Mondeo "rumler"
Fra : KO

Dato : 04-03-06 20:42

Har købt en brugt Mondeo fra 94. Mit "problem" er om der er noget galt?! Når
der køres på ujævn vej/vej med miljøbump, kommer der rumlelyde omme fra
bagenden. Som om en fjeder eller bagbro ikke er 100% i orden. Kan ikke
umiddelbart selv se noget. Er det normalt for en hatchback at
støje/knirke/rumle bagfra, når der køres over noget ujævnt?

En anden ting er bremserne. Hver eneste gang jeg starter med at kører skure
bremserne. Også selv om bilen kun har holdt stille i 2-3 timer. Er det
normalt? Efter 2-5 bremsninger stopper det.

En trejde ting (pyhaa ... Er 11,5 km/l OK ved fornuftig kørsel. Regnede
egentligt med en 12-13 km/l!!

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 21:05

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiddelbart selv se noget. Er det normalt for en hatchback at
> støje/knirke/rumle bagfra, når der køres over noget ujævnt?

ALLE biler rumler jo i en vis udstrækning så det er jo svart at afgøre ud
fra noget man læser her.

> En anden ting er bremserne. Hver eneste gang jeg starter med at kører
> skure bremserne. Også selv om bilen kun har holdt stille i 2-3 timer. Er
> det normalt? Efter 2-5 bremsninger stopper det.

Du kan jo kigge efter hvor meget belægning der er tilbage. Du skal bare
pille hjulene af, så kan du se både belægning foran, og hvis du piller
tromlerne af (skal ikke bruges værktøj), så kan du også se bagved. Men med
alt det salt som kommunen har strøet på vejene så er det ikke unormalt at
bremserne ruster ad h. til.

> En trejde ting (pyhaa ... Er 11,5 km/l OK ved fornuftig kørsel. Regnede
> egentligt med en 12-13 km/l!!

Så kan du bare køre "ordentligt"
Det lyder som om det er ok

--
Tom

Fra : Mathias

Dato : 05-03-06 00:39

Rolig... det lyder ikke som om, der er noget galt med din Mondeo...

Lytter man for meget til bilens lyde, bliver man hurtig paranoid og kommer
til at forestille sig, at der er alt mulig galt med den

Det bedste du kan gøre er at sørge for at skrue godt op for bilradioen

God fornøjelse med bilen!

Mathias

Fra : KO

Dato : 05-03-06 09:02

> [...]
> til at forestille sig, at der er alt mulig galt med den
>
> Det bedste du kan gøre er at sørge for at skrue godt op for bilradioen

He he. Er helt rolig. Har før haft Ford Orion (og senest en Golf 2 TD), dog
en sedan. Den menes jeg også at rumlede lidt, bare ikke nær så meget. Mine
forældres Mondeo stationcar fra 96 rumler/rasler heller ikke på denne måde.
Så tænkte om bagtøjet kunne fejle noget!?!

Er der ellers noget man skal være OBS på en Mondeo fra 94?

Fra : Sorensen

Dato : 05-03-06 09:26

Bagtøjet????? På en forhjulstrukken bil!!!!!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-03-06 10:30

Sorensen wrote:
> Bagtøjet????? På en forhjulstrukken bil!!!!!

Ja, ligesom der er noget der hedder fortøjet på en baghjulstrukket bil.
Der står jo ikke differentialet vel

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 10:55

"Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev :

>Bagtøjet????? På en forhjulstrukken bil!!!!!

Hvorfor mener du et bagtøj på en forhjulstrækker ikke kan give
problemer ?

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Michael D Clarke

Dato : 05-03-06 14:17

ingen KO på isen....he he. Jeg tror bare du har et sæt dæk som rumle mere
end andre typer. Det er ikke bilen (tja, undtagen at nu skulle være nogle
følsom baghjulslejer du har :). Det kan såmænd også være bøsninger som er
mørnet op. Men tjekke lige dine bremser mht til skurren lyd.
Jeg går ude fra at det er en 1.8 du har købt dig? De kører (afhængig af km
slittage) ca. 10- 13 km/L. Min bror's feks kører 12 km/l. og har kørt
300.000km.

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 05-03-06 21:37

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse

> En trejde ting (pyhaa ... Er 11,5 km/l OK ved fornuftig kørsel. Regnede
> egentligt med en 12-13 km/l!!

Har selv en Mondeo 1,8 fra 1994, kørt 316.000 km, den ligger ca omkring
12-12,5 km/l ved normal kørsel....med sommerdæk på ligger den på 11,5-12
km/l (215/40-17)

Og ja, min rumler også omme bagfra, og knirker lidt nogen gange når jeg
kører over noget ujævnt, mener det er bøsningerne der trænger til at blive
skiftet....

--
Mvh Jacob
Tullende rundt i en bovlam Ford Mondeo 1,8 - '94.......

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-03-06 23:04

"Jacob Bjørn" <jacobkosovo@hotmail.comREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Eller en M113 G3,EXT, alt efter behov

Den slags vokser man sig fra ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 06-03-06 16:30

> Den slags vokser man sig fra ;)

Ja, så er det jo godt at jeg skal et nummer op i vægtklasse inden alt for
længe, og til at køre Leo 1, Biber....

Fra : KO

Dato : 06-03-06 22:04

KLIP
> Og ja, min rumler også omme bagfra, og knirker lidt nogen gange når jeg
> kører over noget ujævnt, mener det er bøsningerne der trænger til at blive
> skiftet....

Hvilke bøsninger er dette helt præcist? Er det noget man selv kan skifte, og
hvad koster sådan nogle fætre?
Takker til alle. Det er IKKE dækkene. Det er noget "makanisk". Håber i
forstår

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 07-03-06 19:56

> KLIP
>>

> Hvilke bøsninger er dette helt præcist? Er det noget man selv kan skifte,
> og hvad koster sådan nogle fætre?

Der må jeg melde pas.....