Volvo V40
Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-03-06 12:41

Hej folks!

Hvad er der at sige om Volvo V40?
Både positivt og negativt ønskes da jeg overvejer om en sådan skal være min
næste bil.

Hvad mener i om denne? Er den rimelig til prisen?

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=308400022&page=8

MVH Niels

Fra : Bo Velschow

Dato : 03-03-06 14:15

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej folks!
>
> Hvad er der at sige om Volvo V40?
> Både positivt og negativt ønskes da jeg overvejer om en sådan skal være
> min næste bil.

Brugtbiltest fra Motor (dog fra 2000):
http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1598

- de første modeller skal man således holde sig fra. Personligt synes jeg
dog helt generelt, at man får for lidt for pengene ved at købe en Volvo
(selvom flere af deres modeller da er dejlige biler at køre - jeg har da
oplevet både S80 og 850'eren (i forskellige aftapninger inkl. én med 225HK)
som helt OK at trille rundt i).

> Hvad mener i om denne? Er den rimelig til prisen?
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=308400022&page=8

Godt spørgsmål! Jeg har besluttet, at vores næste bil skal være fabriksny -
vi er simpelthen trætte af brugte (og dyre!) biler! Jeg har på det sidste
regnet en hel del på tingene, og forbløffende nok er en spritny bil faktisk
kun marginalt dyrere (kroner per kilometer) end vores 6 år gamle Mondeo, der
nu har kørt 205 kkm.

Regnestykket er kommet til at se således ud mht. driftsomkostninger per km
[*]:

Mondeo 1.8: Ca. kr 4,20 per km (dog med et rentefrit lån; skulle vi have
lånt pengene, var omkostningerne blevet endnu højere).
Mazda6 2.3 Sport: Ca. Kr. 5,00 per km (3 års garanti, dvs. kun sliddele de
første 3 år. Forventes solgt om 3 år. Afskrivning ca. 12.5% af nypris per
år).

For Mondeo'en er det ganske overraskende, at en brugt bil faktisk kan være
så dyr i drift! Godt nok er (var) kapitalomkostningerne lavere - men
reparationerne....! (og der er ikke udsigt til, at de bliver færre og
billigere - tværtimod!).

Havde vi valgt en ny bil, der bedre svarer til vores Mondeo 1.8 (f.eks. en
Mazda6 1.8 Comfort, eller en Mondeo 1.8 (nå nej - _aldrig_ Ford igen!),
ville forskellen på ny og brugt bil være skrumpet yderligere ind (lavere
afskrivning; forsikring, ejerafgift og dæk billigere; bedre benzinøkonomi).

Selvfølgelig skal man være i stand til at skaffe (låne) flere penge for at
købe en ny bil, end for at købe en brugt - men når man så tænker på, at man
får en _helt_ ny, sikrere bil med _det hele_ (f.eks. ESP), og ikke behøver
tænke på, hvad det næste (dyre), der går i stykker er, så er jeg ikke så
meget i tvivl.

Blot mine betragtninger vedr. ny kontra brugt bil

[*] Heri indregnet: Kapitalomkostninger (= afskrivning), benzin, Dinitrol,
ejerafgift, FDM, Falck, service iflg. servicebog, reparationer (ikke
uvæsentlig post!), dæk, vask, forsikring osv osv (med andre ord ALT). Vi
kører ca. 17.000 km per år.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow