M+S dæk på en smuttur til Moss i Norge
Fra : Nicolai Lang

Dato : 03-03-06 20:47

Hej Gruppe,

Jeg skal til Moss i Norge (lidt syd for Oslo) på Onsdag.

Bilen er udrustet med M+S, som normalt står pænt fast. Borset fra lige
her ved 17:30 tiden i det indre København. Der var da ihvertfald glat
fra Rådhuspladsen til Jagtvej. Da først jeg var nået ud på
Hillerødmotorvejen gik det med normal marchhastighed.

Skal jeg medbringe Snekæder? Hvordan er vejene pt. op over Svinesund
mod Oslo?

Eller er Autosock en bedre løsning? Hvor køber man sådan en i Hillerød
lørdag eller i København city?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 03-03-06 21:48

"Nicolai Lang" Hvordan er vejene pt. op over Svinesund
> mod Oslo?

---

Hej Nicolai.

Jeg hjem fra Oppdal i Midtnorge sidste lørdag og kørte hele turen selv.

Vejene var bestemt fine og jeg havde slet ikke noget at bruge kæderne til.

Jeg fik drejet af E6 200 km. for tidligt pga. min gps og det betød 200 km.
over 2 bjerge med 8 % stigning. 3 voksne og 2 børn gjorde, at jeg helst ikke
skulle møde andre modkørende på vej op, men det gik. Havde jeg dog bare
kigget på kortet

På destinatioen var der enkelte gange, jeg ikke kunne komme op, men det var
lige foran hytten hvor der ikke var ryddet. Jeg vendte bilen og bakkede op
og så var det fint.

En auto-sok er efter min vurdering spild af penge, hvis du kun skal køre på
de store veje. De var i hvert fald fine for en uge siden.

Mvh.
Kristian

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 03-03-06 23:31

Hej Nicolai
Her er de "kolde" fakta fra FDM.
Venligst

Ulf Gustavsen.

Det er tilladt at køre med pigdæk fra 1. nov. til 1. søndag efter påske. I
Nordnorge fra 15 okt. til 1. maj. Loven siger: "Når føret gør det
nødvendigt, må et motorkøretøj ikke bruges, uden at hjulene er sikret
tilstrækkeligt vejgreb ved hjælp af pigge, snekæder eller lignende", dvs.
man skal køre med vinterdæk eller pigdæk og sørge for at have snekæder med i
bagagerummet. Man kan risikere at blive afvist ved færgerne til Norge, hvis
man ikke har tilstrækkelig vinterudrustning med til køretøjet (minimum
snekæder).Snekæder monteres på de trækkende hjul. Vinterdækkene skal have en
mønsterdybde på mindst 3 mm.

Hvis man har helårsdæk på bilen (skal være M+S mærket), kan man bruge dem i
kombination med snekæder. Hvis helsårsdækkene er stærkest i
sommerdisciplinerne i forhold til vinterdisciplinerne, må man påregne, at
snekæderne skal tidligere i brug - selvfølgelig afhængig af føret.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 04-03-06 10:13

On Fri, 3 Mar 2006 21:47:31 +0100, "Kristian Knudsen"
<Knuden@tdcadsl.dk> wrote:

>En auto-sok er efter min vurdering spild af penge, hvis du kun skal køre på
>de store veje. De var i hvert fald fine for en uge siden.

Tak, det regnede jeg også med. Jeg køber et par billige snekæder og
smider i bilen for alle tilfældes skyld :)

Hvor langt kan man køre på sådanne kæder - det er vel ikke muligt at
køre meget mere end 30-40 km/t?

Så hvis nu der kommer snekaos, så er det nok mere realistisk jeg kører
til det nærmeste hotel of overnatter mens de rydder motorvejen.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-03-06 10:46

Nicolai Lang skriver:

> Hvor langt kan man køre på sådanne kæder - det er vel ikke muligt at
> køre meget mere end 30-40 km/t?

Senkæder på moderne biler er IMHO kun til dyb sne eller "fritrækning".

> Så hvis nu der kommer snekaos, så er det nok mere realistisk jeg kører
> til det nærmeste hotel of overnatter mens de rydder motorvejen.

_Meget_ god ide.

Hverken pigdæk, kæder, autosock eller andet gør din bil til et
snemonster.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 04-03-06 13:42

On Sat, 04 Mar 2006 10:45:50 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Senkæder på moderne biler er IMHO kun til dyb sne eller "fritrækning".

Toyota Corolla Hatchback 1,3 1992 ;)

/Nicolai

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-03-06 14:28

Nicolai Lang skriver:

> Toyota Corolla Hatchback 1,3 1992 ;)

Jeps, moderne bil.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : OZ7PUS

Dato : 05-03-06 06:17

> [...]
>
> _Meget_ god ide.
>
> Hverken pigdæk, kæder, autosock eller andet gør din bil til et

Kommer sku an på bilen

En Patrol med kæder på alle 4 dæk kører snildt gennem 2M høje driver

Godt med frihøjde og 4x4 med snekæder på så kan man hvist altid komme frem i
DK ihvertfald

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-03-06 07:24

OZ7PUS skriver:

> Kommer sku an på bilen

Corolla...

> En Patrol med kæder på alle 4 dæk kører snildt gennem 2M høje driver

Nej

> Godt med frihøjde og 4x4 med snekæder på så kan man hvist altid komme frem i
> DK ihvertfald

Men norge ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-03-06 08:10

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev :

>En Patrol med kæder på alle 4 dæk kører snildt gennem 2M høje driver

Århhhhh spis lige brød til .... der kunne jo gemme sig noget inde
i den 2 meter høje snedrive ;)

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-03-06 18:46

Nå, så er jeg fremme - godt og vel.

Ikke nogen problemer på vejen, alt er ryddet og jeg står fint fint
fast. Var egentlig ude for at få et par nye fordæk i mandags, men alt
i Danmark er udsolgt (155/80R13). Så endte med at bytte om på for- og
baghjul.

Var ude og gå en tur omkring hotellet for at se noget af sneen (med
noget dybere mønster på fodtøjet end bilen ;) ). Steder ligger der
driver op til vindueskanten (øverste). De små villaveje er ikke rydede
helt, de stamper jo bare sneen sammen og kører på den. Det måtte jeg
også prøve ;) Og det gik da nogenlunde.

Imens jeg kørte herop sad jeg så også og glædede mig over hvor billigt
man kan køre bil - sammenlignet med de fleste af mine kolleger, som
køber brugte biler til priser over 150.000.

Købte Corollaen (1992 HB 1,3) i juli for 15.000. Har ofret en
bærekugle og en udstødning(~2500 kr.) og foreløbig kørt 20.000 km i
den. Uden problemer. Skal snart have den til mekanikkeren for at se
hvor meget der skal laves før syn - hvis ikke det er for meget, så
synes den (og får så også lige ny frontrude, køler og
bagrudeviskermotor).

Men uanset så har den forlængst været billigere i reparation,
brændstof og forsikring end den forrige jeg havde (Chrysler Neon 95).

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com