/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bare for sjav.... kan man, nogen der har~
Fra : Thomas


Dato : 28-02-06 16:35

Hej NG

Jeg har liget et teoretisk spørgsmål.

Jeg sad lige og drømte tilbage på min gamle Fiat 128 coupe med 2 dobbelte
webere forleden. Hvilken lyd, hvilket benzinforbrug og hvilket træk

Kan man, og er der nogen herinde der har, monteret kaburatorer på moderne
indsprøjtningsmotorer ?


Mvh

Thomas



 
 
Broegger (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 28-02-06 16:42

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev
news:du1qjk$s0k$1@news.net.uni-c.dk:

> Kan man, og er der nogen herinde der har, monteret kaburatorer på
> moderne indsprøjtningsmotorer ?

Interessant spørgsmål... Men pas på at politkkerne ikke får ideen. Så kan
du risikere at få et klip for at køre med det

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Kim Voss Schrader (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 28-02-06 16:45

Hej!

Thomas wrote:
....
> Kan man, og er der nogen herinde der har, monteret kaburatorer på moderne
> indsprøjtningsmotorer ?

Fords Zetec-motorer kan nemt påmonteres dobbelte webere til racerbrug, så det er
ihvertfald muligt. Så kan en std. 1.8'er få ca. 150HK hvilket jo er ganske fint :)

Hvor nemt det vil være i en ny bil er så en anden snak. Motorstyringen vil nok
undre sig over hvad der foregår

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

http://www.fireflyseason2.com/

Per Beer Hansen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-02-06 17:33

Thomas wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har liget et teoretisk spørgsmål.
>
> Jeg sad lige og drømte tilbage på min gamle Fiat 128 coupe med 2
> dobbelte webere forleden. Hvilken lyd, hvilket benzinforbrug og
> hvilket træk
> Kan man, og er der nogen herinde der har, monteret kaburatorer på
> moderne indsprøjtningsmotorer ?

Det kan man godt, se evt. lidt her:
http://www.perbeer.dk/images/mullin/12042003/racer_engine.jpg

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Thomas (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 28-02-06 18:27


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
news:gX_Mf.21$FK7.12@news.get2net.dk...

> Det kan man godt, se evt. lidt her:
> http://www.perbeer.dk/images/mullin/12042003/racer_engine.jpg
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Masser af bil videoer
>

blblblblblwooooooOOOOOOOOOOORRRRB


Jeg tænkte nu mere i retning af alm. familiebiler om nogen har
eksperimenteret der

Mvh

Thomas



Per Beer Hansen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-02-06 19:15

Thomas wrote:
>
>
> Jeg tænkte nu mere i retning af alm. familiebiler om nogen har
> eksperimenteret der

Motoren på billedet er jo netop fra en alm. familiebil (Kadett GSI).
Om den ligger i en racer eller i en familiebil er den nok ligeglad med

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Martin Petersen (28-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 28-02-06 20:46

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:du1qjk$s0k$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har liget et teoretisk spørgsmål.
>
> Jeg sad lige og drømte tilbage på min gamle Fiat 128 coupe med 2 dobbelte
> webere forleden. Hvilken lyd, hvilket benzinforbrug og hvilket træk

Enig

> Kan man, og er der nogen herinde der har, monteret kaburatorer på moderne
> indsprøjtningsmotorer ?

Der er da en del der har rodet med det på Peugeot 205 1.9 gti. Jeg ville jo
nok foretrække 4 spjældhuse. Samme lyd, men mange flere muligheder.

> Mvh
>
> Thomas
>



Martin Sørensen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-03-06 09:33


Thomas skrev:

> Hej NG
>
> Jeg har liget et teoretisk spørgsmål.
>
> Jeg sad lige og drømte tilbage på min gamle Fiat 128 coupe med 2 dobbelte
> webere forleden. Hvilken lyd, hvilket benzinforbrug og hvilket træk
>
> Kan man, og er der nogen herinde der har, monteret kaburatorer på moderne
> indsprøjtningsmotorer ?
>
Så har jeg et teoretisk modspørgsmål: Hvorfor er der fordel ved
karburator frem for indsprøjtning? Bortset fra lyden, kan man ikke
give indsprøjtning samme karateristik som karburator?

mvh

Martin


Christopher S (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Christopher S


Dato : 01-03-06 09:56

Martin Sørensen wrote:
> Thomas skrev:
>
>> Hej NG
>>
>> Jeg har liget et teoretisk spørgsmål.
>>
>> Jeg sad lige og drømte tilbage på min gamle Fiat 128 coupe med 2 dobbelte
>> webere forleden. Hvilken lyd, hvilket benzinforbrug og hvilket træk
>>
>> Kan man, og er der nogen herinde der har, monteret kaburatorer på moderne
>> indsprøjtningsmotorer ?
>>
> Så har jeg et teoretisk modspørgsmål: Hvorfor er der fordel ved
> karburator frem for indsprøjtning? Bortset fra lyden, kan man ikke
> give indsprøjtning samme karateristik som karburator?
>
> mvh
>
> Martin
>

Jeg har et eller andet sted altid troet at sprøjte gav bedre ydelse end
karburator.. nogen der kunne beskrive forskellen?

Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 11:00


"Christopher S" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har et eller andet sted altid troet at sprøjte gav bedre ydelse end
> karburator.. nogen der kunne beskrive forskellen?


http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm



Martin Sørensen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-03-06 11:18


Jørgen M. Rasmussen skrev:

> "Christopher S" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
>
> > Jeg har et eller andet sted altid troet at sprøjte gav bedre ydelse end
> > karburator.. nogen der kunne beskrive forskellen?
>
>
> http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm

Nu har jeg læst artiklen. Der er ikke en disse om hvordan karburator
skulle være (chippet) indsprøjtning overlegen.

/Martin


Ukendt (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-03-06 11:46


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>Nu har jeg læst artiklen. Der er ikke en disse om hvordan karburator
>skulle være (chippet) indsprøjtning overlegen.

Det er den efter min overbevisning heller ikke . Måske nemmere at omgås,
fordi alt kan ordnes med en skruetrækker ;).



Per Henneberg Kriste~ (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-03-06 12:00


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1141208276.979251.43560@z34g2000cwc.googlegroups.com...

Nu har jeg læst artiklen. Der er ikke en disse om hvordan karburator
skulle være (chippet) indsprøjtning overlegen.

Jeg har ikke læst artiklen - men mit gæt er at med indsprøjtning er der
katalysator på bilen, det er der ikke med karburator. Og at sprøjt er i
stand til at dosere benzinmængden mere præcis - uden at ødelægge kat´en ...

Var det et bud eller den endegyldige sandhed?


--
Per, Esbjerg
Dieselspecialist :)



Per Beer Hansen (01-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 01-03-06 14:14

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:1141208276.979251.43560@z34g2000cwc.googlegroups.com...
>
> Nu har jeg læst artiklen. Der er ikke en disse om hvordan karburator
> skulle være (chippet) indsprøjtning overlegen.
>
> Jeg har ikke læst artiklen - men mit gæt er at med indsprøjtning er
> der katalysator på bilen, det er der ikke med karburator.

Der behøves ikke at være kat på, fordi en bil har indsprøjtning, men på
stort set alle biler efter 1990 er det sådan.
Der findes dog mange biler fra før 1990 med indsprøjtning og uden
katalysator.

> Og at
> sprøjt er i stand til at dosere benzinmængden mere præcis

Og det er jo netop det, der er indsprøjtningens store fordel i forhold til
karburatoren.
Det kan jo så også både bruges til ydelsesforbedring eller til bedre
brændstof økonomi.

> - uden at
> ødelægge kat´en ...

Og det hænger jo også sammen, at indsprøjtningen kan dosere benzinmængden
mange gange mere nøjagtigt end en karburator og derved ikke ødelægge kat'en.
Der findes dog også biler med både karburator og kat, men de er vist
efterhånden en sjældenhad

Var det iøvrigt ikke Henrik Mortensen (Volvo 240 Turbo) herindefra, som
lavede "sit eget" indsprøjtningsanlæg ?
Megasquirt eller sådan noget mener jeg det hed.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



KubikH (02-03-2006)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 02-03-06 15:36


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1141208276.979251.43560@z34g2000cwc.googlegroups.com...

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> "Christopher S" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
>
> > Jeg har et eller andet sted altid troet at sprøjte gav bedre ydelse end
> > karburator.. nogen der kunne beskrive forskellen?
>
>
> http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm

Nu har jeg læst artiklen. Der er ikke en disse om hvordan karburator
skulle være (chippet) indsprøjtning overlegen.

/Martin

Det er den heller ikke!
Indsprøjtning er altid at foretrække hvad angår korrekt blanding og dermed
motorens "register"
MEN der er regler for racerbiler (Klasser) og det er jo ikke sikkert at man
kan køre med sprøjt i den klasse man ønsker.
Karbunader er heller ikke afhængige af en masse elektronik, så som
motorstyring, med lambdasonder, luftmængdemålinger, temperaturmålinger på
kværnen, stepmotor til tomgang, gasspjældspotentiometre og hvad man eller
kan finde på af crap.
Mvh
Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste