (sluppet og
trådt i bund). Rattet kan ligeledes drejes som man ønsker det og i det
tempo man har lyst til.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

Christian B. Andrese~ (07-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 07-03-06 11:18


Thomas J. wrote:
> Den 6 Mar 2006 03:25:38 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
> <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
>
> >
> >Thomas J. wrote:
> >> Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
> >> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
> >>
> >> >
> >> >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> >> >news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >> >
> >> >> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
> >> >
> >> >Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
> >> >hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
> >> >der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
> >>
> >> Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?
> >>
> >> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
> >> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
> >>
> >> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
> >
> >Hvor meget kører du om året ?
> >3.000 km ?
>
> ca. 16.000 km.
>
> >Hvor kører du henne ? Rådhuspladsen og Kongens Nytorv ?
>
> Vestsjælland. Slagelse.
>
> Jeg var f.eks. lige nede og handle mens der lå fastkørt sne på de
> mindre villeveje. Selvom det gik opad bakke et par stedet, var der
> ingen hjulspin. Havde jeg jokket speederen i bund ville dækkene have
> mistet vejgrebet. Det samme med nedbremsninger....ingen behov for ABS.
> Hvis jeg derimod klodsede bremsen i, ville ABS'en komme på arbejde.
>
> Men nu ved jeg ikke hvordan det er i de øvrige NG-medlemmers biler,
> men i en Hyundai Getz har pedalerne mere end 2 positioner (sluppet og
> trådt i bund). Rattet kan ligeledes drejes som man ønsker det og i det
> tempo man har lyst til.

Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
sommerdæk og vinterdæk ?
Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
mellem bule og ingen bule.

--

Christian
www.yee-haw.dk


Thomas J. (07-03-2006)
Kommentar
Fra : Thomas J.


Dato : 07-03-06 21:51

Den 7 Mar 2006 02:18:01 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:


>Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
>sommerdæk og vinterdæk ?

Nej.

>Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
>mellem bule og ingen bule.

Ja, uha hvor vinterdæk står fast på is....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06

Christian B. Andrese~ (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-03-06 12:32


Thomas J. wrote:
> Den 7 Mar 2006 02:18:01 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
> <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
>
>
> >Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
> >sommerdæk og vinterdæk ?
>
> Nej.

Tænkte jeg nok.

> >Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
> >mellem bule og ingen bule.
>
> Ja, uha hvor vinterdæk står fast på is....

Meget meget meget bedre end sommerdæk, tro mig.

--

Christian
www.yee-haw.dk


Ukendt (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-03-06 13:26


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Meget meget meget bedre end sommerdæk, tro mig.

Så skal der være skudt pigge i, pigdæk, ellers kun bedre.



Christian B. Andrese~ (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-03-06 13:26


Thomas J. wrote:
> Den 7 Mar 2006 02:18:01 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
> <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
>
>
> >Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
> >sommerdæk og vinterdæk ?
>
> Nej.

Tænkte jeg nok.

> >Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
> >mellem bule og ingen bule.
>
> Ja, uha hvor vinterdæk står fast på is....

Meget meget meget bedre end sommerdæk, tro mig.

--

Christian
www.yee-haw.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste