|
| Polo 6n Diesel Fra : kristensenrune@hotma~ |
Dato : 02-03-06 11:49 |
|
Hej NG.
Jeg har på nuværende tidspunkt en VW Polo 6n 1,6 benzin, jeg er
egentlig glad for bilen som så.
Men jeg kunne dog godt tænke mig noget diesel halløj istedet, og har
defor vendt blikket lidt mod en Polo 6n diesel.
Bilinfo:
Årgang: 1995
Km: 179.000
Motor: 1,9
HK: 64
Pris: 54.900
Grunden til at jeg kunne tænke mig at skifte er økonomiskbegrundet.
Jeg kører lidt over 20.000 km om året.
Hvordan er motoren i dieseludgaven?
Er det den samme som i Golf 3 1,9 diesel?
Noget man skal være specielt på udkig efter?
Nogen der har erfaringer med sådan en?
Hvorlang kører den realistisk på literen?
Ved godt det er mange spørgsmål, men jeg håber da at der er nogen,
der kan besvare dem.
På forhånd tak!
MVH Rune Kristensen
| |
tb (02-03-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 02-03-06 13:24 |
|
Nogen der har erfaringer med sådan en?
Hvorlang kører den realistisk på literen?
--
Jeg købte en Seat Cordoba (stort set samme bil og praktisk taget identisk i
udseende - men lidt billigere
Jeg kan holde 21-22 km/l i den - i en SDI. TDI skulle være deromkring også,
hvis du altså kan beherske foden i den (den opfordrer lidt mere til
narrestreger
| |
Thomas J. (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Thomas J. |
Dato : 02-03-06 13:52 |
|
Den 2 Mar 2006 02:48:51 -0800 sendte kristensenrune@hotmail.com
følgende røgsignaler:
>Hej NG.
>
>Jeg har på nuværende tidspunkt en VW Polo 6n 1,6 benzin, jeg er
>egentlig glad for bilen som så.
>
>Men jeg kunne dog godt tænke mig noget diesel halløj istedet, og har
>defor vendt blikket lidt mod en Polo 6n diesel.
>
>Bilinfo:
>Årgang: 1995
>Km: 179.000
>Motor: 1,9
>HK: 64
>Pris: 54.900
>
>Grunden til at jeg kunne tænke mig at skifte er økonomiskbegrundet.
>Jeg kører lidt over 20.000 km om året.
>
>Hvordan er motoren i dieseludgaven?
>Er det den samme som i Golf 3 1,9 diesel?
>
>Noget man skal være specielt på udkig efter?
Måling af acceleration 0-100 km/t foretages bedst med
afrivningskalender.
Spontane overhalinger skal planlægges (selvmodsigelser fremmer
forståelsen)
--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06
| |
tb (02-03-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 02-03-06 15:16 |
|
>>Noget man skal være specielt på udkig efter?
>
> Måling af acceleration 0-100 km/t foretages bedst med
> afrivningskalender.
>
> Spontane overhalinger skal planlægges (selvmodsigelser fremmer
> forståelsen)
Da jeg spurgte til min SDI fik jeg vel 20 kommentarer i denne stil - bla at
jeg absolut ikke skulle købe den fordi den var bovlam.
Nå stakler tænkte jeg - i ved jo ikke bedre, så jeg købte den alligevel
Og jeg må sige at jeg slet ikke kan få øje på hvad problemet er med den.
Den kan uanstrengt rende 140 på motorvejen, og overhalinger fra 80 - 110
sker meget overbevisende.
Jeg har prøvet en berlingo diesel - DEN var bovlam, men ikke
polo/cordoba/fabiaen...
Jeg kan da godt se at nogle af de der tdi'er der kommer forbi mig kommer
noget hurtigere frem end jeg, men jeg er godt tilfreds. Derudover kan jeg
glæde mig over at køre væsenligt længere på literen end dem der tænker på
0-100 acc.
Og så er der jo ikke den der turbo der - når den går i stykker -
fuldstændigt smader budgettet
God og solid og simpel bil som jeg regner med at beholde i mange år
bare min (ikke typiske herinde) mening
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-03-06 16:21 |
|
tb skriver:
>
> Jeg kan da godt se at nogle af de der tdi'er der kommer forbi mig kommer
> noget hurtigere frem end jeg, men jeg er godt tilfreds. Derudover kan jeg
> glæde mig over at køre væsenligt længere på literen end dem der tænker på
> 0-100 acc.
Ahem.... TDI'en kører i en golf længere på literen end en SDI, både 90
og 105 HKs TDI.
Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
| |
tb (02-03-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 02-03-06 17:33 |
|
> Ahem.... TDI'en kører i en golf længere på literen end en SDI, både 90
> og 105 HKs TDI.
Gør den ? Så vidt jeg har forstået er en SDI en TDI uden turbo (1,9eren),
altså samme motor. Så ved lave omdrejninger er de vel helt ens ? Ved
højere omdrejninger bliver der blæst ekstra ind i forbrændingskammeret og
man fristes vel til flere omdrejninger = mere forbrug ?
Hvad er de opgivet til hver især ?
på cordobaen er sdi 19,6 og tdi en anelese mindre (vist 19,4). Det
interessante er hvordan det er i hverdagen...
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-03-06 18:03 |
|
tb skriver:
>
> Hvad er de opgivet til hver især ?
Blandet kørsel i følge VW, specifikationer:
SDI 75 hk = 18,5-18,9
TDI 90HK = 19,1-20,0
TDI 105HK = 19,1-20,0
Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
| |
tb (02-03-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 02-03-06 20:07 |
|
> SDI 75 hk = 18,5-18,9
75?? Så de har lige peppet den lidt i forhold til de 64 i poloen og 68 i
cordobaen. chiptuning
> TDI 90HK = 19,1-20,0
> TDI 105HK = 19,1-20,0
Ingen forskel på de to ?
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-03-06 20:47 |
|
tb skriver:
>
> Ingen forskel på de to ?
Ikke på blandet kørsel. 105eren går lidt længere på landevej og 90eren
lidt længere i bykørsel.
Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
| |
Kent Glerup (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 02-03-06 19:44 |
|
On Thu, 2 Mar 2006 17:32:48 +0100, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:
>> Ahem.... TDI'en kører i en golf længere på literen end en SDI, både 90
>> og 105 HKs TDI.
>
>Gør den ? Så vidt jeg har forstået er en SDI en TDI uden turbo (1,9eren),
>altså samme motor. Så ved lave omdrejninger er de vel helt ens ? Ved
>højere omdrejninger bliver der blæst ekstra ind i forbrændingskammeret og
>man fristes vel til flere omdrejninger = mere forbrug ?
Nahh.. Så vidt jeg ved sidder der en mere moderne indsprøjtning på
TDI'erne. Den burde derfor potentielt kunne udnytte diesel'en lidt
bedre.
Man fristes ikke til flere omdrejninger, TDI'ens force er netop det
kraftige moment helt fra kælderen af.
MVH
Kent Glerup
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-03-06 21:04 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:95fe02ppc68r4ah74l93lb0hce3qnoc7im@4ax.com...
> Nahh.. Så vidt jeg ved sidder der en mere moderne indsprøjtning på
> TDI'erne. Den burde derfor potentielt kunne udnytte diesel'en lidt
> bedre.
> Man fristes ikke til flere omdrejninger, TDI'ens force er netop det
> kraftige moment helt fra kælderen af.
Plus at den formentlig ikke kører med så mange omdrejninger som
sugedieselen.
Min kører 1.800 rpm ved ægte 80 km/t og er en 110HK.
--
Per, Esbjerg
| |
kristensenrune@hotma~ (02-03-2006)
| Kommentar Fra : kristensenrune@hotma~ |
Dato : 02-03-06 14:10 |
|
Det lyder da ret dejligt, kører lige nu ca 12,5 - 13 km på literen,
så det er da en forbedring :D
Thomas: Hehe, good one....
| |
Per Henneberg Kriste~ (02-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 02-03-06 21:00 |
|
<kristensenrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1141304993.015288.324570@p10g2000cwp.googlegroups.com...
> Det lyder da ret dejligt, kører lige nu ca 12,5 - 13 km på literen,
> så det er da en forbedring :D
Det kommer helt an på din kørestil hvad du får en TDI til at køre.
Min kører 18,75 km/l ved 120km/t (ægte) og 23.5 km/l ved 100 km/t (ægte) når
man buldrer ned ad betonstien. På langture på hovedveje herhjemme kører jeg
24.5 km/l.
Alle ovenstående er målt i sommerperioden og motoren ligger i en Golf III
(1150 kg)
--
Per, Esbjerg
| |
KASO (02-03-2006)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 02-03-06 23:13 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44074edd$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> <kristensenrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1141304993.015288.324570@p10g2000cwp.googlegroups.com...
>
>> Det lyder da ret dejligt, kører lige nu ca 12,5 - 13 km på literen,
>> så det er da en forbedring :D
>
> Det kommer helt an på din kørestil hvad du får en TDI til at køre.
Men nu er det en SDI.... (men det gælder nok også for den)...
| |
|
|