Sportsvogne og stålfælge
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-03-06 20:57

Påstand nr. 1:

"Hvad alufælge angår så er de statisk mere robuste for belastning end et
stålfælg.
ellers ville man jo ikke bruge dem som højhastigsfælge."

Sandt eller løgn?

Påstand nr. 2:
eksvis. må visse sportsvogne ikke køre med stålfælge.

Sandt eller løgn?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-03-06 21:16

> "Hvad alufælge angår så er de statisk mere robuste for belastning end et
> stålfælg.
> ellers ville man jo ikke bruge dem som højhastigsfælge."
>
> Sandt eller løgn?

Vil jeg påstå er løgn. Jeg har oplevet træthedsbrud i en alu, og har aldrig
hørt om det ifbm. stål. Men alu kan laves med større præcision. Pga. vægten
er det ikke, stål og alu.fælge vejer ca. det samme.

> Påstand nr. 2:
> eksvis. må visse sportsvogne ikke køre med stålfælge.
>
> Sandt eller løgn?

Du kan nok ikke finde stål som passer på nogen sportsvogne ;).

Fra : KASO

Dato : 02-03-06 23:10

> Vil jeg påstå er løgn. Jeg har oplevet træthedsbrud i en alu, og har
> aldrig hørt om det ifbm. stål. Men alu kan laves med større præcision.
> Pga. vægten er det ikke, stål og alu.fælge vejer ca. det samme.

Hmm - det forekommer nu. Citroën måtte (også) tilbagekalde de første C5
netop på grund af revner i fælgene efter et bestemt km-tal.

http://www.fdm.dk/public/altombilen/problemer/tilbagekaldelser/vismaerke.asp?Maerke=CI

"C5 med revner Citroen er i færd med at indkalde sammenlagt 9500 Citroen C5,
som er forsynet med stålfælge. Årsagen: en risiko for revnedannelse i
fælgen, som i yderste konsekvens kan føre til at fælgen falder fra hinanden.
Problemet er km-afhængigt, og Citroen Danmark har sat en limit på bilerne på
100.000 km. "

Fra : J.L.

Dato : 03-03-06 23:07

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Vil jeg påstå er løgn. Jeg har oplevet træthedsbrud i en alu, og har
> aldrig hørt om det ifbm. stål. Men alu kan laves med større præcision.
> Pga. vægten er det ikke, stål og alu.fælge vejer ca. det samme.

Alufælge kan være mere robuste end almindelige stålfælge, grundet den
forholdvis større godstykkelse i alufælgene. Til gengæld er alufælge
væsentlig mere følsomme overfor skader påført af kansten etc. og
belastninger sidevers på fælgen. Så det vil sandsynligvis være rigtigt at
den statiske styrke er større i alufælgene, hvis godstykkelsen er rigtig,
men du blander tingene lidt sammen i mine øjne ....

Den største fordel i forbindelse med høj hastighed og alufælge er, at
alufælgen har en større varmeledningsevne, og oftest en større overflade for
afgivelse af varme, hvilket vil sige at meget varme bremser i motorsport
dels får en bedre holdbarhed og dels bliver bedre afkølet. I motorsporten i
dag vælges helt andre metaller end aluminium, såsom titanium for at
bibeholde en god varmeledningsevne (som i alu), men samtidig at få lidt
gevinst ift. vægt.

Vægtmæssigt er der ikke nogen gevinst for alufælge i forhold til stålfælge,
idet aluminium er et væsentlig mere porøst metal end stål og derfor skal
godstykkelsen være større på alufælgen for at opnå den samme styrke .... og
så forsvinder vægtfordelen.

> Du kan nok ikke finde stål som passer på nogen sportsvogne ;).
Hvilke sportsvogne eller sportsvognsfabrikker skulle der være tale om her ??

mvh J.L

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-06 16:28

"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke sportsvogne eller sportsvognsfabrikker skulle der være tale om her
> ??

Jeg ved det ikke. Det var påstande jeg så i et forum på en campingside - så
alu-fælgene havde ikke noget med racerbiler at gøre, men campingvogne :)

--
Per, Esbjerg