Servostyring der siger mærkeligt???
Fra : Lars Hansen

Dato : 01-03-06 11:02

Hej i gruppen

Bil: Kia Sephia 1.5 GTX 4-dørs fra 1997. (Midthalvfemser Mazda 323)

Der er igennem længere tid kommet en svag men dog iriterende lyd når man
drejer til højre i bilen.
Her til morgen, op på donkraften og af med forhjulene og undersøge hvad der
er galt.
Jeg kan ikke finde noget der sidder løst, men når jeg drejer til højre
kommer der nogle små svage "donk donk donk" fra omkring servoen. Lydene
kommer ikke når jeg drejer til venstre.

Der er det servoolie der skal være, så hvad kan det så være???
(Det er sikkert noget der koster spidsen af en jetjager at få lavet, så
hjælp please.......)

På forhånd tak for kloge svar

Lars Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 12:50

> Jeg kan ikke finde noget der sidder løst, men når jeg drejer til højre
> kommer der nogle små svage "donk donk donk" fra omkring servoen.

Imens man kører ?? hvis ja så lyder det altså mere så et kardanled... har du
slør i tandstangen..

Gammel servovæske plejer det ikke at på servoen til at pive istedet ?

Mvh
Morten

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-03-06 13:07

"Juel" <him> skrev i en meddelelse

> Imens man kører ?? hvis ja så lyder det altså mere så et kardanled... har
> du slør i tandstangen..

Også hvis man drejer imens forhjulene er hævet over jorden med donkraft.
Umiddelbart synes jeg ikke der er slør i tandstangen.
Ville kardanledet ikke larme både ved drej til venstre og højre??

> Gammel servovæske plejer det ikke at på servoen til at pive istedet ?

Det mener jeg også.

> Mvh
> Morten

MVH
Lars Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 14:10

> Også hvis man drejer imens forhjulene er hævet over jorden med donkraft.
> Umiddelbart synes jeg ikke der er slør i tandstangen.
> Ville kardanledet ikke larme både ved drej til venstre og højre??

Avs så har jeg ingen ide, nej det er ikke altid de banker begge veje, hvis
det er et kardanled, men det skal være når man kører..
Frem med stetoskobet og lyt dig frem hvor lyden kommer fra..

Mvh
Morten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-03-06 14:22

Lars Hansen wrote:
> [...]
>
> Der er det servoolie der skal være, så hvad kan det så være???
> (Det er sikkert noget der koster spidsen af en jetjager at få lavet,

Det kan være din tandstang, som er slidt i tænderne, især hvis lyden kommer
inde fra selve tandstangen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars Hansen

Dato : 01-03-06 14:26

> Det kan være din tandstang, som er slidt i tænderne, især hvis lyden
> [...]

Det var desværre også derhen ad at min frygt gik........ Men burde den så
ikke lave lyden både ved højre og venstredrej??
Det lyder som om lyden kommer fra tandstangen..... Øv øv øv øv øv øv øv
Der er nok ikke andet end at få vraget på værksted..... Gider ikke selv at
rode med styrtøjet.

Tak for jeres forslag.

MVH
Lars Hansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-03-06 14:43

Lars Hansen wrote:

> Det var desværre også derhen ad at min frygt gik........ Men burde
> den så ikke lave lyden både ved højre og venstredrej??

Nej. tandstangen (den der sidder inde i selve tandstangen ) kører jo fra
side til side.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport