Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:1141208276.979251.43560@z34g2000cwc.googlegroups.com...
>
> Nu har jeg læst artiklen. Der er ikke en disse om hvordan karburator
> skulle være (chippet) indsprøjtning overlegen.
>
> Jeg har ikke læst artiklen - men mit gæt er at med indsprøjtning er
> der katalysator på bilen, det er der ikke med karburator.
Der behøves ikke at være kat på, fordi en bil har indsprøjtning, men på
stort set alle biler efter 1990 er det sådan.
Der findes dog mange biler fra før 1990 med indsprøjtning og uden
katalysator.
> Og at
> sprøjt er i stand til at dosere benzinmængden mere præcis
Og det er jo netop det, der er indsprøjtningens store fordel i forhold til
karburatoren.
Det kan jo så også både bruges til ydelsesforbedring eller til bedre
brændstof økonomi.
> - uden at
> ødelægge kat´en ...
Og det hænger jo også sammen, at indsprøjtningen kan dosere benzinmængden
mange gange mere nøjagtigt end en karburator og derved ikke ødelægge kat'en.
Der findes dog også biler med både karburator og kat, men de er vist
efterhånden en sjældenhad
Var det iøvrigt ikke Henrik Mortensen (Volvo 240 Turbo) herindefra, som
lavede "sit eget" indsprøjtningsanlæg ?
Megasquirt eller sådan noget mener jeg det hed.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer